Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica – Aesthetica – Practica 31/2018
Browse by
SPIS TREŚCI
1. Od RedakcjiANDRZEJ M. KANIOWSKI
2. Gradualizm etyczny – poza antropocentryzmem i biocentryzmem?
GUNNAR SKIRBEKK
3. Dialektyka oporu. Edukacja jako proces odkrywania znaczeń
MARIA ŁOJEK-KURZĘTKOWSKA
4. Jak podstawa programowa kształcenia ogólnego w polskiej szkole podstawowej ujmuje umiejętność oceniania jako kompetencję ucznia?
ARTUR STARNOWSKI
5. Treści kształcenia a uczenie się, aby żyć wspólnie. Przykłady z podstawy programowej kształcenia ogólnego z przedmiotu etyka
JOANNA LEEK
6. Komentarz do opublikowanego projektu podstaw programowych nauczania etyki w szkole podstawowej
WIKTOR FIGIEL, ANDRZEJ KRAJNA, KATARZYNA KUCZYŃSKA, ELŻBIETA MAŁKIEWICZ, WOJCIECH OSTROWSKI, KRYSTIAN PIĄTEK, ALDONA POBOJEWSKA, MARIA REUT, SEBASTIAN WACHOWIAK, PAWEŁ WRÓBLEWSKI, JOLANTA ZWIERNIK
7. Komentarz do projektu podstawy programowej nauczania filozofii w zakresie podstawowym w szkole średniej
WIKTOR FIGIEL, KATARZYNA KUCZYŃSKA, WOJCIECH OSTROWSKI, ALDONA POBOJEWSKA, SEBASTIAN WACHOWIAK
8. Pokazać niedające się pokazać. Wieloznaczność i wytwarzanie (obrazów) wspólnoty
KAROLINA SIKORSKA
9. Human drama in art of the blind painters Sargy Mann and John Bramblitt and in Fr. Józef Tischner’s reflections
ANNA WOŁCZYŃSKA
Recent Submissions
-
Human drama in art of the blind painters Sargy Mann and John Bramblitt and in Fr. Józef Tischner’s reflections
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Nothing intrigues more than performing tasks that disability renders impossible. Overcoming physical limitations and mental restraints raises an interesting issue of the human creative potential broadly investigated by ... -
Pokazać niedające się pokazać. Wieloznaczność i wytwarzanie (obrazów) wspólnoty
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In the article I discuss the strategies of visualizing the community in the video of Anna Okrasko Next to you I remember I am (2016). The images of the communities artist proposes are based on politician’s speech and scenes ... -
Komentarz do projektu podstawy programowej nauczania filozofii w zakresie podstawowym w szkole średniej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The text is a critical commentary on the project of the curriculum of philosophical education in secondary schools. The authors – an interdisciplinary team of school and academic teachers – analyse the goals of the project ... -
Treści kształcenia a uczenie się, aby żyć wspólnie. Przykłady z podstawy programowej kształcenia ogólnego z przedmiotu etyka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The aim of this paper is twofold. First, to analyze the different understandings of the content in Polish general education core curriculum and then to produce a reliable model for practitioners, mainly ethics teachers how ... -
Komentarz do opublikowanego projektu podstaw programowych nauczania etyki w szkole podstawowej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The text is a commentary on the project of core curricula in ethics, which was published by the Polish Ministry of Education in 2016 in connection with the reform of education in Poland. The authors draw attention to the ... -
Gradualizm etyczny – poza antropocentryzmem i biocentryzmem?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The realm of ethics is most often restricted to man and the human world: only humans can act morally or immorally, only humans can be morally praised or blamed, only humans can be moral agents and only humans can be moral ... -
Dialektyka oporu. Edukacja jako proces odkrywania znaczeń
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Splitting up of educational practice into a value-free cognitive component and a cognition-free emotive component which dominated in modern account of education, has led to the serious misunderstanding of the subject and ... -
Jak podstawa programowa kształcenia ogólnego w polskiej szkole podstawowej ujmuje umiejętność oceniania jako kompetencję ucznia?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In this article, I analyze a legally established core curriculum for basic education in Poland. This analysis aims to draw attention to the risk that in Polish primary school the student’s ability to make such evaluations ... -
Od Redakcji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)