Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZaborski, Artur
dc.date.accessioned2015-12-09T09:14:25Z
dc.date.available2015-12-09T09:14:25Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/15311
dc.description.abstractThe matrix of switch preference data (e.g. one’s preference for brand j, given that one has already defined his/her first choice for brand i) is not symmetric. The averaging of appropriate off-diagonal proximity entries for such data leads to the loss of information, hence the necessity to use appropriate methods for asymmetric data. Among the chosen methods of asymmetric multidimensional scaling, particular attention was paid to the drift vectors method. This method enables to present simultaneously on the perceptual map both the configuration of points representing the analyzed objects and the vectors indicating the direction and the strength of changes in the respondents’ preferences.pl_PL
dc.description.abstractPunktem wyjścia w skalowaniu wielowymiarowym jest symetryczna macierz niepodobieństw. Jednak macierz danych o zmianach preferencji (np. prawdopodobieństwo, że konsument dokonuje zakupu marki j pod warunkiem, że przy wcześniejszych zakupach była to marka i, liczba osób deklarujących, że marka j jest przez nich najbardziej preferowana, mimo że we wcześniejszym okresie była to marka i i in.) nie jest symetryczna. Dla takich danych uśrednienie odpowiednich wartości niepodobieństw prowadzi do utraty cennych informacji dotyczących analizowanego zjawiska, stąd konieczność stosowania metod właściwych dla danych niesymetrycznych. Spośród wybranych metod niesymetrycznego skalowania wielowymiarowego szczególną uwagę zwrócono na metodę wektorów dryfu. Metoda ta umożliwia równoczesną prezentację na mapie percepcyjnej konfiguracji punktów reprezentujących analizowane obiekty, jak również wektorów wskazujących kierunek i siłę zmian zachodzących w preferencjach respondentów.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;314
dc.subjectpreference analysispl_PL
dc.subjectmultidimensional scalingpl_PL
dc.subjectasymmetric datapl_PL
dc.subjectdrift vectorspl_PL
dc.subjectbadania preferencjipl_PL
dc.subjectskalowanie wielowymiarowepl_PL
dc.subjectdane niesymetrycznepl_PL
dc.subjectwektory dryfupl_PL
dc.titleSwitch Preference Analysis by the Drift Vectors Methodpl_PL
dc.title.alternativeAnaliza zmian preferencji z wykorzystaniem metody wektorów dryfupl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[25]-31pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationChair of Econometrics and Computer Science, Wroclaw Univeristy of Economicspl_PL
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesBorg, I., Groenen, P. (2005), Modern multidimensional scaling. Theory and applications. Second Edition, Springer-Verlag, New York.pl_PL
dc.referencesChino N. (1978), A graphical technique for representing the asymmetric relationship between N objects, Behaviometrika, no 5, 23–40.pl_PL
dc.referencesDeSarbo W. S., Johnson M.D., Manrai A.K., Manrai L.A., Edward E.A. (1992), TSCALE: A New Multidimensional Scaling Procedure Based on Tversky’s Contrast Model, Psychometrika, 57, 43–69.pl_PL
dc.referencesHarshman R.A., Green P.E., Wind Y., Lundy M.E. (1982), A model for the analysis of asymmetric data in marketing research, Marketing Science, vol. I, no 2, 205–242.pl_PL
dc.referencesHolyoak K.J., Gordon P.C. (1983), Social reference points, Journal of Personality and Social Psychology, no 44, 881–887.pl_PL
dc.referencesOkada A., Imaizumi T. (1987), Nonmetric multidimensional scaling of asymmetric proximities, Behaviometrika, no 21, 81–96.pl_PL
dc.referencesOkada A., Imaizumi T. (2007), Multidimensional scaling of asymmetric proximities with a dominance point, Advances in Data Analysis Studies in Classification, Data Analysis, and Knowledge Organization, (red.) R. Decker, H.J. Lenz, Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, 307–318.pl_PL
dc.referencesTversky A., Gati I. (1982), Features of similarity, Psychological Review, no 89, 123–154.pl_PL
dc.referencesZielman B., Heiser W.J. (1996), Analysis of Asymmetry by a Slide-Vector, Psychometrika, 58, 101–114.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.314.04
dc.relation.volume3pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord