Dysfunkcje w procesie zarządzania nauczycielami jako pracownikami wiedzy
Streszczenie
Wiedza jest kluczową kompetencją wszystkich typów organizacji, w tym w szczególności organizacji oferujących ją jako produkt. Do takich organizacji należą szkoły publiczne. Głównym źródłem i nośnikiem wiedzy są w szkołach nauczyciele, określani wprost w literaturze przedmiotu mianem pracowników wiedzy. Uznano zatem, że warto dokonać charakterystyki pracy nauczyciela jako pracownika wiedzy.
Mając na uwadze wzrost wiedzy w szkołach, wyznaczono drugi cel opracowania, jakim jest przedstawienie praktyki zarządzania nauczycielami, a w szczególności dysfunkcji występujących we wskazanym obszarze. Skupiono się przy tym na tych elementach funkcji personalnej, które wydają się być najistotniejsze dla powiększania zasobów wiedzy organizacyjnej szkoły, tj. pozyskiwaniu pracowników, ich ocenianiu oraz szkoleniu. Prezentowane rozważania oparto na studiach literatury krajowej i zagranicznej z zakresu nauk społecznych oraz nauk o zarządzaniu, a także wynikach badań empirycznych. Knowledge is a key competence for all types of organizations, notably organizations
offering it as a product. Public schools belong to such organizations. At schools it is
teachers who are the main source and carrier of the knowledge, referred directly in the
subject literature as workers of the knowledge. It was considered that it is worthwhile to
make the characterization of teacher's work as a knowledge worker.
Taking into account the growth of the knowledge at schools, it was set the second
objective to develop, which is to present teachers' management practice, particularly
dysfunction indicated in that area. It was focused on those elements of the personnel
function, which seem to be the most important to enlarge the school's organizational
knowledge, i.e. attract employees, their assessment and training.
The presented considerations are based on studies of domestic and foreign literature
in the field of social sciences and management sciences, as well as the results of
empirical research.
Collections