dc.contributor.author | Piwowar-Sulej, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2015-08-18T16:24:00Z | |
dc.date.available | 2015-08-18T16:24:00Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | K. Piwowar-Sulej, Dysfunkcje w procesie zarządzania nauczycielami jako pracownikami wiedzy, [w:] Dysfunkcje i patologie w sferze zarządzania zasobami ludzkimi, t. 4, red. Z. Janowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 232-244. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-545-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/11552 | |
dc.description | rozdział z: Dysfunkcje i patologie w sferze zarządzania zasobami ludzkimi, t. 4, red. Z. Janowska | pl_PL |
dc.description.abstract | Wiedza jest kluczową kompetencją wszystkich typów organizacji, w tym w szczególności organizacji oferujących ją jako produkt. Do takich organizacji należą szkoły publiczne. Głównym źródłem i nośnikiem wiedzy są w szkołach nauczyciele, określani wprost w literaturze przedmiotu mianem pracowników wiedzy. Uznano zatem, że warto dokonać charakterystyki pracy nauczyciela jako pracownika wiedzy.
Mając na uwadze wzrost wiedzy w szkołach, wyznaczono drugi cel opracowania, jakim jest przedstawienie praktyki zarządzania nauczycielami, a w szczególności dysfunkcji występujących we wskazanym obszarze. Skupiono się przy tym na tych elementach funkcji personalnej, które wydają się być najistotniejsze dla powiększania zasobów wiedzy organizacyjnej szkoły, tj. pozyskiwaniu pracowników, ich ocenianiu oraz szkoleniu. Prezentowane rozważania oparto na studiach literatury krajowej i zagranicznej z zakresu nauk społecznych oraz nauk o zarządzaniu, a także wynikach badań empirycznych. | pl_PL |
dc.description.abstract | Knowledge is a key competence for all types of organizations, notably organizations
offering it as a product. Public schools belong to such organizations. At schools it is
teachers who are the main source and carrier of the knowledge, referred directly in the
subject literature as workers of the knowledge. It was considered that it is worthwhile to
make the characterization of teacher's work as a knowledge worker.
Taking into account the growth of the knowledge at schools, it was set the second
objective to develop, which is to present teachers' management practice, particularly
dysfunction indicated in that area. It was focused on those elements of the personnel
function, which seem to be the most important to enlarge the school's organizational
knowledge, i.e. attract employees, their assessment and training.
The presented considerations are based on studies of domestic and foreign literature
in the field of social sciences and management sciences, as well as the results of
empirical research. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.title | Dysfunkcje w procesie zarządzania nauczycielami jako pracownikami wiedzy | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | [232]-244 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu | pl_PL |
dc.references | Barański A., Szymańska M., Rozwadowska-Skrzeczyńska J. [2007], Ustawa Karta Nauczyciela. Komentarz, ABC a Wolters Kluwer Business, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ciemińska B. [2010], Autorytet nauczyciela współczesnego – kryzys czy nowa jakość?, http://www.publikacje. edu.pl/publikacje.php? nr=1125 [10.12.2010]. | pl_PL |
dc.references | Davenport T.H. [2005], Thinking for a Living: How to get better performance and results from knowledge workers, Harvard Business School Press, Boston – Massachusetts. | pl_PL |
dc.references | Drucker P. [1994], Post Capitalist Society, Harper Business, New York. | pl_PL |
dc.references | Drucker P. [1995], Zarządzanie organizacją pozarządową. Teoria i praktyka, Wyd. Fundusz Współpracy, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Fazlagić J. [2009], Zarządzanie wiedzą w polskiej oświacie. Diagnoza i perspektywy zmian, Wyd. UE w Poznaniu, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Gableta M. [2003], Człowiek i praca w zmieniającym się przedsiębiorstwie, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Gołębniak B.D. [2006], Uczenie metodą projektów, red., WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Grudzewski W.M., Hejduk I. [2000], Zarządzanie technologiczne wyzwaniem XXI wieku, „Przegląd Organizacji”, nr 11. | pl_PL |
