The weapon and the artist in the virtual reality of medieval paintings
Abstract
Artykuł podejmuje kwestię równie cenionej, co rzadko stosowanej naukowej
współpracy interdyscyplinarnej. Jej brak jest szczególnie dotkliwy w badaniach
bronioznawczych korzystających w dużym stopniu ze źródeł ikonograficznych
i czerpiących informacje z opracowań z zakresu historii sztuki. Jeden z ważniejszych problemów wynikających z braku kontaktu między specjalistami można
określić jako koło hermeneutyczne, kiedy historyk sztuki datuje malowidło na
podstawie występowania jakiegoś elementu uzbrojenia, zaś bronioznawca opiera swoje datowanie użytkowania broni na podstawie podanej przez historyka
sztuki daty powstania dzieła. Problem pogłębiany jest jednak zazwyczaj dodatkowo przez brak aktualnych publikacji czytelnych dla specjalistów obu dziedzin.
Datowanie dzieł sztuki na podstawie obecności pewnego typu uzbrojenia i odwrotne wymagają bowiem dobrej orientacji w obu dziedzinach lub gruntownej
współpracy interdyscyplinarnej.
Collections