Self-concept and Subjective Well-being of Visually Impaired Adolescents
Abstract
W badaniach empirycznych prowadzonych w nurcie tzw. ,,psychologii szczęścia’’ jedną
z coraz częściej wykorzystywanych kategorii, jest kategoria zadowolenia z życia (subjective
well-being) (Czapiński, 1994; Diener, 1996; Agryle, 2004). W sytuacji analizowania
zadowolenia z życia osób niepełnosprawnych, szczególnego znaczenia nabiera założenie, zgodnie
z którym uszkodzenie organizmu nie musi prowadzić wyłącznie do określonych, negatywnych
skutków psychologicznych czy społecznych. Uszkodzenie czy dysfunkcja organizmu mogą tylko
zwiększać prawdopodobieństwo pojawienia się trudności, które mogą być przeżywane jako sytuacje
stresowe (Kowalik, 1996, 2000). Celem powyższego artykułu jest analiza poziomu zadowolenia
z życia oraz sposobu postrzegania siebie (realnego obrazu siebie) młodzieży niedowidzącej.
Prezentowane wyniki stanowią część szerszych badań poszukujących psychologicznych wyznaczników
zadowolenia z życia wśród zmiennych psychologicznych określanych w literaturze jako
zasoby osobiste w radzeniu sobie ze stresem. Do pomiaru zmiennych wykorzystano: Skale
Satysfakcji z Życia – SWLS (E. Diener i in., 1985), Skale˛ Emocje (B. Wojciszke i in., 1998),
Test Przymiotnikowy ACL 37 (H. Gough i A. Heilbrun, 1980).
Collections