Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPertek, Grzegorz
dc.date.accessioned2015-09-26T06:23:11Z
dc.date.available2015-09-26T06:23:11Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/11941
dc.description.abstractIn this article, the author attempts to describe the dialectical relationship between poetry and poem. This distinction seems to be as clear, as ambiguous and contradictory. The purpose of this article is therefore to unravel the problem, approaching it from two perspectives. Based on the analysis of a fragment of the poem Woda w garnuszku, Niagara i autoironia (“Water in the Pot, Niagara, and Self-Irony”), the author formulates a thesis of its illusiveness, as poem writing is a transgressive gesture, not subject to the finalization, made on the basis of an endless movement of formation and destruction. Hence the assumption that Różewicz’s only option, and even necessity, is writing. The second part of the article is devoted to the analysis of the line on the na obrzeżach poezji (“outskirts of poetry”), which addresses the problem of writing, or writability of text. The relation between poetry and poem is supplemented here by a third element, the function of the subject, which bearing the mark of the “original” act of exclusion, defines the eponymous “outskirts of poetry”, on the one hand determining the ambiguous boundary of the work (poem), and on the other – maintaining the relevance of the poem being recorded now.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;2
dc.subjectRóżewiczpl_PL
dc.subjectpoezjapl_PL
dc.subjectdekonstrukcjapl_PL
dc.titleNabrzeża poezji Różewiczapl_PL
dc.title.alternativeThe embankment of Różewicz’s poetryen
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number114-162pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Semiotyki Literaturypl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteGrzegorz Pertek – mgr, doktorant Zakładu Semiotyki Literatury Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje się polską poezją XX i XXI wieku. Interesuje się problematyką transgresji. Ważniejsze publikacje: „Jest ja, ale mnie nie ma” – granica poetyckiego szaleństwa Rafała Wojaczka, „Przestrzenie Teorii” (2011); „Wyrok” Rafała Wojaczka jako kres możliwości podmiotu, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” (2012); Grafoman i Skryba. Poetyckie prowokacje Tkaczyszyna-Dyckiego i Wojaczka, „Polonistyka” (2012).pl_PL
dc.referencesBarthes Roland, S/Z, przeł. Michał Paweł Markowski, Maria Gołębiewska, wstęp. Michał Paweł Markowski, Warszawa 1999, s. 39pl_PL
dc.referencesBataille George, Część przeklęta, przeł. Krzysztof Jarosz, Warszawa 2002, s. 20pl_PL
dc.referencesBraun Kazimierz, Różewicz Tadeusz, Języki teatru, Wrocław 1989, s. 169pl_PL
dc.referencesDerrida Jacques, Cogito i historia szaleństwa, [w:] tenże, Pismo i różnica, przeł. Krzysztof Kłosiński, Warszawa 2004, s. 65pl_PL
dc.referencesDerrida Jacques, Pozycje. Rozmowy z Henri Ronsem, Julią Kristevą, Jean-Louis Houdebinem i Guy Scarpettą, przeł. Adam Dziadek, Katowice 2007, s. 15–16. 6. Gleń Adrian, Pisać, żeby zamilknąć… (o poezji Tadeusza Różewicza), „Ruch Literacki” 2007, z. 4/5, s. 473-487pl_PL
dc.referencesJanion Maria, Nadmiar bólu, [w:] taż, Żyjąc tracimy życie. Niepokojące tematy egzystencji, Warszawa 2001, s. 201pl_PL
dc.referencesJanuszkiewicz Michał, Horyzonty nihilizmu. Gombrowicz – Borowski – Różewicz, Poznań 2009, s. 266–280pl_PL