dc.references | Hall H. [2007], Marketing w szkolnictwie, ABC Wolters Kluwer Business, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kobyliński W. [1992], Bariery nowatorstwa i postępu pedagogicznego, WSRP, Siedlce. | pl_PL |
dc.references | Kopaliński W. [2000], Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Świat Książki, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowska H. [2004], Pedeutologia – stan i kierunki rozwoju w latach 1995-2004, „Rocznik Pedagogiczny”, Nr 27. | pl_PL |
dc.references | Kwiatkowski S. [2001], Bogactwo wiedzy, [w:] Kukliński A. (red.), Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwanie dla Polski XXI wieku, Wyd. KBN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Morawski M. [2002], Metody zarządzania pracownikami wiedzy w organizacjach inteligentnych, [w:] Skrzypek E. (red.), Zarządzanie przyszłością przedsiębiorstwa Future 2002, Wydawnictwo UMCS Lublin. | pl_PL |
dc.references | Morawski M. [2003], Problematyka zarządzania pracownikami wiedzy, „Przegląd Organizacji”, Nr 1. | pl_PL |
dc.references | OECD [2000], Zarządzanie wiedzą w społeczeństwie uczącym się, Centrum Badań Nad Edukacją i Innowacją, Wyd. ITE, Radom. | pl_PL |
dc.references | Pawlak Z. [2003], Personalna funkcja firmy. Procesy i procedury kadrowe, Poltext, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Penc J. [2003], Zarządzanie w warunkach globalizacji, Difin, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Piwowar K. [2006a], Instrumenty zarządzania wiedzą w organizacji non-profit na przykładzie szkoły publicznej, [w:] Tabaszewska E., Rodawski B. (red.), Nowoczesne koncepcje zarządzania – teoria i praktyka, AE we Wrocławiu, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Piwowar K. [2006b], Potencjał nauczycielski w szkołach z uwzględnieniem prawnych uwarunkowań jego kształtowania, [w:] Zbiegień-Maciąg L. (red.), Zarządzanie ludźmi w otoczeniu globalnym – pomiędzy „starym” a „nowym”. Organizacje, ludzie, procesy, procedury, Wydawnictwo AGH, Kraków | pl_PL |
dc.references | Piwowar-Sulej K. [2008a], Kształtowanie sfery personalnej szkół publicznych z uwzględnieniem wzrostu wiedzy organizacyjnej, [w:] Glińska-Neweś A. (red.), Zarządzanie organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy. Zasobowe podstawy funkcjonowania i rozwoju organizacji, TNOiK, Toruń. | pl_PL |
dc.references | Piwowar-Sulej K. [2008b], Realizacja funkcji personalnej w polskich szkołach publicznych – okoliczności zewnętrzne i wewnętrzne, [w:] Gableta K., Cierniak- Emerych A., Zarządzanie ludźmi w organizacjach funkcjonujących w Europie, I-BiS, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Piwowar-Sulej K. [2009a], Zarządzanie personelem nauczycielskim w Polsce w świetle polityki edukacyjnej, [w:] Wrzeszcz-Kamińska G. (red.), Spójność społeczna i ekonomiczna Unii Europejskiej, I-BiS, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Piwowar-Sulej K. [2009b], Zarządzanie personelem nauczycielskim w oświacie, ABC Wolters Kluwer, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Porat M.U. [1998], The Information Economy: Definition and Measurement, [w:] W. Cortada, Rise of the Knowledge Worker, Heinemann, Boston. | pl_PL |
dc.references | Robbins S.P., DeCenzo D.A. [2002], Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie MEN z dnia z dnia 2 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego. | pl_PL |
dc.references | Skrzypek E. [2010], Kreatywność pracowników wiedzy i ich wpływ na innowacyjność przedsiębiorstw, http://www.instytut.info/Vkonf/site/32.pdf [09.11.2010]. | pl_PL |
dc.references | Szelewa S. [2006], A może zakład budżetowy? „Dyrektor szkoły”, Nr 4. | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela, Dz. U. 1982 Nr 3 poz. 19, z późn. zm. | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz. U. 1991 Nr 95 poz. 425, z późn. zm. | pl_PL |
dc.references | http://www.instytut.info/Vkonf/site/32.pdf [09.11.2010]. | pl_PL |
dc.references | http://www.radio.opole.pl/index.php?kat=wiadomosci_wiecej&id=54525 [05.10.2010]. | pl_PL |
dc.references | http://grajewo24.pl/info-63/nauczyciel-dwoch-przedmiotow.4504.html [10.12.2010]. | pl_PL |