Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców
Browse by
Rocznik Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców (KPC), wydawany przez Uniwersytet Łódzki w serii Acta Universitatis Lodziensis, ukazuje się od roku 1987 i jest najstarszym pismem, przedstawiającym problemy nauczania języka polskiego jako obcego (JPJO).
Czasopismo upowszechnia badania humanistyczne z zakresu glottodydaktyki polonistycznej – zamieszcza prace dotyczące różnorodnych zagadnień nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, także w porównaniu z nauczaniem innym języków. Prace, które są publikowane w Kształceniu Polonistycznym Cudzoziemców, przedstawiają problemy nauczania języka polskiego jako obcego z perspektywy lingwistyki, pedagogiki, nauk o komunikacji, kulturoznawstwa, psychologii, psycholingwistyki, socjologii i in.
Nazwa: Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców
ISSN: 0860-6587
e-ISSN: 2449-6839
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Format: Open Access (licencja CC BY-NC-ND)
Ukazuje się od: 1987 r.
Strona internetowa czasopisma
Collections in this community
-
Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 05 [10]
Studia i Materiały -
Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 20 [45]
Glottodydaktyka, media, komunikacja. Kształtowanie kompetencji komunikacyjnej -
Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 22 [28]
Błąd glottodydaktyczny -
Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 24 [23]
Odmiany stylistyczne i specjalistyczne języka, kształcenie dzieci i młodzieży
Recent Submissions
-
Programy nauczania języka polskiego jako obcego do celów akademickich – stan obecny i propozycje na przyszłość
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The aim of this paper is to review the literature and the current state of knowledge on the issue of academic style and Polish language for academic purposes. It also presents the current educational offer related to this ... -
Dwujęzyczność bimodalna CODA jako przykład badań interdyscyplinarnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)This article is based on a case study of a 55 year old hearing woman, which was brought up in a non-hearing family. The goal of the research was to assess the specifics of bilingualism of the respondent i.e. to point to ... -
Niestrudzony. Wspomnienie o Profesorze Władysławie Miodunce (1945–2024)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06) -
Z ekologią na ty w wybranych podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The article attempts to shed light on the extent to which ecological issues have been incorporated into selected general textbooks for learning Polish as a foreign language at levels A1–B2. In this regard, a review of these ... -
Czy to panią/pana boli? – nauczanie języka polskiego medycznego studentów na poziomach A1–A2
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The paper addresses the issues of defining a specialist medical language and teaching at the A1–A2 level in multinational groups during the Polish language course at a medical university, showing the problems and difficulties ... -
Nauczanie języka polskiego jako obcego w zakresie biologii
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The article is the result of many years of work with foreigners who over the years have been participants of the course preparing for medical studies in Poland. The courses were held in Lodz at the Polish Language Center ... -
,,Szybkie randki” i inne techniki doskonalenia swobodnego wypowiadania się w języku polskim (na przykładzie ,,Rozmówek polsko-polskich”)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)This article explores various techniques for improving spontaneous speaking in Polish, with a particular emphasis on the “speed dating” technique. The local glottodidactic event “Rozmówki polsko-polskie”, organized for ... -
Przemiany w języku i ich odzwierciedlenie w materiałach do nauczania języka polskiego jako obcego. Analiza serii Hurra!!! Po polsku oraz Polski, krok po kroku pod kątem obecności form języka włączającego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The issue of the ethics of language and communication is relatively new in the Polish language. With the development of the inclusive language concept, there was a need to update materials for teaching Polish as a foreign ... -
Język polski jako obcy w Republice Korei – nowa seria podręczników (2019–2022)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)This article describes a series of textbooks that has been created as part of a project to support the education of rare foreign languages in South Korea. Its presentation was preceded by an overview of publications that ... -
O sposobach utrwalania czasu przeszłego w zbiorze ćwiczeń Gramatyka z kulturą. Przez osoby
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)Teaching past tense forms in groups at lower levels of Polish language proficiency (from A1 to B1) requires a number of tasks which allow to present and practise the required grammatical forms, as well as to test their ... -
Młodzi Ukraińcy o polskiej grzeczności
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The main aim of this article is to present the young Ukrainians’ opinion of Polish linquistic politeness. Two research techniques were used to collect research material: an unstructured in person interview and an online ... -
Zespołowe tworzenie i negocjowanie znaczeń przez cudzoziemców uczących się języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The aim of this article is to discuss the issue of team-based creation and negotiation of meanings by foreigners learning Polish. By analyzing selected fragments of communication exchanges, the author focuses on describing ... -
Europejski system opisu kształcenia językowego a pisownia polska jako obca na poziomach A1-C2
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The article discusses the descriptions of orthographic competence in CEFR, Programy nauczania JPJO. Poziomy A1–C2 and the requirements for Polish certificate exams. Using this competence as an example, the author analyzes ... -
Jak brzmi lato? Piosenki na lektoracie języka polskiego jako obcego dla chińskich studentów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)What does summer sound like? is a summary of the project strengthening intercultural competence through independent work with texts of popular culture. The course of the project can be described as follows: the initial ... -
Podejście działaniowe a rozwój (nie tylko) cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego – na przykładzie spektaklu „Pieśń lasu”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The article presents a didactic project implemented in accordance with the idea of an action-oriented approach, which was the staging by Ukrainian students of an adapted play by Lesia Ukrainka entitled The Forest Song. The ... -
Kultura wysoka na kursach języka polskiego jako obcego. Kilka uwag praktycznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)In glottodidactic practice, the need to link language teaching with the introduction of elements of the culture of a given country has been emphasized for many years. Particular attention is paid to acquainting students ... -
Motywacja czy rozczarowanie: powody, dla których tajwańscy studenci uczą się (?) języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The present case study investigated the motivation of two Taiwanese university students to learn Polish. It should be seen in the wider context of LOTE instruction in a country where foreign language education has been ... -
Badanie treści (między)kulturowych podręcznika Razem po polsku z wykorzystaniem autorskiej matrycy analitycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The materials and teaching aids available on the market for teaching Polish as a foreign language more and more often include the category of interculturality. The aim of this article is to check whether the course book ... -
Treści kulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego na poziomach B2–C2
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The aim of the article is to present the preferences of foreigners learning Polish at the highest levels of proficiency in terms of: (1) interest in Polish culture, (2) thematic areas related to Polish culture, (3) ways ... -
Katowice i powieść kryminalna. Wykorzystanie Tylko martwi nie kłamią Katarzyny Bondy na zajęciach języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The crime novel is nowadays an extremely popular genre both in Poland and around the world. It often describes an authentically existing place, which – next to the detective and the criminal – becomes her equal component. ...