Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJurek, Lidia
dc.date.accessioned2015-07-09T13:33:15Z
dc.date.available2015-07-09T13:33:15Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn2080-8313
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/10729
dc.description.abstractPlan powołania do życia legionów polskich we Włoszech (1848) był najczęściej analizowany przez pryzmat działań dyplomatycznych Hôtelu Lambert oraz ich słabej wojskowej efektywności. Artykuł ten – na podstawie materiałów archiwalnych – interpretuje inicjatywę legionową Czartoryskiego z punktu widzenia szerszej gry propagandowej prowadzonej przez księcia w Europie. Legiony miały za zadanie zjednanie sprawie polskiej europejskiej opinii publicznej. Odwoływały się do pozytywnych konotacji idei przemocy jako uświęconego europejską tradycją prawa wolnych ludzi do stawiania zorganizowanego oporu uzurpatorom oraz do hołubionej tradycji włoskich legionów Dąbrowskiego. Dlatego właśnie Czartoryski wydawał się zadowolony z wartości propagandowej działań swoich agentów we Włoszech, którym udał się nie lada wyczyn – umieszczenia Polaka na czele całej armii włoskiej (piemonckiej). Wizja legionów jako zalążka armii polskiej wydawała się tutaj grać rolę drugorzędną.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesStudia z Historii Społeczno-Gospodarczej XIX i XX Wieku;9
dc.titleThe communicative dimension of violence: Polish legions in Italy as an instrument of appeal to “Europe” (1848–1849)pl_PL
dc.title.alternativeKomunikacja przez użycie siły: legiony polskie we Włoszech jako instrument apelu do „Europy” (1848–1849)pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[59]-76pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord