Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSkalska, Tamara
dc.date.accessioned2015-10-06T15:48:01Z
dc.date.available2015-10-06T15:48:01Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/12197
dc.description.abstractParadoks współistnienia i wzajemnego napędzenia się zjawiska memory boom z nieuleczalną chorobą nowoczesnych społeczeństw w postaci hi- tech amnezji, postrzegany jest jako reakcja na przyśpieszające procesy technologiczne, które przekształcają i kolonizują nasz Lebenswelt na różnych poziomach. Jednym z przewodnich tematów akademickich debat krytycznych stała się kulturowa amnezja, postępująca w związku z rozwojem nowoczesnych mediów i technologii komunikacyjnych. Dialektyka mnemonicznej obsesji widoczna jest również w dyskursach kultury popularnej, gdzie wizje pamięci absolutnej mieszają się z równie popularnym fenomenem filmowego bohatera „bez pamięci” i zjawiskiem konstruowania gatunkowych fabuł wokół niepamięci, które to zjawiska zaczęto zbiorczo określać mianem amnesiaploitation. W kontestowanym przez środowiska akademickie procesie uprzemysłowienia pamięci doby społeczeństwa masowego progresywny i emancypacyjny potencjał odnajduje autorka koncepcji „pamięci protetycznej” Alison Landsberg. Koncepcja pamięci protetycznej opisuje funkcjonowanie pamięci i proces nabywania protetycznych wspomnień w ramach praktyk konsumpcji wytworów przemysłu kulturowego. Landsberg twierdzi, że celem mass mediów jest tworzenie "przestrzeni przeniesienia” w których ludzie mogą uzyskać dostęp do wiedzy w sposób procesualny i sensoryczny; nabywać „wspomnienia protetyczne” jako afektywno-cielesne reakcje, które otwierają nam dostęp do nowych, politycznych strategii zaangażowania i transkulturowych sojuszy na rzecz przyszłości. Amerykańska teoretyczka postuluje pogłębiona analizę współczesnych mediów jako właściwej sfery publicznej, domagając się rozpoznania siły ich oddziaływania na egzystencję , tożsamość ludzi i na polityki którą kształtują. Media rozumiane jako historycznie określone technologie a także sposoby ich użycia - technika per se i „technika siebie” tworzą tu jeden i ten sam dyzpozytyw, który za nas i „dla nas” pamięta/archiwizuje, ale i zapomina, który „upodmiotowia”, także przez tworzenie treści naszej pamięci.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectpamięć protetycznapl_PL
dc.subjectprotezapl_PL
dc.subjectmemory boompl_PL
dc.subjectkultura popularnapl_PL
dc.subjectnowoczesnośćpl_PL
dc.subjectkinopl_PL
dc.subjectnowe mediapl_PL
dc.subjectdyspozytywpl_PL
dc.subjectamnesiaploitationpl_PL
dc.subjecthistotaimentpl_PL
dc.subjectpostpamięćpl_PL
dc.subjectwspólnoty afektupl_PL
dc.titleMiędzy pamięcią protetyczną a protezami pamięci. Dyskursy kultury popularnej w kontekście memory boom.pl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Kultury Współczesnej, MIHSDpl_PL
dc.contributor.authorEmailt@mara.impl_PL
dc.dissertation.directorMajewski, Tomasz
dc.dissertation.reviewerMichera, Wojciech
dc.dissertation.reviewerZeidler-Janiszewska, Anna
dc.date.defence2015-10-15


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska