Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorOrdon, Agnieszka
dc.date.accessioned2016-03-22T07:09:32Z
dc.date.available2016-03-22T07:09:32Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17509
dc.description.abstractThis article discusses an attempt at analysis of regional diversity in Poland in 2001 with respect to the level of the higher educational system. The first part of this report deals with ranking provinces with respect to the level of the higher educational system, measured by a synthetic variable. This variable is the result of 10 characteristics, weighted according to their influence on higher education. Selection of those characteristics was dictated by their use by experts as well as their availability in regional statistics data. In the second part of the article, the author presents dusters formed by provinces in two-dimensional areas: the first dimension indicates the level of higher educational system whereas the other dimension describes the socio-economic situation in the regions. This situation is represented by factors that have been singled out (by principal component analysis) as key among 21 characteristics, which potentially influence the higher educational system. The discovery of commonalities according to which those clusters are formed is the main purpose of the article.pl_PL
dc.description.abstractArtykuł jest próbą analizy zróżnicowania regionalnego Polski w 2001 r. pod względem szkolnictwa wyższego. W pierwszej części artykułu opisany jest proces hierarchizacji województw pod względem poziomu szkolnictwa wyższego. Za miarę tego poziomu przyjęto zmienną syntetyczną, będącą średnią ważoną z 10 cech mogących świadczyć o poziomie szkolnictwa wyższego. Przy wyborze tych cech kierowano się zarówno ich zastosowaniem przez ekspertów, jak i dostępnością danych w statystyce regionalnej. W drugiej części artykułu autor przedstawia grupowanie województw w dwuwymiarowych przestrzeniach, gdzie pierwszy wymiar to poziom szkolnictwa wyższego, drugi natomiast opisuje sytuację społeczno-gospodarczą w regionach. Sytuację tę reprezentują czynniki wyodrębnione w analizie głównych składowych spośród 21 cech mających potencjalny wpływ na kształtowanie się szkolnictwa wyższego. Celem artykułu jest wykrycie prawidłowości, według których tworzą się te skupiska.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;196
dc.subjectlevel of the higher education systempl_PL
dc.subjectfactor analysispl_PL
dc.subjectcluster analysispl_PL
dc.titleMultivariate Analysis of Regional Differences in the Higher Education System in Polandpl_PL
dc.title.alternativeAnaliza wielowymiarowa różnic regionalnych w Polsce pod względem szkolnictwa wyższegopl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2006pl_PL
dc.page.number305-325pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Information Technology and Management in Rzeszów, Chair of Quantitative Methods in Economicspl_PL
dc.referencesCzyżewski A. B., Góralczyk-Modzelewska M., Saganowska E., Wojciechowska M. (2001), “Regionalne zróżnicowanie kapitału ludzkiego w Polsce”, Studia i Prace Zakładu Badań Statystyczno-Ekonomicznych, 277.pl_PL
dc.references“Dostęp do edukacji” (“An Access to Education” ) (1998), Raport o rozwoju społecznym Polska (Repoet ou Social Development), Ośrodek Informacji ONZ, Warszawa, http://www. unic.un.org.pl/nhdr/1998/index.phppl_PL
dc.referencesGlennie C., Wóycicka I. (2002), “Milenijne cele rozwoju” , Raport o rozwoju społecznym, Ośrodek Informacji ONZ, Warszawa, http://www.unic.un.org.pl/mcrp/pl_PL
dc.referencesGrabiński T. (1992), Metody taksonometrii, Akademia Ekonomiczna, Kraków.pl_PL
dc.referencesNiemczyk A. (2001), “Poziom rozwoju społecznego w nowym układzie administracyjnym Polski” , Przegląd Statystyczny, 3.pl_PL
dc.referencesNowak L. (2000), “Metodologia wyznaczania wskaźnika rozwoju społecznego (HDI)” . In: Wskaźniki statystyczne, Raporty UNDP (Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju), http://www.undp.org.pl/phki/nhdr2001/IXrozdzial.pdfpl_PL
dc.referencesOstasiewicz W. (1998), Statystyczne metody analizy danych, Akademia Ekonomiczna, Wrocław.pl_PL
dc.referencesRaports of the National Population Census in Poland (2002), Central Statistical Office, Warsaw.pl_PL
dc.referencesStatistical Annual of the Regions - Poland (2001), Central Statistical Office, Warsaw.pl_PL
dc.referencesStatistical Annual of the Regions - Poland (2002), Central Statistical Office, Warsaw.pl_PL
dc.references“Szkoły wyższe i ich finanse” (2001), Informacje i opracowania statystyczne, Warszawa.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord