Podręczniki do nauki języka polskiego dla Niemców w dwudziestoleciu międzywojennym. Problem doboru sytuacji i odpowiadających im struktur językowych, w szczególności słownictwa
Streszczenie
Jak podaje Nowoczesna Encyklopedia Ilustrowana M. Arcta, w 1931 r.
Polska liczyła blisko 32 min ludności, z tego ponad 30% stanowiły tzw.
mniejszości narodowe, do których należy zaliczyć przede wszystkim Ukraińców,
Żydów, Niemców i Białorusinów. Nauczanie cudzoziemców języka
polskiego stało się więc w II Rzeczypospolitej koniecznością, a przede
wszystkim popularyzacja naszego języka wśród mniejszości niemieckiej, ponieważ
odrębność językowa tej grupy utrudniała kontakty gospodarcze i wręcz
uniemożliwiała jej asymilację w przeciwieństwie do innych nacji, posługujących
się pokrewnymi językami słowiańskimi. Istniało więc wyraźne zapotrzebowanie
społeczne na podręczniki do nauki języka polskiego, zwłaszcza wśród
Niemców.