dc.referencesJarząbek Dorota, Zwiastowanie poezji: Między słowem a milczeniem, „Topos” 2001, nr 1, s. 49–50pl_PL
dc.referencesKępiński Antoni, Schizofrenia, Warszawa 1974, s. 34–35pl_PL
dc.referencesKłosiński Krzysztof, Imię Róży, „Pamiętnik Literacki” 1999, nr 1, s. 15–20pl_PL
dc.referencesKłosiński Krzysztof, Imię Róży, „Pamiętnik Literacki” 1999, nr 1, s. 15–20pl_PL
dc.referencesKomendant Tadeusz, Władze dyskursu. Michel Foucault w poszukiwaniu siebie, Warszawa 1994, s. 29pl_PL
dc.referencesKruszelnicki Michał, Drogi francuskiej heterologii, Wrocław 2008, s. 271pl_PL
dc.referencesKsięga Rodzaju (Rozdział 2-3), [w:] Biblia Tysiąclecia, Poznań 2003pl_PL
dc.referencesKunz Tomasz, Strategie negatywne w poezji Tadeusza Różewicza. Od poetyki tekstu do poetyki lektury, Kraków 2005, s. 110pl_PL
dc.referencesMaj Krzysztof, „Dlaczego piszę?” Tadeusza Różewicza a antropologiczne korzenie autotematyzmu, „Topos” 2011, nr 3, s. 29-33pl_PL
dc.referencesMarkowski Michał Paweł, O niewyrażalnym, [w:] tegoż, Anatomia ciekawości, Kraków 1999, s. 219pl_PL
dc.referencesMichałowski Piotr, Między apokryfem a kolażem, [w:] Przekraczanie granic. O twórczości Tadeusza Różewicza, red. Wojciech Browarny, Joanna Orska, Adam Poprawa, Kraków 2007, s. 52pl_PL
dc.referencesNiewiadomski Andrzej, Milczenie, „poezja” i róża. O granicach dyskursu metapoetyckiego Tadeusza Różewicza, [w:] tenże, Światy z jawnych słów i kwiatów ukrytych. O refleksji metapoetyckiej w nowoczesnej poezji polskiej, Lublin 2010, s. 201–206pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard, Tadeusza Różewicza „tajemnica okaleczonej poezji”, [w:] tegoż, Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2001, s. 198pl_PL
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, Credo (fragmenty), [w:] tenże, Utwory zebrane. Poezja, t. 4, Wrocław 2006, s. 348pl_PL
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, Przypomnienie, [w:] tenże, Słowo po słowie. Nowy wybór wierszy, Wrocław 1994, s. 238pl_PL
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, Utwory zebrane. Proza, t. 3, Wrocław 2004, s. 366pl_PL
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, Wybór między wierszami i poezją, „Odra” 1995, nr 9, s. 59pl_PL
dc.referencesRóżewicz Tadeusz, zawsze fragment, Wrocław 1996, s. 65–66pl_PL
dc.referencesRychlewski Marcin, Między nicością a wiecznością. Różewicz i Wittgenstein, „Polonistyka” 1997, nr 7, s. 417–421pl_PL
dc.referencesSawicka Katarzyna, Słowo wobec rzeczywistości – o poezji Tadeusza Różewicza, „Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska” 2009, nr 7, s. 137pl_PL
dc.referencesSkrendo Andrzej, Tadeusz Różewicz i granice literatury. Poetyka i etyka transgresji, Kraków 2002, s. 107pl_PL
dc.referencesSobolewska Anna, Ja – to ktoś znajomy. O późnej twórczości Mirona Białoszewskiego, [w:] taż, Mistyka dnia powszedniego. Warszawa 1992, s. 44–74pl_PL
dc.referencesŚciepuro Arkadiusz, Kto jest poetą. Formy „ja” lirycznego w poezji Tadeusza Różewicza, Katowice 2001, s. 132–133pl_PL
dc.referencesŚwieściak Alina, Melancholia w poezji polskiej po 1989 roku, Kraków 2010, s. 315pl_PL
dc.referencesUbertowska Aleksandra, Przygodność wiersza i istotność poezji. O motywach Goetheańskich w twórczości Różewicza, „Pamiętnik Literacki” 1999, z. 1, s. 70pl_PL
dc.referencesZarębianka Zofia, Metafizyczne racje pisania: Tadeusz Różewicz, Dlaczego piszę?, „Topos” 2005, nr 5/6, s. 107pl_PL
dc.contributor.authorEmailgrzegorz.pertek@gmail.compl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord