dc.contributor.author | Pertek, Grzegorz | |
dc.date.accessioned | 2015-09-26T06:23:11Z | |
dc.date.available | 2015-09-26T06:23:11Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/11941 | |
dc.description.abstract | In this article, the author attempts to describe the dialectical relationship between
poetry and poem. This distinction seems to be as clear, as ambiguous and contradictory.
The purpose of this article is therefore to unravel the problem, approaching
it from two perspectives. Based on the analysis of a fragment of the poem Woda
w garnuszku, Niagara i autoironia (“Water in the Pot, Niagara, and Self-Irony”), the
author formulates a thesis of its illusiveness, as poem writing is a transgressive
gesture, not subject to the finalization, made on the basis of an endless movement of
formation and destruction. Hence the assumption that Różewicz’s only option, and
even necessity, is writing. The second part of the article is devoted to the analysis
of the line on the na obrzeżach poezji (“outskirts of poetry”), which addresses the problem
of writing, or writability of text. The relation between poetry and poem is supplemented
here by a third element, the function of the subject, which bearing the
mark of the “original” act of exclusion, defines the eponymous “outskirts of poetry”,
on the one hand determining the ambiguous boundary of the work (poem), and on
the other – maintaining the relevance of the poem being recorded now. | en |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;2 | |
dc.subject | Różewicz | pl_PL |
dc.subject | poezja | pl_PL |
dc.subject | dekonstrukcja | pl_PL |
dc.title | Nabrzeża poezji Różewicza | pl_PL |
dc.title.alternative | The embankment of Różewicz’s poetry | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 114-162 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Semiotyki Literatury | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Grzegorz Pertek – mgr, doktorant Zakładu Semiotyki Literatury Uniwersytetu
im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje się polską poezją XX
i XXI wieku. Interesuje się problematyką transgresji. Ważniejsze publikacje:
„Jest ja, ale mnie nie ma” – granica poetyckiego szaleństwa Rafała Wojaczka, „Przestrzenie
Teorii” (2011); „Wyrok” Rafała Wojaczka jako kres możliwości podmiotu,
„Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” (2012); Grafoman i Skryba.
Poetyckie prowokacje Tkaczyszyna-Dyckiego i Wojaczka, „Polonistyka” (2012). | pl_PL |
dc.references | Barthes Roland, S/Z, przeł. Michał Paweł Markowski, Maria Gołębiewska, wstęp. Michał Paweł Markowski, Warszawa 1999, s. 39 | pl_PL |
dc.references | Bataille George, Część przeklęta, przeł. Krzysztof Jarosz, Warszawa 2002, s. 20 | pl_PL |
dc.references | Braun Kazimierz, Różewicz Tadeusz, Języki teatru, Wrocław 1989, s. 169 | pl_PL |
dc.references | Derrida Jacques, Cogito i historia szaleństwa, [w:] tenże, Pismo i różnica, przeł. Krzysztof Kłosiński, Warszawa 2004, s. 65 | pl_PL |
dc.references | Derrida Jacques, Pozycje. Rozmowy z Henri Ronsem, Julią Kristevą, Jean-Louis Houdebinem i Guy Scarpettą, przeł. Adam Dziadek, Katowice 2007, s. 15–16. 6. Gleń Adrian, Pisać, żeby zamilknąć… (o poezji Tadeusza Różewicza), „Ruch Literacki” 2007, z. 4/5, s. 473-487 | pl_PL |
dc.references | Janion Maria, Nadmiar bólu, [w:] taż, Żyjąc tracimy życie. Niepokojące tematy egzystencji, Warszawa 2001, s. 201 | pl_PL |
dc.references | Januszkiewicz Michał, Horyzonty nihilizmu. Gombrowicz – Borowski – Różewicz, Poznań 2009, s. 266–280 | pl_PL |
dc.references | Jarząbek Dorota, Zwiastowanie poezji: Między słowem a milczeniem, „Topos” 2001, nr 1, s. 49–50 | pl_PL |
dc.references | Kępiński Antoni, Schizofrenia, Warszawa 1974, s. 34–35 | pl_PL |
dc.references | Kłosiński Krzysztof, Imię Róży, „Pamiętnik Literacki” 1999, nr 1, s. 15–20 | pl_PL |
dc.references | Kłosiński Krzysztof, Imię Róży, „Pamiętnik Literacki” 1999, nr 1, s. 15–20 | pl_PL |
dc.references | Komendant Tadeusz, Władze dyskursu. Michel Foucault w poszukiwaniu siebie, Warszawa 1994, s. 29 | pl_PL |
dc.references | Kruszelnicki Michał, Drogi francuskiej heterologii, Wrocław 2008, s. 271 | pl_PL |
dc.references | Księga Rodzaju (Rozdział 2-3), [w:] Biblia Tysiąclecia, Poznań 2003 | pl_PL |
dc.references | Kunz Tomasz, Strategie negatywne w poezji Tadeusza Różewicza. Od poetyki tekstu do poetyki lektury, Kraków 2005, s. 110 | pl_PL |
dc.references | Maj Krzysztof, „Dlaczego piszę?” Tadeusza Różewicza a antropologiczne korzenie autotematyzmu, „Topos” 2011, nr 3, s. 29-33 | pl_PL |
dc.references | Markowski Michał Paweł, O niewyrażalnym, [w:] tegoż, Anatomia ciekawości, Kraków 1999, s. 219 | pl_PL |
dc.references | Michałowski Piotr, Między apokryfem a kolażem, [w:] Przekraczanie granic. O twórczości Tadeusza Różewicza, red. Wojciech Browarny, Joanna Orska, Adam Poprawa, Kraków 2007, s. 52 | pl_PL |
dc.references | Niewiadomski Andrzej, Milczenie, „poezja” i róża. O granicach dyskursu metapoetyckiego Tadeusza Różewicza, [w:] tenże, Światy z jawnych słów i kwiatów ukrytych. O refleksji metapoetyckiej w nowoczesnej poezji polskiej, Lublin 2010, s. 201–206 | pl_PL |
dc.references | Nycz Ryszard, Tadeusza Różewicza „tajemnica okaleczonej poezji”, [w:] tegoż, Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2001, s. 198 | pl_PL |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Credo (fragmenty), [w:] tenże, Utwory zebrane. Poezja, t. 4, Wrocław 2006, s. 348 | pl_PL |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Przypomnienie, [w:] tenże, Słowo po słowie. Nowy wybór wierszy, Wrocław 1994, s. 238 | pl_PL |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Utwory zebrane. Proza, t. 3, Wrocław 2004, s. 366 | pl_PL |
dc.references | Różewicz Tadeusz, Wybór między wierszami i poezją, „Odra” 1995, nr 9, s. 59 | pl_PL |
dc.references | Różewicz Tadeusz, zawsze fragment, Wrocław 1996, s. 65–66 | pl_PL |
dc.references | Rychlewski Marcin, Między nicością a wiecznością. Różewicz i Wittgenstein, „Polonistyka” 1997, nr 7, s. 417–421 | pl_PL |
dc.references | Sawicka Katarzyna, Słowo wobec rzeczywistości – o poezji Tadeusza Różewicza, „Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska” 2009, nr 7, s. 137 | pl_PL |
dc.references | Skrendo Andrzej, Tadeusz Różewicz i granice literatury. Poetyka i etyka transgresji, Kraków 2002, s. 107 | pl_PL |
dc.references | Sobolewska Anna, Ja – to ktoś znajomy. O późnej twórczości Mirona Białoszewskiego, [w:] taż, Mistyka dnia powszedniego. Warszawa 1992, s. 44–74 | pl_PL |
dc.references | Ściepuro Arkadiusz, Kto jest poetą. Formy „ja” lirycznego w poezji Tadeusza Różewicza, Katowice 2001, s. 132–133 | pl_PL |
dc.references | Świeściak Alina, Melancholia w poezji polskiej po 1989 roku, Kraków 2010, s. 315 | pl_PL |
dc.references | Ubertowska Aleksandra, Przygodność wiersza i istotność poezji. O motywach Goetheańskich w twórczości Różewicza, „Pamiętnik Literacki” 1999, z. 1, s. 70 | pl_PL |
dc.references | Zarębianka Zofia, Metafizyczne racje pisania: Tadeusz Różewicz, Dlaczego piszę?, „Topos” 2005, nr 5/6, s. 107 | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | grzegorz.pertek@gmail.com | pl_PL |