Show simple item record

dc.contributor.authorPiwowar-Sulej, Katarzyna
dc.date.accessioned2015-08-18T16:24:00Z
dc.date.available2015-08-18T16:24:00Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationK. Piwowar-Sulej, Dysfunkcje w procesie zarządzania nauczycielami jako pracownikami wiedzy, [w:] Dysfunkcje i patologie w sferze zarządzania zasobami ludzkimi, t. 4, red. Z. Janowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 232-244.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-545-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/11552
dc.descriptionrozdział z: Dysfunkcje i patologie w sferze zarządzania zasobami ludzkimi, t. 4, red. Z. Janowskapl_PL
dc.description.abstractWiedza jest kluczową kompetencją wszystkich typów organizacji, w tym w szczególności organizacji oferujących ją jako produkt. Do takich organizacji należą szkoły publiczne. Głównym źródłem i nośnikiem wiedzy są w szkołach nauczyciele, określani wprost w literaturze przedmiotu mianem pracowników wiedzy. Uznano zatem, że warto dokonać charakterystyki pracy nauczyciela jako pracownika wiedzy. Mając na uwadze wzrost wiedzy w szkołach, wyznaczono drugi cel opracowania, jakim jest przedstawienie praktyki zarządzania nauczycielami, a w szczególności dysfunkcji występujących we wskazanym obszarze. Skupiono się przy tym na tych elementach funkcji personalnej, które wydają się być najistotniejsze dla powiększania zasobów wiedzy organizacyjnej szkoły, tj. pozyskiwaniu pracowników, ich ocenianiu oraz szkoleniu. Prezentowane rozważania oparto na studiach literatury krajowej i zagranicznej z zakresu nauk społecznych oraz nauk o zarządzaniu, a także wynikach badań empirycznych.pl_PL
dc.description.abstractKnowledge is a key competence for all types of organizations, notably organizations offering it as a product. Public schools belong to such organizations. At schools it is teachers who are the main source and carrier of the knowledge, referred directly in the subject literature as workers of the knowledge. It was considered that it is worthwhile to make the characterization of teacher's work as a knowledge worker. Taking into account the growth of the knowledge at schools, it was set the second objective to develop, which is to present teachers' management practice, particularly dysfunction indicated in that area. It was focused on those elements of the personnel function, which seem to be the most important to enlarge the school's organizational knowledge, i.e. attract employees, their assessment and training. The presented considerations are based on studies of domestic and foreign literature in the field of social sciences and management sciences, as well as the results of empirical research.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.titleDysfunkcje w procesie zarządzania nauczycielami jako pracownikami wiedzypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number[232]-244pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiupl_PL
dc.referencesBarański A., Szymańska M., Rozwadowska-Skrzeczyńska J. [2007], Ustawa Karta Nauczyciela. Komentarz, ABC a Wolters Kluwer Business, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCiemińska B. [2010], Autorytet nauczyciela współczesnego – kryzys czy nowa jakość?, http://www.publikacje. edu.pl/publikacje.php? nr=1125 [10.12.2010].pl_PL
dc.referencesDavenport T.H. [2005], Thinking for a Living: How to get better performance and results from knowledge workers, Harvard Business School Press, Boston – Massachusetts.pl_PL
dc.referencesDrucker P. [1994], Post Capitalist Society, Harper Business, New York.pl_PL
dc.referencesDrucker P. [1995], Zarządzanie organizacją pozarządową. Teoria i praktyka, Wyd. Fundusz Współpracy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFazlagić J. [2009], Zarządzanie wiedzą w polskiej oświacie. Diagnoza i perspektywy zmian, Wyd. UE w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesGableta M. [2003], Człowiek i praca w zmieniającym się przedsiębiorstwie, Wrocław.pl_PL
dc.referencesGołębniak B.D. [2006], Uczenie metodą projektów, red., WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrudzewski W.M., Hejduk I. [2000], Zarządzanie technologiczne wyzwaniem XXI wieku, „Przegląd Organizacji”, nr 11.pl_PL
dc.referencesHall H. [2007], Marketing w szkolnictwie, ABC Wolters Kluwer Business, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKobyliński W. [1992], Bariery nowatorstwa i postępu pedagogicznego, WSRP, Siedlce.pl_PL
dc.referencesKopaliński W. [2000], Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Świat Książki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKwiatkowska H. [2004], Pedeutologia – stan i kierunki rozwoju w latach 1995-2004, „Rocznik Pedagogiczny”, Nr 27.pl_PL
dc.referencesKwiatkowski S. [2001], Bogactwo wiedzy, [w:] Kukliński A. (red.), Gospodarka oparta na wiedzy. Wyzwanie dla Polski XXI wieku, Wyd. KBN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMorawski M. [2002], Metody zarządzania pracownikami wiedzy w organizacjach inteligentnych, [w:] Skrzypek E. (red.), Zarządzanie przyszłością przedsiębiorstwa Future 2002, Wydawnictwo UMCS Lublin.pl_PL
dc.referencesMorawski M. [2003], Problematyka zarządzania pracownikami wiedzy, „Przegląd Organizacji”, Nr 1.pl_PL
dc.referencesOECD [2000], Zarządzanie wiedzą w społeczeństwie uczącym się, Centrum Badań Nad Edukacją i Innowacją, Wyd. ITE, Radom.pl_PL
dc.referencesPawlak Z. [2003], Personalna funkcja firmy. Procesy i procedury kadrowe, Poltext, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPenc J. [2003], Zarządzanie w warunkach globalizacji, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPiwowar K. [2006a], Instrumenty zarządzania wiedzą w organizacji non-profit na przykładzie szkoły publicznej, [w:] Tabaszewska E., Rodawski B. (red.), Nowoczesne koncepcje zarządzania – teoria i praktyka, AE we Wrocławiu, Wrocław.pl_PL
dc.referencesPiwowar K. [2006b], Potencjał nauczycielski w szkołach z uwzględnieniem prawnych uwarunkowań jego kształtowania, [w:] Zbiegień-Maciąg L. (red.), Zarządzanie ludźmi w otoczeniu globalnym – pomiędzy „starym” a „nowym”. Organizacje, ludzie, procesy, procedury, Wydawnictwo AGH, Krakówpl_PL
dc.referencesPiwowar-Sulej K. [2008a], Kształtowanie sfery personalnej szkół publicznych z uwzględnieniem wzrostu wiedzy organizacyjnej, [w:] Glińska-Neweś A. (red.), Zarządzanie organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy. Zasobowe podstawy funkcjonowania i rozwoju organizacji, TNOiK, Toruń.pl_PL
dc.referencesPiwowar-Sulej K. [2008b], Realizacja funkcji personalnej w polskich szkołach publicznych – okoliczności zewnętrzne i wewnętrzne, [w:] Gableta K., Cierniak- Emerych A., Zarządzanie ludźmi w organizacjach funkcjonujących w Europie, I-BiS, Wrocław.pl_PL
dc.referencesPiwowar-Sulej K. [2009a], Zarządzanie personelem nauczycielskim w Polsce w świetle polityki edukacyjnej, [w:] Wrzeszcz-Kamińska G. (red.), Spójność społeczna i ekonomiczna Unii Europejskiej, I-BiS, Wrocław.pl_PL
dc.referencesPiwowar-Sulej K. [2009b], Zarządzanie personelem nauczycielskim w oświacie, ABC Wolters Kluwer, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPorat M.U. [1998], The Information Economy: Definition and Measurement, [w:] W. Cortada, Rise of the Knowledge Worker, Heinemann, Boston.pl_PL
dc.referencesRobbins S.P., DeCenzo D.A. [2002], Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie MEN z dnia z dnia 2 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego.pl_PL
dc.referencesSkrzypek E. [2010], Kreatywność pracowników wiedzy i ich wpływ na innowacyjność przedsiębiorstw, http://www.instytut.info/Vkonf/site/32.pdf [09.11.2010].pl_PL
dc.referencesSzelewa S. [2006], A może zakład budżetowy? „Dyrektor szkoły”, Nr 4.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela, Dz. U. 1982 Nr 3 poz. 19, z późn. zm.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz. U. 1991 Nr 95 poz. 425, z późn. zm.pl_PL
dc.referenceshttp://www.instytut.info/Vkonf/site/32.pdf [09.11.2010].pl_PL
dc.referenceshttp://www.radio.opole.pl/index.php?kat=wiadomosci_wiecej&id=54525 [05.10.2010].pl_PL
dc.referenceshttp://grajewo24.pl/info-63/nauczyciel-dwoch-przedmiotow.4504.html [10.12.2010].pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record