Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzwat-Gyłybowa, Grażyna
dc.date.accessioned2015-06-23T15:44:52Z
dc.date.available2015-06-23T15:44:52Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn2084-140X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/10100
dc.descriptionTranslated by Piotr Szymczakpl_PL
dc.description.abstractThe article engages with the philosophical and theological notion of theodicy as formulated by Kalin Yanakiev in Дебат върху теодицеята (A Debate on Theodicy), an essay which appeared in Yanakiev’s book Философски опити върху самотата и надеждата (Philosophical Essays on Solitude and Hope,2008). The article uses the category of apocryphalness to analyse the ideas sparked off in Yanakiev’s work by a passage from Dostoevsky’s The Brothers Karamazov, along with a series of Yanakiev’ s philosophical and poetic images which are interpreted in the biblical and philosophical context. The article also touches on the relationships between Yanakiev’s ideas and Orthodox Christian theodicy.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego (Lodz University Press)pl_PL
dc.relation.ispartofseriesStudia Ceranea. Journal of the Waldemar Ceran Research Center for the History and Culture of the Mediterranean Area and South-East Europe;Vol. 4/2014
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectTheodicypl_PL
dc.subjectOrthodox Christianitypl_PL
dc.subjectapocryphapl_PL
dc.subjectBulgarian culturepl_PL
dc.titleKalin Yanakiev as a Writer of Apocrypha? Remarks on the Essay Дебат върху теодицеята (A Debate on Theodicy)pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number219-231pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationInstitute of Slavic Studies, Polish Academy of Sciencespl_PL
dc.referencesBaczko B., Hiob, mój przyjaciel. Obietnice szczęścia i nieuchronność zła, trans. J. Niecikowski, M. Kowalska, Warszawa 2002.
dc.referencesBloom H., The Anxiety of Influence, New York 1973.
dc.referencesDostoevsky F., The Brothers Karamazov, trans. C. Garnett, Cricket House Books (1880, 2013) (e-book).
dc.referencesDupré L., Tajemnica zła, [in:] idem, Inny wymiar. Filozofia religii, trans. S. Lewandowska-Głuszyńska, Kraków 2003, p. 334–352.
dc.referencesDupré L., Inny wymiar. Filozofia religii, trans. S. Lewandowska-Głuszyńska, Kraków 2003.
dc.referencesEvdokimov P., Prawosławna wizja teologii moralnej. Bóg w życiu ludzi, trans. W. Szymona, Warszawa 2012.
dc.referencesЯнакиев К., Дебат върху теодuцеята, [in:] idem, Философски опити върху самотата и надеждата, София 2008.
dc.referencesLeociak J., Doświadczenia graniczne. Studia o dwudziestowiecznych formach reprezentacji, Warszawa 2009.
dc.referencesMeyendorff J., Teologia bizantyjska, trans. J. Prokopiuk, Warszawa 1984.
dc.referencesNowosielski J., Problem cierpienia w sztuce, [in:] idem, Zagubiona bazylika, Refleksje o sztuce i wierze, Kraków 2013, p. 322–323.
dc.referencesH. Paprocki, Świat leży w mocy złego (Jerzego Nowosielskiego wizja rzeczywistości empirycznej), http://www.liturgia.cerkiew.pl/texty. php?id_n=144&id=113#_ftn1.
dc.referencesPaprocki H., Wolność i zło, „Więź” 3, 2000.
dc.referencesRicoeur P., Mit „adamicki” i „eschatologiczna” wizja dziejów, [in:] idem, Symbolika zła, trans. S. Cichowicz, M. Ochab, Warszawa 1986, p. 219–263.
dc.referencesShestov L., Dostojewski i Nietzsche. Filozofia tragedii, trans. et acc. C. Wodziński, Warszawa 1987.
dc.referencesStarowieyski F.M., Wstęp, [in:] P. Beskow, Osobliwe opowieści o Jezusie. Analiza nowych apokryfów, trans. J. Wolak, Kraków 2005, p. 5–8.
dc.referencesStarowieyski M., Tradycje biblijne. Biblia w kulturze europejskiej, Kraków 2011.
dc.referencesStołowicz L., Historia filozofii rosyjskiej, trans. et ed. B. Żyłko, Gdańsk 2008.
dc.referencesSzajnert D., Mutacje apokryfu, [in:] Genologia dzisiaj, ed. W. Bolecki, I. Opacki, Warszawa 2000, p. 137–159.
dc.referencesSzymik J., Teologia współcierpienia Boga, „Życie Duchowe” 49, 2007, p. 75–84.
dc.referencesSzymik J., Passibilis? Impassibilis? Jezus Chrystus – Bóg współcierpiący, [in:] Holocaust a teodycea, ed. J. Diatłowicki, K. Rąb, I. Sobieraj, Kraków 2008, p. 95–105.
dc.referencesŚpiewak P., Milczenie i pytania Hioba, [in:] Teologia i filozofia żydowska wobec Holocaustu, ed. P. Śpiewak, Gdańsk 2013.
dc.referencesTeologia i filozofia żydowska wobec Holocaustu, ed. P. Śpiewak, Gdańsk 2013.
dc.referencesТрубецкой E.H., Смысл жизни, Москва 1918.
dc.referencesВъзрожденски диалози, acc. et ed. М. Брадистилова-Добрева, София 1985.
dc.referencesZowczak M., Apokryf jako próba wiary, [in:] Nie-złota legenda. Kanoniczność i apokryficzność w kulturze, ed. J. Eichstaedt, K. Piątkowski, Ożarów 2003, p. 45–75.
dc.contributor.authorEmailgszwat@ispan.waw.plpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska