dc.contributor.author | Dalasiński, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2016-04-14T12:57:46Z | |
dc.date.available | 2016-04-14T12:57:46Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/17798 | |
dc.description.abstract | Artykuł porusza problem gatunkowego usytuowania podmiotu mówiącego w wierszach Adama Wiedemanna. Problem ten analizowany jest w odniesieniu do tradycyjnych form gatunkowych: stricte literackich oraz sytuujących się na przecięciu literatury „oficjalnej” i tradycyjnej (oralnej), tj. sonetu i bajki ezopowej. Autor artykułu wskazuje, że reorientacje gatunkowych wzorców wypowiedzi lokalizują „ja” mówiące w wierszach Wiedemanna w obszarze dialektyki: między świadomością konieczności odnoszenia się do tradycji a jej dekonstruowaniem, między generowaniem literackich inwariantów a podleganiem wpływowi konwencji literacko-kulturowych, wreszcie – między aprobatą własnej fikcjonalności a poszukiwaniem autentyzmu w przekraczaniu ustalonych reguł. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article addresses the issue of the genre of the speaking “I” in the poems by Adam Wiedemann. The issue is analysed in relation to traditional genre forms: both purely literary and those that are the cross between “official” and traditional (oral) literature, namely the sonnet and the Aesopian fable. The article indicates that the reorientation of genremodels of expression locate the speaking “I” in Wiedemann’s poetry in the field of dialectics: between the awareness of the need to refer to tradition and its deconstruction, between generating literary invariants and being subject to the influence of literary and cultural conventions, and finally – between approving of its own fictionality and the search for authenticity in crossing the established rules. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana przez katedry literaturoznawcze Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;4 | |
dc.subject | Adam Wiedemann | pl_PL |
dc.subject | poezja | pl_PL |
dc.subject | bajka zwierzęca | pl_PL |
dc.subject | sonet | pl_PL |
dc.subject | gatunek literacki | pl_PL |
dc.subject | poetry | pl_PL |
dc.subject | animal fable | pl_PL |
dc.subject | sonnet | pl_PL |
dc.subject | genre | pl_PL |
dc.title | Podmiot gatunkowo usytuowany. Sonet i bajka w twórczości poetyckiej Adama Wiedemanna | pl_PL |
dc.title.alternative | The subject and the genre. Sonnet and fable in Adam Wiedemann’s poetry | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Tomasz Dalasiński, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 77-85 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Redakcja pisma „Inter-Literatura-Krytyka-Kultura” | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2449-8386 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Tomasz Dalasiński
– doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa (dysertacja obroniona w 2014 roku na UMK w Toruniu), poeta, prozaik, redaktor naczelny czasopisma „Inter-Literatura-Krytyka-Kultura”. Dwukrotny stypendysta Miasta Torunia i Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w dziedzinie kultury, autor książki „Nie mogę okłamać cię w wierszu. Sześć studiów o poezji Jacka Podsiadły” (Poznań 2013), redaktor książek zbiorowych: „Poezja polska po roku 2000. Diagnozy-problemy-interpretacje” (Toruń 2015), „Dekada kultury 1989–1999” (Poznań 2013) i „Kryminał. Gatunek poważ(a)ny?” (Poznań 2013). Artykuły naukowe publikował m.in. w „Tekstualiach”, „Zagadnieniach Rodzajów Literackich”, „Literaturze Ludowej” i „Polonistyce”. | pl_PL |
dc.references | Abramowska J., Polska bajka ezopowa, Poznań 1991. | pl_PL |
dc.references | Balbus S., Intertekstualność a proces historycznoliteracki, Kraków 1990. | pl_PL |
dc.references | Balbus S., Między stylami, Kraków 1996. | pl_PL |
dc.references | Bezwzględny humor domkniętej książki. Z Adamem Wiedemannem rozmawia Julia Fiedorczuk, http://www.biuroliterackie.pl/przystan/czytaj.php?site=100&co=txt_0240, [dostęp: 22.11.2013]. | pl_PL |
dc.references | Dalasiński T., Komizm w ludowej bajce zwierzęcej (na wybranych przykładach), [w:] Bajka zwierzęca w tradycji ludowej i literackiej, red. A. Mianecki, V. Wróblewska, Toruń 2011, s. 151–166. | pl_PL |
dc.references | Eggins S., Martin J. R., Gatunki i rejestry dyskursu, [w:] Dyskurs jako struktura i proces, red. T.A. van Dijk, przeł. G. Grochowski, Warszawa 2001, s. 153–167. | pl_PL |
dc.references | Jenny L., Strategia formy, przeł. K. i J. Faliccy, „Pamiętnik Literacki” 1988, z. 1, s. 268–282. | pl_PL |
dc.references | Kula A., Słonie są zaraźliwe, [w:] „…Widoki są niejadalne”. O twórczości Adama Wiedemanna, red. D. Skrabek, Warszawa 2007, s. 11–17. | pl_PL |
dc.references | Michałowski P., Ponowoczesna sonetomania?, [w:] Polska proza i poezja po 1989 roku wobec tradycji, red. A. Główczewski, M. Wróblewski, Toruń 2007, s. 165–176. | pl_PL |
dc.references | Wądolny-Tatar K., Bajka Wiedemannowska (?), [w:] Bajka zwierzęca w tradycji ludowej i literackiej, red. A. Mianecki, V. Wróblewska, Toruń 2011, s. 265–275. | pl_PL |
dc.references | Wiedemann A., Bajki zwierzęce, Legnica 2002. | pl_PL |
dc.references | Wiedemann A., Czyste czyny. Wiersze zebrane 1989–2006, posł. A. Skrendo, Poznań 2009. | pl_PL |
dc.references | Wojtak M., Wzorce gatunkowe wypowiedzi a realizacje tekstowe, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2: Tekst a gatunek, red. D. Ostaszewska, Katowice 2004, s. 29–39. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | tdalasinski@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/2299-7458.04.06 | |