dc.contributor.author | Ojrzyńska, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2015-11-25T17:03:20Z | |
dc.date.available | 2015-11-25T17:03:20Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.issn | 1427-9673 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/14434 | |
dc.description.abstract | Charakterystyczną cechą twórczości Samuela Becketta jest ukazanie postaci w końcowym
etapie ich żyda. Pesymistyczna wizja nieuchronnego zbliżania się do śmierci naznaczona jest
cierpieniem i fizycznym niszczeniem, które według irlandzkiego pisarza miało stanowić swoistą
pokutę ludzkości za grzech narodzin. Czas wywiera zgubny wpływ na jednostki przedstawione
w sztukach Becketta. Obarczone niedoskonałą powłoką cielesną, stanowiącą ich doczesne
więzienie, starzejące się postaci ulegają stopniowej degradacji, co znajduje swoje wyraźne
odzwierciedlenie także w ich cielesności, nękanej chorobami, niesprawnością, powolnym rozkładem
i zatratą witalności. Niniejszy artykuł poddaje analizie problem utraty seksualności
w całokształcie twórczości dramatycznej Becketta. Przekrojowy charakter pracy ma na celu
wykazanie fundamentalnych różnic pomiędzy sposobami ukazania płci w wybranych dziełach
Irlandczyka. Są one osadzone w dosyć stereotypowym postrzeganiu kobiet jako jednostek
bardziej emocjonalnych oraz bliżej związanych z ideą prokreacji utożsamianą z mitem życiodajnej
bogini matki, w przeciwieństwie do bardziej racjonalnych mężczyzn, w wielu przypadkach
wyrażających hedonistyczne podejście do czynności seksualnych i wyrażających bardziej lub
mniej świadomy lęk przed posiadaniem potomstwa. W artykule przedstawione zostały także
konsekwencje wynikające z powyższych, przeciwstawnych koncepcji męskości i kobiecości,
znajdujące swoje odzwierciedlenie zarówno w sztukach, jak i w filozofii Becketta. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Anglica;8 | |
dc.title | “Dung? What would we want with a dung, at our time of life?” Lost Sexuality and the Issue of Procreation in Samuel Beckett’s Plays | pl_PL |
dc.title.alternative | „Nawóz?... Po co nawóz komuś w naszym wieku?” Utrata seksualności oraz zagadnienie prokreacji w sztukach Samuela Becketta | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [23]-30 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Łódź, Department of Studies in Drama and Pre-1800 English Literature | pl_PL |