| dc.contributor.author | Durys, Elżbieta | |
| dc.date.accessioned | 2016-03-31T14:09:50Z | |
| dc.date.available | 2016-03-31T14:09:50Z | |
| dc.date.issued | 2016 | |
| dc.identifier.citation | E. Durys, Kulturowy wymiar amerykańskiego kina policyjnego Cultural Dimension of American Cop Cinema, [w:] Międzynarodowe studia polityczne i kulturowe wobec wyzwań współczesności, red. T. Domański, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 327–347. | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8088-086-3 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/17628 | |
| dc.description | Pomysł na przygotowanie tej monografii pojawił się w związku z chęcią podsumowania bogatego dorobku naukowego samodzielnych pracowników nauki Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Publikacja ma na celu ukazanie eksperckiego potencjału tego zespołu, który zajmuje się bardzo szerokim spektrum międzynarodowych problemów politycznych, społecznych, ekonomicznych i kulturowych.
Interdyscyplinarność jest traktowana jako ważny atut prowadzonych przez nas badań politologicznych oraz kulturowych. Jest ona jednocześnie wyrazem konsekwentnego dążenia do posługiwania się nowoczesnymi metoda mi naukowymi, łączącymi harmonijnie wiedzę z zakresu nauk społecznych, humanistycznych i ekonomicznych.
Autorzy w swoich opracowaniach podjęli zarówno szczegółowe wątki związane z wyzwaniami strategicznymi występującymi w wybranych regionach świata, jak też bardziej uniwersalne rozważania nad warsztatem badawczym naukowca zajmującego się międzynarodowymi studiami politologicznymi i kulturowymi. | pl_PL |
| dc.description.abstract | Brytyjskie studia kulturowe przyjęły instytucjonalną formę w tym samym czasie, gdy filmoznawstwo wypracowywało swój akademicki program. Rozwijając się, studia kulturowe i filmoznawstwo sięgały do tych samych metod i teorii. Mimo tych zbieżności, rzadko bywają one jednak łączone. Studia kulturowe, wykorzystując film, skupiają się na kinie popularnym. Filmoznawstwo stara się nobilitować przez badanie dzieł zaliczanych do kultury wysokiej. W swojej pracy chciałam pokazać możliwości połączenia obu dyscyplin i korzyści, jakie owo połączenie może wnieść do refleksji nad filmem czy, szerzej, kulturą. Głównym celem mojej pracy była monografia gatunku filmowego, jakim jest kino policyjne. Próbując oddać jego cechy oraz istotę, pokusiłam się o kulturową charakterystykę nowego genre. | pl_PL |
| dc.description.abstract | British cultural studies were institutionalized at the same time as film studies elaborated its academic program. While developing its agenda, both cultural studies and film studies employed the same theories and methods. In spite of these similarities, they are rarely combined. Cultural studies focus on popular cinema, film studies, on the other hand, seek to ennoble themselves through the study of art works, i.e. high culture. In my research I would like to demonstrate the possibilities of merging the two disciplines as well as the benefits for discussing film and, more broadly, our culture. The main objective of my research is the monograph of cop cinema as a genre. While elaborating its characteristics, I pinpointed the genre cultural dimension. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | „Międzynarodowe studia polityczne i kulturowe wobec wyzwań współczesności”, red. T. Domański, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
| dc.subject | film | pl_PL |
| dc.subject | kino amerykańskie | pl_PL |
| dc.subject | kino policyjne | pl_PL |
| dc.subject | American cinema | pl_PL |
| dc.subject | cop cinema | pl_PL |
| dc.title | Kulturowy wymiar amerykańskiego kina policyjnego Cultural Dimension of American Cop Cinema | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.rights.holder | © Copyright by Tomasz Domański, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
| dc.page.number | [327]-[347] | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych, Katedra Amerykanistyki i Mass Mediów. | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-087-0 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Elżbieta Durys — absolwentka kulturoznawstwa na Wydziale Filologicznym, aktualnie adiunkt habilitowana na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół filmu i problematyki gender. Gościnnie wykładała na wielu uniwersytetach w Europie i Stanach Zjednoczonych. W roku akademickim 2009/2010 przebywała na stypendium Fulbrighta w Department of Radio-Television-Film na University of Texas w Austin. Jest autorką wielu artykułów publikowanych w monografiach i czasopismach naukowych. Dotychczas ukazały się cztery współredagowane przez nią książki: Wizerunki kobiet i mężczyzn w kulturze (2005; wraz z Elżbietą Ostrowską), Kino amerykańskie: Dzieła (2006), Kino amerykańskie: Twórcy (2007; obie współredagowane z Konradem Klejsą) oraz Konteksty feministyczne. Gender w życiu społecznym i kulturze (2014; wraz z Patrycją Chudzicką-Dudzik). W 2009 r. wydana została jej monografia poświęcona twórczości Johna Cassavetesa: Mieliśmy tu mały problem… Kolejna książka, Amerykańskie popularne kino policyjne w latach 1970–2000, ukazała się w 2013 r. | pl_PL |
| dc.references | Abrahams R., Vigilante Citizens: Vigilantism and the State, Polity Press, Cambridge, Oxford, Malden 1998. | pl_PL |
| dc.references | Abrahams R., What’s in a Name? Some Thoughts on the Vocabulary of Vigilantism and Related Forms of ‘Informal Criminal Justice’, [w:] Informal Criminal Justice, eds. D. Feenan, Ashgate/Dartmouth, Aldershot, Burlington 2002, s. 25–40. | pl_PL |
| dc.references | Altman R., Podejście semantyczno-syntaktyczne do gatunku filmowego, przeł. A. Helman, [w:] Panorama współczesnej myśli filmowej, pod red. A. Helman, UNIVERSITAS, Kraków 1992, s. 197–210. | pl_PL |
| dc.references | Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy, przeł. A. Jankowski, Zysk i S-ka, Poznań 1997. | pl_PL |
| dc.references | Clarens C., Crime Movies: An Illustrated History of the Gangster Genre from D.W. Griffith to Pulp Fiction, Da Capo Press, 1997. | pl_PL |
| dc.references | Connell R.D., Macsulinities, Relations Among, [w:] Men and Masculinities: A Social, Cultural, and Historical Encyclopedia, eds. M. Kimmel, A. Aronson, ABC Clio, Santa Barbara, Denver, Oxford 2004. | pl_PL |
| dc.references | Cornell D., Clint Eastwood and Issues of American Masculinity, Fordham University Press, New York 2009. | pl_PL |
| dc.references | Culberson W.C., Vigilantism: Political History of Private Power in America, Greenwood Press, New York, Westport, London 1990. | pl_PL |
| dc.references | Dove G.N., The Police Procedural, Bowling Green University Popular Press, Bowling Green 1982. | pl_PL |
| dc.references | Durys E., Amerykańskie popularne kino policyjne w latach 1970–2000, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo PWSFTViT, Łódź 2013. | pl_PL |
| dc.references | Durys E., Jedna z ośmiu milionów historii: „Nagie miasto” Hellingera i Dassina, [w:] Arcydzieła klasycznego kina amerykańskiego, pod red. Ł. Plesnara, R. Syski, EKRANy, Kraków 2013, s. 245–262. | pl_PL |
| dc.references | Elsaesser T., W. Buckland, Studying Contemporary American Film: A Guide to Movie Analysis, Arnold, London 2002. | pl_PL |
| dc.references | Faurholt G., Self as Other: The Doppelgänger, „Double Dialogues” Issue 10, Summer 2009; na podstawie: http://www.doubledialogues.com/issue_ten/faurholt.html (dostęp: 5.09.2011). | pl_PL |
| dc.references | Gates P., Detecting Men: Masculinity and the Hollywood Detective Film, State University of New York Press, New York 2006. | pl_PL |
| dc.references | Hirsch F., Detours and Lost Highways. A Map of Neo-Noir, Limelight Editions, New York 1999. | pl_PL |
| dc.references | Holmlund C., Sexuality and Power in Male Doppelgänger Cinema: The Case of Clint Eastwood’s Tightrope, „Cinema Journal” Fall 1986, 26, nr 1, s. 31–42. | pl_PL |
| dc.references | Jeffords S., Hard Bodies: Hollywood Masculinity in the Reagan Era, Rutgers University Press, New Brunswick 2004. | pl_PL |
| dc.references | Jenkins P., Decade of Nightmares. The End of the Sixties and the Making of the Eighties, Oxford University Press, 2006. | pl_PL |
| dc.references | King G., New Hollywood Cinema: An Introduction, Columbia University Press, New York 2001. | pl_PL |
| dc.references | Krutnik F., In a Lonely Street: Film noir, Genre, Masculinity, Routledge, London & New York 1991. | pl_PL |
| dc.references | Leitch T., Crime Films, Cambridge University Press, 2002. | pl_PL |
| dc.references | Pabijanek K., Backlash, [w:] Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, pod red. M. Rudaś-Grodzkiej i in., Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2014, s. 59‒61. | pl_PL |
| dc.references | Rafter N., Shots In the Mirror: Crime Films and Society, Oxford University Press, Oxford & New York 2000. | pl_PL |
| dc.references | Rotundo E.A., American Manhood: Transformations in Masculinity from the Revolution to the Modern Era, BasicBooks, New York 1993. | pl_PL |
| dc.references | Schatz T., Hollywood Genres: Formulas, Filmmaking, and the Studio System, Random House, New York 1981. | pl_PL |
| dc.references | Schulman B.J., The Seventies. The Great Shift in American Culture, Society, and Politics, Da Capo Press, Cambridge 2002. | pl_PL |
| dc.references | Slotkin R., Gunfighter Nation: The Myth of the Frontier in Twentieth-Century America, Atheneum, New York 1992. | pl_PL |
| dc.references | Slotkin R., Regeneration Through Violence: the Mythology of the American Frontier 1600–1860, University of Oklahoma Press, Norman 2000. | pl_PL |
| dc.references | Smith P., Clint Eastwood: A Cultural Production, University of Minnesota Press, Minneapolis 1993. | pl_PL |
| dc.references | Spicer A., Film Noir, Longman, 2002. | pl_PL |
| dc.references | Thompson K.M., Crime Films: Investigating the Scene, Wallflower, London & New York 2007. | pl_PL |
| dc.references | Vogler C., Podróż autora: Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. K. Kosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010. | pl_PL |
| dc.references | Voytilla S., Myth and the Movies: Discovering the Mythic Structure of 50 Unforgettable Films, Michael Wiese Productions, Studio City 1999. | pl_PL |
| dc.references | Wood R., Hollywood from Vietnam to Reagan… and Beyond, Columbia University Press, New York 2003. | pl_PL |
| dc.references | Yaquinto M., Policing the World: American Mythologies and Hollywood’s Rouge Cop Character. A Dissertation, Bowling Green State University, 2006. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8088-086-3.18 | |