Modelowanie lokalizacji miejsc w przedszkolach w Małopolsce na podstawie dostępności przestrzennej
Streszczenie
Artykuł prezentuje model lokalizacji nowych placówek i miejsc w placówkach wychowania
przedszkolnego w województwie małopolskim. W jego konstrukcji autorzy
wykorzystali metodę potencjału, przy jednoczesnym uwzględnieniu współczesnych trendów
demograficznych w województwie. Zaprezentowany model pozwala na identyfikację
gmin „problemowych” pod kątem niedoborów miejsc w danym roku oraz sugeruje,
które lokalizacje będą najbardziej optymalne i zyskowne w najbliższej przyszłości. In 2010 only about 50% of children aged 3–6 years in Małopolska region attended
kindergartens. Such low index is to some extent an effect of the supply-demand
mismatch. The problem becomes even more vital in the context of recent changes in
education law. The introduction of obligatory attendance to kindergartens for 5-years-old
and postponement of obligatory attendance to schools for 6-years-old children will
probably contribute to increase in demand for places in kindergartens. The paper
presents a model of location of new places in kindergartens in Małopolska. The authors
based the model on potential model. The spatial accessibility to places in kindergartens
was analysed in the context of demographic changes in the region. Analysis of
106 Łukasz Kowalski, Anna Łobodzińska
demographic indicators in municipalities enabled authors to identify 15 most optimal
locations for kindergartens in terms of population changes. Comparison of these data
creates basis for estimating future demand for places in such institutions.