dc.contributor.author | Uchman, Jadwiga | |
dc.date.accessioned | 2015-11-25T16:15:10Z | |
dc.date.available | 2015-11-25T16:15:10Z | |
dc.date.issued | 1997 | |
dc.identifier.issn | 1427-9673 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/14419 | |
dc.description.abstract | Nie jest sprawą przypadkową, iż Tom Stoppard zainteresował się malarstwem René
Magritte’a i że nadał jednemu ze swoich dramatów tytuł After Magritte. Belgijski artysta
zajmował się zagadnieniami dotyczącymi możliwości artystycznego przedstawienia konkretnej
rzeczywistości przy pomocy słów i obrazów. Problemy te są również jednym z przewodnich
motywów twórczości Stopparda.
After Magritte rozpoczyna się z pozoru surrealistycznym obrazem scenicznym, który
ewokuje skojarzenia z obrazem Magritte’a L'assassin menacé, jak również z początkiem Tanga
Sławomira Mrożka, sztuki, którą Stoppard tłumaczył na język angielski. W miarę rozwoju
akcji i informacji płynących z dialogu postaci scenicznych początkowy surrealistyczny obraz
przekształca się w zrozumiałą scenkę z życia rodziny Harrisów. Sytuacja sceniczna zamykająca
dramat osobie niewtajemniczonej mogłaby się wydawać rówme nierealna. Tym razem jednak
widzowie byli naocznymi świadkami jej tworzenia i dokładnie znają przyczyny powstania
niecodziennego, surrealistycznego obrazu.
Sztuka zajmuje się również innym obrazem, który ukazał się oczom kilku świadków
wcześniej, tego samego dnia. W tym przypadku ważny jest nie tylko sam obraz (surrealistyczny
jak towarzysząca mu sytuacja), ale również jego przekształcenie poprzez interpretacje indywidualnych
odbiorców i użycie języka jako niedoskonałego, jak się okazuje, narzędzia
służącego opisowi postrzeganej rzeczywistości. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Anglica;3 | |
dc.title | Words and Images: Tom Stoppard’s After Magritte | pl_PL |
dc.title.alternative | Słowa i obrazy: After Magritte Toma Stopparda | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [129]-141 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Łódź, Department of English Literature and Culture | pl_PL |