Założenia metodyczne badania strategii realcyjnych i konfiguracji w sieci dostaw
Abstract
Sieci dostaw, jako szczególny rodzaj organizacji sieciowych, są w ostatnich latach w centrum uwagi teoretyków i praktyków zajmujących się zarządzaniem. Wśród przyczyn powstawania sieci dostaw można wymienić przede wszystkim zwiększający się poziom specjalizacji podmiotów gospodarczych oraz rosnącą płynność poszczególnych branż. Tworzenie sieci dostaw stawia wysokie wymagania co do standardów działania i wysokości generowanych kosztów. Aby sprostać tym wymaganiom konieczne jest ciągłe doskonalenie ich funkcjonowania. W artykule zostało przedstawione pojęcie i istota sieci dostaw oraz zaprezentowane ogólne założenia metodyki badania strategii relacyjnych i konfiguracji w takiej sieci. Uzupełnieniem tych treści jest prezentacja metod oceny tych dwóch obszarów badawczych. Metody te mogą być wykorzystane w procesie konstruowania kompleksowej metodyki badania sieci dostaw. Supply networks, as a specific type of network organizations, have recently become subject of focus for theoreticians and practitioners in management sciences. The reasons for formation of supply networks include above all, increasing level of specialization of business entities and growing liquidity of particular trades. Creation of supply networks puts forth high requirements as to standards of actions and the amount of generated costs. In order to meet these requirements, it is necessary to continuously improve their functioning. The article presents the notion and the essence of a supply network, as well as the general assumptions of research methodology for relational strategies and configuration in such a network. This content is supplemented by presentation of evaluation methods of these two research areas. These methods can be used in the process of construction of the complex methodology to examine a supply network.
Collections