dc.contributor.author | Skalska, Tamara | |
dc.date.accessioned | 2015-10-06T15:48:01Z | |
dc.date.available | 2015-10-06T15:48:01Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/12197 | |
dc.description.abstract | Paradoks współistnienia i wzajemnego napędzenia się zjawiska memory boom z nieuleczalną chorobą nowoczesnych społeczeństw w postaci hi- tech amnezji, postrzegany jest jako reakcja na przyśpieszające procesy technologiczne, które przekształcają i kolonizują nasz Lebenswelt na różnych poziomach. Jednym z przewodnich tematów akademickich debat krytycznych stała się kulturowa amnezja, postępująca w związku z rozwojem nowoczesnych mediów i technologii komunikacyjnych. Dialektyka mnemonicznej obsesji widoczna jest również w dyskursach kultury popularnej, gdzie wizje pamięci absolutnej mieszają się z równie popularnym fenomenem filmowego bohatera „bez pamięci” i zjawiskiem konstruowania gatunkowych fabuł wokół niepamięci, które to zjawiska zaczęto zbiorczo określać mianem amnesiaploitation. W kontestowanym przez środowiska akademickie procesie uprzemysłowienia pamięci doby społeczeństwa masowego progresywny i emancypacyjny potencjał odnajduje autorka koncepcji „pamięci protetycznej” Alison Landsberg. Koncepcja pamięci protetycznej opisuje funkcjonowanie pamięci i proces nabywania protetycznych wspomnień w ramach praktyk konsumpcji wytworów przemysłu kulturowego. Landsberg twierdzi, że celem mass mediów jest tworzenie "przestrzeni przeniesienia” w których ludzie mogą uzyskać dostęp do wiedzy w sposób procesualny i sensoryczny; nabywać „wspomnienia protetyczne” jako afektywno-cielesne reakcje, które otwierają nam dostęp do nowych, politycznych strategii zaangażowania i transkulturowych sojuszy na rzecz przyszłości. Amerykańska teoretyczka postuluje pogłębiona analizę współczesnych mediów jako właściwej sfery publicznej, domagając się rozpoznania siły ich oddziaływania na egzystencję , tożsamość ludzi i na polityki którą kształtują. Media rozumiane jako historycznie określone technologie a także sposoby ich użycia - technika per se i „technika siebie” tworzą tu jeden i ten sam dyzpozytyw, który za nas i „dla nas” pamięta/archiwizuje, ale i zapomina, który „upodmiotowia”, także przez tworzenie treści naszej pamięci. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | pamięć protetyczna | pl_PL |
dc.subject | proteza | pl_PL |
dc.subject | memory boom | pl_PL |
dc.subject | kultura popularna | pl_PL |
dc.subject | nowoczesność | pl_PL |
dc.subject | kino | pl_PL |
dc.subject | nowe media | pl_PL |
dc.subject | dyspozytyw | pl_PL |
dc.subject | amnesiaploitation | pl_PL |
dc.subject | histotaiment | pl_PL |
dc.subject | postpamięć | pl_PL |
dc.subject | wspólnoty afektu | pl_PL |
dc.title | Między pamięcią protetyczną a protezami pamięci. Dyskursy kultury popularnej w kontekście memory boom. | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Kultury Współczesnej, MIHSD | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | t@mara.im | pl_PL |
dc.dissertation.director | Majewski, Tomasz | |
dc.dissertation.reviewer | Michera, Wojciech | |
dc.dissertation.reviewer | Zeidler-Janiszewska, Anna | |
dc.date.defence | 2015-10-15 | |