Czasopisma naukowe | Scientific Journals: Ostatnio dodane
Wyświetlanie pozycji 641-660 z 30317
-
Język wartości we współczesnych reportażach radiowych o przyrodzie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)In an article on contemporary radio reports about nature, I analyzed the statements recorded by journalists of ecologists, hunters and clergy, i.e. representatives of three social groups with a specific vision of the ... -
Destrukcyjna siła języka oprawców i potęga mowy ojczystej ofiar — esej o różnych obliczach języka jako wartości w kontekście totalitaryzmu sowieckiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The article presents several different ways of thinking about language as a value (or rather: perceiving the value of language) by participants in the same historical events: by the creators of the Soviet ideology, by the ... -
The axiological conceptual functions of the “Russian World” (Russkiy mir): mythologeme, cultureme, and ideologeme
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)In this article, we analyze the “Russian World” concept, which, despite its growing prevalence in various discourses, has yet to achieve a definitive understanding as a cognitive construct. This lack of clarity is further ... -
Uwarunkowania metadyskursu na temat obrazu Łodzi w mediach
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)Many years of observation of the media discourse about Łódź allowed us to collect a corpus of journalistic texts concerning the discourse about Łódź, which are metadiscursive in nature. They describe the way of conducting ... -
Językowy obraz rodziny w wypowiedziach łódzkich studentów — w świetle badań ankietowych przeprowadzonych na grupie polskiej i ukraińskiej młodzieży
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The aim of the article is to present the linguistic image of the family in the state‑ ments of Polish and Ukrainian students studying at the Faculty of Philology of the University of Lodz. The theoretical basis for the ... -
O produkcie bez słów. Pozajęzykowe sposoby wyrażania wartości w tzw. cichej recenzji w serwisie TikTok
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The subject matter of this article is a new form of the online expression on TikTok — the silent review. This is a type of consumer review in which senders present, evaluate and give opinions on products (mainly books and ... -
Aksjologiczne pozycjonowanie KOBIETY i MĘŻCZYZNY w listach pasterskich Episkopatu Polski w XXI wieku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The pastoral letters of the Polish Episcopate are one form of communication between the Catholic Church and society. These are texts intended to be read during worship services. Thus, in this perspective, they determine ... -
Przydatność analizy korpusowej do badania wartościowania w recenzjach awansowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The aim of this article is to present the methodology and preliminary findings of research on evaluation and its linguistic indicators, using reviews in advancement proceedings as a case study. The analysis focuses on ... -
Wartościowanie w recenzjach awansowych w dyscyplinie sztuki muzyczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The aim of this article is to analyze the ways of valuation in promotion reviews, in the field of arts in the field of musical arts. The research material consisted of around 100 reviews from doctoral and postdoctoral ... -
O emocjach w polskojęzycznym i niemieckojęzycznym komentarzu sportowym. Analiza porównawcza elementów językowych nazywających emocje i służących ich wyrażaniu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The paper examines linguistic means used to designate and express emotions in Polish and German sports live commentary. The analysis has been based on contextual citations derived from selected real-time live commentary ... -
Wartościowanie poprzez ekspresję i zabarwienie aksjologiczne języka komentosfery Facebooka. Studium eksploracyjne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)Digital media are a space for constant negotiation and deconstruction of the media image. Mass participation of users becomes a symptomatic collage of a sociolinguistic nature, where every idiolect, neologism, linguistic ... -
Wybory translatorskie Anny Bańkowskiej w przekładzie Anne z Zielonych Szczytów jako przedmiot wartościowania (na materiale komentarzy z blogów i serwisów czytelniczych)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)Retranslations of works belonging to the literary canon can be controversial, especially when the translator changes the title, character and place names already well‑- established in the target culture. This was the case ... -
Wartości w obszarze kultury korporacyjnej (na przykładzie analizy językowej Kodeksu postępowania biznesowego)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The paper presents the results of research into the metalinguistic function of language, which finds its expression in the philosophy of corporarions. The aim of the article is to show the linguistic ways of expressing ... -
Zmiany w obrazie wybranych regionów i ich mieszkańców we współczesnym języku polskim na przykładzie Śląska i Ślązaka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The aim of this study is to draw a picture of one of the most industrialised regions of Poland – Śląsk and its Ślązak inhabitants as shaped in the colloquial linguistic and axiological consciousness of contemporary young ... -
Wartości kibicowskie odzwierciedlone w propozycjach nazewniczych oficjalnego sklepu Łódzkiego Klubu Sportowego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)In October 2023 ŁKS Łódź announced a contest on Facebook and Twitter to name the official store. The aim of the article is to answer the question of what fan values were referred to by the onymic creations posted in the ... -
Dom Spokojnej Starości „Baśniowe Zacisze” – o nazwach ośrodków dla seniorów w aspekcie aksjolingwistycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The subject of the research was the names of centres for seniors. Over 300 units were recorded and subjected to axiolinguistic analyses. The description focused on three aspects: 1) axiological, 2) structural, 3) functional. ... -
Konotacje wartościujące w odapelatywnych nazwach górnośląskich lokali gastronomicznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The article addresses the methods of creating the names of Upper Silesian gastronomic stablishments exemplified by 241 names motivated by appellatives, assigned to categorie’s evaluative exponents. The article is aimed at: ... -
Szyldy miejskie w perspektywie aksjolingwistycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)Drawing on the broad semiotic approach to urban space and the so-called linguistic landscape studies, the subject of the following analysis is commercial (shop) signs in the urban space of Rzeszów as minimal multimodal ... -
Grubancypacja jako struktura słowotwórcza i pojęciowa w polskim dyskursie o otyłości
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The article concerns the analysis of new word-formation structures functioning in the contemporary discourse created by fat people who accept their bodies (its appearance and condition) and actively oppose the stigmatization ... -
Eufemizmy jako środki wartościujące — przegląd definicji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-12-30)The aim of this article is to review the definitions of euphemism functioning in linguistics from an axiological perspective. The criteria for identifying euphemisms formulated by A. Engelking (1984), A. Dąbrowska (2006), ...