Show simple item record

dc.contributor.authorDurys, Elżbieta
dc.date.accessioned2016-03-31T14:09:50Z
dc.date.available2016-03-31T14:09:50Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationE. Durys, Kulturowy wymiar amerykańskiego kina policyjnego Cultural Dimension of American Cop Cinema, [w:] Międzynarodowe studia polityczne i kulturowe wobec wyzwań współczesności, red. T. Domański, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 327–347.pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-086-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17628
dc.descriptionPomysł na przygotowanie tej monografii pojawił się w związku z chęcią podsumowania bogatego dorobku naukowego samodzielnych pracowników nauki Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Publikacja ma na celu ukazanie eksperckiego potencjału tego zespołu, który zajmuje się bardzo szerokim spektrum międzynarodowych problemów politycznych, społecznych, ekonomicznych i kulturowych. Interdyscyplinarność jest traktowana jako ważny atut prowadzonych przez nas badań politologicznych oraz kulturowych. Jest ona jednocześnie wyrazem konsekwentnego dążenia do posługiwania się nowoczesnymi metoda mi naukowymi, łączącymi harmonijnie wiedzę z zakresu nauk społecznych, humanistycznych i ekonomicznych. Autorzy w swoich opracowaniach podjęli zarówno szczegółowe wątki związane z wyzwaniami strategicznymi występującymi w wybranych regionach świata, jak też bardziej uniwersalne rozważania nad warsztatem badawczym naukowca zajmującego się międzynarodowymi studiami politologicznymi i kulturowymi.pl_PL
dc.description.abstractBrytyjskie studia kulturowe przyjęły instytucjonalną formę w tym samym czasie, gdy filmoznawstwo wypracowywało swój akademicki program. Rozwijając się, studia kulturowe i filmoznawstwo sięgały do tych samych metod i teorii. Mimo tych zbieżności, rzadko bywają one jednak łączone. Studia kulturowe, wykorzystując film, skupiają się na kinie popularnym. Filmoznawstwo stara się nobilitować przez badanie dzieł zaliczanych do kultury wysokiej. W swojej pracy chciałam pokazać możliwości połączenia obu dyscyplin i korzyści, jakie owo połączenie może wnieść do refleksji nad filmem czy, szerzej, kulturą. Głównym celem mojej pracy była monografia gatunku filmowego, jakim jest kino policyjne. Próbując oddać jego cechy oraz istotę, pokusiłam się o kulturową charakterystykę nowego genre.pl_PL
dc.description.abstractBritish cultural studies were institutionalized at the same time as film studies elaborated its academic program. While developing its agenda, both cultural studies and film studies employed the same theories and methods. In spite of these similarities, they are rarely combined. Cultural studies focus on popular cinema, film studies, on the other hand, seek to ennoble themselves through the study of art works, i.e. high culture. In my research I would like to demonstrate the possibilities of merging the two disciplines as well as the benefits for discussing film and, more broadly, our culture. The main objective of my research is the monograph of cop cinema as a genre. While elaborating its characteristics, I pinpointed the genre cultural dimension.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartof„Międzynarodowe studia polityczne i kulturowe wobec wyzwań współczesności”, red. T. Domański, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.subjectfilmpl_PL
dc.subjectkino amerykańskiepl_PL
dc.subjectkino policyjnepl_PL
dc.subjectAmerican cinemapl_PL
dc.subjectcop cinemapl_PL
dc.titleKulturowy wymiar amerykańskiego kina policyjnego Cultural Dimension of American Cop Cinemapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Tomasz Domański, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[327]-[347]pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych, Katedra Amerykanistyki i Mass Mediów.pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-087-0
dc.contributor.authorBiographicalnoteElżbieta Durys — absolwentka kulturoznawstwa na Wydziale Filologicznym, aktualnie adiunkt habilitowana na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół filmu i problematyki gender. Gościnnie wykładała na wielu uniwersytetach w Europie i Stanach Zjednoczonych. W roku akademickim 2009/2010 przebywała na stypendium Fulbrighta w Department of Radio-Television-Film na University of Texas w Austin. Jest autorką wielu artykułów publikowanych w monografiach i czasopismach naukowych. Dotychczas ukazały się cztery współredagowane przez nią książki: Wizerunki kobiet i mężczyzn w kulturze (2005; wraz z Elżbietą Ostrowską), Kino amerykańskie: Dzieła (2006), Kino amerykańskie: Twórcy (2007; obie współredagowane z Konradem Klejsą) oraz Konteksty feministyczne. Gender w życiu społecznym i kulturze (2014; wraz z Patrycją Chudzicką-Dudzik). W 2009 r. wydana została jej monografia poświęcona twórczości Johna Cassavetesa: Mieliśmy tu mały problem… Kolejna książka, Amerykańskie popularne kino policyjne w latach 1970–2000, ukazała się w 2013 r.pl_PL
