Szukaj
Wyświetlanie pozycji 1-10 z 13
Doniosłość codzienności w filozofii wychowania Janusza Korczaka
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
Aktualność myśli Janusza Korczaka polega na jej otwartości na niewiedzę. To nie nasza
wiedza o dziecku, lecz filozoficzna niewiedza pozwala otworzyć się na wspólny
z nim dialog. Nawiązywanie do filozoficznej niewiedzy ...
Sztuka (nie)dojrzewania. Wychowanie do płci i seksualności – o dwóch wierszach Izabeli Filipiak
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
W wierszach Izabeli Filipiak proces wychowania jest zawsze tym, co inicjuje, prowadzi
i kończy rodzic, jest to więc proces jednostronny i narzucony, polega w istocie
na „przeszkadzaniu” w dojrzewaniu do pełnej, własnej, ...
Nauki o wychowaniu a pedagogika
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)
Punktem odniesienia do analizy relacji między naukami o wychowaniu a pedagogiką
jest niemiecka pedagogika, gdyż to w tym kraju nauki o wychowaniu stanowią odrębną
dziedzinę badań. Odwołuję się do genezy powstania nauki ...
Wychowanie–tożsamość–ciało–płeć. Wprowadzenie w problematykę
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-07-07)
The article presents the content of the fourteenth issue of “Educational Sciences. Interdisciplinary Studies” which offers an interdisciplinary discussion about the relationships between the educating and socialising ...
В.А. Сухомлинский: от сельской школы до глобальной гуманистической педагогики
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-21)
Pedagogics of Vasiliy Alexandrovich Sukhomlinskiy (1918–1970) is a particular system of education. As a true innovator, Sukhomlinskiy worked in many rural schools, since 1948 he was a headmaster of secondary school in ...
Koncepcja egzystencji Karla Jaspersa jako przyczynek do refleksji nad codziennością wychowania
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)
W artykule przedstawiono swoiście definiowane pojęcie egzystencji w filozofii
Jaspersa. W jego wykładni owa egzystencja, która pozwala człowiekowi na wybicie
się ponad miałkość życia empirycznego – niepełnego, stała się ...
Świadomość cielesności ducha i duchowości ciała w procesie wychowywania człowieka. Opis w kontekście bioenergetycznej analizy charakteru Aleksandra Lowena oraz porządku wartości Maxa Schelera
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)
In the following text, the author, representing holistic anthropology, describes the mechanism of dependencies occurring between the educational intention of enabling the human for spiritual experiences, and the “traduction” ...
III interdyscyplinarna konferencja z cyklu „(Re)konstrukcje codzienności wychowania” nt. „Ciało i cielesność – obecność i nieobecność w codzienności wychowania” (7–8 grudnia 2020)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)
On December 7–8, 2020, an on-line conference on the presence of the body and corporeality in everyday education was organized by the Department of Social Pedagogy of the University of Lodz and the Department of Philology ...
Deegoizacja jako cel wychowania – paradygmat duszy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)
The article focuses on man understood as a being that exists in the imaginary order and displays the ability to create images. One of the these images is the ego construct which will be revisioned in the perspective of the ...
„Dziadkowie – rodzice” widziani oczami dorosłych wnuków
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-06-24)
Changes in the family in recent years have contributed more and more frequently to grandparents taking over roles related to caring for grandchildren. Therefore, it becomes important to look for an answer to the question ...