Show simple item record

dc.contributor.authorBuchner-Jeziorska, Anna
dc.date.accessioned2012-07-16T05:46:09Z
dc.date.available2012-07-16T05:46:09Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/862
dc.description.abstractRozważania zawarte w artykule dotyczą, z jednej strony, sytuacji na rynku pracy osób z wyższym wykształceniem (ze szczególnym uwzględnieniem problemów z zatrudnianiem absolwentów szkół wyższych), z drugiej zaś – sposobu realizacji przez polskie szkoły wyższe jednej z ich społecznych funkcji edukacyjnych, a mianowicie kształcenia na potrzeby rynku pracy. W artykule postawione są i udokumentowane dwie tezy. Pierwsza z nich zwraca uwagę na to, że w dyskursie publicznym w Polsce dominuje uproszczona wizja wzajemnych relacji między systemem edukacji (w szczególności szkolnictwem wyższym) a gospodarką (rynkiem pracy). Druga teza mówi o braku uzasadnienia dla rozpowszechnionego przekonania, że to po stronie polskich szkół wyższych leży „wina” za niewłaściwe zaspokajanie popytu generowanego przez rynek pracy. We współczesnym społeczeństwie relacje między systemem edukacji a jego otoczeniem kształtowane są intencjonalnie przez przyjmowanie – w makroskali – określonej strategii rozwoju społeczno-ekonomicznego oraz realizowanie wynikającej z takich strategicznych założeń polityki edukacyjnej państwa. Ponieważ jednak system edukacji na poziomie wyższym realizuje różne społeczne funkcje, nie tylko funkcję przygotowywania do życia zawodowego, popyt na studia wyższe kreowany jest nie tylko przez rynek pracy, ale również przez system uznawanych społecznie wartości kształtowany przez dominującą w danym okresie upolitycznioną ideologię edukacyjną. Zawarta w artykule analiza danych statystycznych dotyczących szkolnictwa wyższego w kontekście zapotrzebowań rynku pracy prowadzi do wniosku, że w sytuacji kiedy ukończenie studiów w coraz mniejszym stopniu sprzyja pożądanemu przez absolwentów usytuowaniu na runku pracy, uczelnie należy uwolnić od przytłaczającego stereotypu „kształcenia na potrzeby rynku pracy” i stymulować je raczej do stosowania bardziej uniwersalnych kryteriów jakości kształcenia, niezależnych od technologicznej dynamiki sfery gospodarczej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 39
dc.subjectrynek pracypl_PL
dc.subjectszkolnictwo wyższepl_PL
dc.subjectzatrudnienie absolwentów szkół wyższychpl_PL
dc.subjectsystem edukacjipl_PL
dc.titleStudia wyższe - bez szans na sukces?!pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number17-31
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki; Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny; Instytut Socjologii
dc.referencesAktywność ekonomiczna ludności Polski w latach 1992–1998 (1999), Warszawa: GUS
dc.referencesAktywność ekonomiczna ludności Polski w IV kwartale 2005 r. (2006), Warszawa: GUS
dc.referencesAktywność ekonomiczna ludności Polski w IV kwartale 2011 r. (2011), Warszawa: GUS
dc.referencesBourdieu T., Passeron J. C. (2006), Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, Warszawa: PWN
dc.referencesBuchner-Jeziorska A., Minkiewicz B., Osterczuk-Kozińska A. (red.), (1998), Studia wyższe – szansa na sukces, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
dc.referencesCieśla J. (2009), Samotność absolwenta, „Polityka”, nr 43.
dc.referencesConstructing Knowledge Societies: New Challenges for Tertiary Education (2002), Word Bank Report, Washington
dc.referencesDemograficzne tsunami (2011), Raport Instytutu Socratesa na temat wpływu zmian demograficznych na szkolnictwo wyższe do 2020 r., Warszawa: Instytut Sokratesa
dc.referencesJeździmy i przekonujemy do studiowania w Łodzi (2011), „Polska The Times”, 08.09.
dc.referencesJeruszko U. (1999), Metody dostosowywania szkolnictwa do rynku pracy, [w:] Kryńska E. (red.), Rynek pracy w wybranych krajach, Warszawa: IPiSS
dc.referencesKabaj M. (2004), Strategie i programy przeciwdziałania bezrobocia w Unii Europejskiej i w Polsce, Warszawa: Wyd. Nauk. Scholar
dc.referencesKwartalna informacja o rynku pracy (2011), Warszawa: GUS, 30.08.
dc.referencesMonitoring rynku pracy (2011).
dc.referencesMuszą śledzić absolwenta (2011), „Dziennik Łódzki. Polska The Times”, 18.08
dc.referencesRocznik statystyczny województw 1996 (1997), Warszawa: GUS.
dc.referencesRocznik statystyczny województw 2009 (2010), Warszawa: GUS
dc.referencesRusak P. (2011), Koniec świata prywatnych uczelni, Magazyn Studencki „Dlaczego” marzec (dodatek do „Wprost”).
dc.referencesSzkoły wyższe i ich finanse w roku 2005 (2006), Warszawa: GUS.
dc.referencesSzkoły wyższe i ich finanse w roku 2010 (2011), Warszawa: GUS.
dc.referencesWęgleński P. (2010), Magister brojler, „Polityka”, nr 12.
dc.referencesWyścig po studenta przetrwają najwięksi (2007), „Dziennik Łódzki. Polska The Times” 10.12
dc.referencesZatrudnienie w gospodarce narodowej 1994–1995 (1995), Warszawa: GUS


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record