dc.referencesAbrahams R., Vigilante Citizens: Vigilantism and the State, Polity Press, Cambridge, Oxford, Malden 1998.pl_PL
dc.referencesAbrahams R., What’s in a Name? Some Thoughts on the Vocabulary of Vigilantism and Related Forms of ‘Informal Criminal Justice’, [w:] Informal Criminal Justice, eds. D. Feenan, Ashgate/Dartmouth, Aldershot, Burlington 2002, s. 25–40.pl_PL
dc.referencesAltman R., Podejście semantyczno-syntaktyczne do gatunku filmowego, przeł. A. Helman, [w:] Panorama współczesnej myśli filmowej, pod red. A. Helman, UNIVERSITAS, Kraków 1992, s. 197–210.pl_PL
dc.referencesCampbell J., Bohater o tysiącu twarzy, przeł. A. Jankowski, Zysk i S-ka, Poznań 1997.pl_PL
dc.referencesClarens C., Crime Movies: An Illustrated History of the Gangster Genre from D.W. Griffith to Pulp Fiction, Da Capo Press, 1997.pl_PL
dc.referencesConnell R.D., Macsulinities, Relations Among, [w:] Men and Masculinities: A Social, Cultural, and Historical Encyclopedia, eds. M. Kimmel, A. Aronson, ABC Clio, Santa Barbara, Denver, Oxford 2004.pl_PL
dc.referencesCornell D., Clint Eastwood and Issues of American Masculinity, Fordham University Press, New York 2009.pl_PL
dc.referencesCulberson W.C., Vigilantism: Political History of Private Power in America, Greenwood Press, New York, Westport, London 1990.pl_PL
dc.referencesDove G.N., The Police Procedural, Bowling Green University Popular Press, Bowling Green 1982.pl_PL
dc.referencesDurys E., Amerykańskie popularne kino policyjne w latach 1970–2000, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo PWSFTViT, Łódź 2013.pl_PL
dc.referencesDurys E., Jedna z ośmiu milionów historii: „Nagie miasto” Hellingera i Dassina, [w:] Arcydzieła klasycznego kina amerykańskiego, pod red. Ł. Plesnara, R. Syski, EKRANy, Kraków 2013, s. 245–262.pl_PL
dc.referencesElsaesser T., W. Buckland, Studying Contemporary American Film: A Guide to Movie Analysis, Arnold, London 2002.pl_PL
dc.referencesFaurholt G., Self as Other: The Doppelgänger, „Double Dialogues” Issue 10, Summer 2009; na podstawie: http://www.doubledialogues.com/issue_ten/faurholt.html (dostęp: 5.09.2011).pl_PL
dc.referencesGates P., Detecting Men: Masculinity and the Hollywood Detective Film, State University of New York Press, New York 2006.pl_PL
dc.referencesHirsch F., Detours and Lost Highways. A Map of Neo-Noir, Limelight Editions, New York 1999.pl_PL
dc.referencesHolmlund C., Sexuality and Power in Male Doppelgänger Cinema: The Case of Clint Eastwood’s Tightrope, „Cinema Journal” Fall 1986, 26, nr 1, s. 31–42.pl_PL
dc.referencesJeffords S., Hard Bodies: Hollywood Masculinity in the Reagan Era, Rutgers University Press, New Brunswick 2004.pl_PL
dc.referencesJenkins P., Decade of Nightmares. The End of the Sixties and the Making of the Eighties, Oxford University Press, 2006.pl_PL
dc.referencesKing G., New Hollywood Cinema: An Introduction, Columbia University Press, New York 2001.pl_PL
dc.referencesKrutnik F., In a Lonely Street: Film noir, Genre, Masculinity, Routledge, London & New York 1991.pl_PL
dc.referencesLeitch T., Crime Films, Cambridge University Press, 2002.pl_PL
dc.referencesPabijanek K., Backlash, [w:] Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, pod red. M. Rudaś-Grodzkiej i in., Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2014, s. 59‒61.pl_PL
dc.referencesRafter N., Shots In the Mirror: Crime Films and Society, Oxford University Press, Oxford & New York 2000.pl_PL
dc.referencesRotundo E.A., American Manhood: Transformations in Masculinity from the Revolution to the Modern Era, BasicBooks, New York 1993.pl_PL
dc.referencesSchatz T., Hollywood Genres: Formulas, Filmmaking, and the Studio System, Random House, New York 1981.pl_PL
dc.referencesSchulman B.J., The Seventies. The Great Shift in American Culture, Society, and Politics, Da Capo Press, Cambridge 2002.pl_PL
dc.referencesSlotkin R., Gunfighter Nation: The Myth of the Frontier in Twentieth-Century America, Atheneum, New York 1992.pl_PL
dc.referencesSlotkin R., Regeneration Through Violence: the Mythology of the American Frontier 1600–1860, University of Oklahoma Press, Norman 2000.pl_PL
dc.referencesSmith P., Clint Eastwood: A Cultural Production, University of Minnesota Press, Minneapolis 1993.pl_PL
dc.referencesSpicer A., Film Noir, Longman, 2002.pl_PL
dc.referencesThompson K.M., Crime Films: Investigating the Scene, Wallflower, London & New York 2007.pl_PL
dc.referencesVogler C., Podróż autora: Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. K. Kosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesVoytilla S., Myth and the Movies: Discovering the Mythic Structure of 50 Unforgettable Films, Michael Wiese Productions, Studio City 1999.pl_PL
dc.referencesWood R., Hollywood from Vietnam to Reagan… and Beyond, Columbia University Press, New York 2003.pl_PL
dc.referencesYaquinto M., Policing the World: American Mythologies and Hollywood’s Rouge Cop Character. A Dissertation, Bowling Green State University, 2006.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-086-3.18


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record