Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAtłas-Leśniewicz, Beata
dc.date.accessioned2016-04-14T15:12:42Z
dc.date.available2016-04-14T15:12:42Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/17800
dc.description.abstractTekst zawiera analizę odniesień do nurtu myślowego zwanego transhumanizmem występujących w utworze Jacka Dukaja „Perfekcyjna niedoskonałość”. Autorka opisuje pokrótce najważniejsze odmiany nurtu, a następnie przedstawia zawarte w powieści transhumanistyczne koncepcje, począwszy od przewidywanych zmian w hierarchii społecznej, metodach edukacji i relacjach rodzinnych, jak również zmian w biologicznych aspektach człowieczeństwa, aż momentu, w którym zwykły (nieulepszony) człowiek pozostaje daleko w tyle za sztucznymi inteligencjami. Autorka zwraca także uwagę na współczesne koncepcje, które znalazły odbicie w powieściowej rzeczywistości, takie jak postgenderyzm oraz na zagrożenia związane z tak daleko posuniętymi zmianami w społeczeństwie i systemie rządów. Pracę zamykają rozważania nad koncepcją Inkluzji Ultymatywnej, stanowiącej możliwy do osiągnięcia punkt rozwoju dający boski status w naszym wszechświecie.pl_PL
dc.description.abstractThe text analysis the school of thought called trans-humanism as represented in the novel by Jacek Dukaj “Perfekcyjna niedoskonałość” (Perfect Imperfection). In the first part, the author briefly describes its variations, such as bioethical abolitionism, immortalism and singularitarianism. Moving on to the substance of the novel, the author presents trans-humanist concepts present within it, starting with the anticipated changes in the social hierarchy, methods of education and family relationships, as well as changes in biological aspects of humanity, to the point where ordinary (unimproved) man is left far behind artificial intelligence. The author also points out contemporary concepts that are reflected in the fictional reality, such as post-genderism and risks associated with significant changes in society and system of government. The work concludes with a discussion on the concept of Ultimative Inclusion, which is an achievable stage of development guaranteeing a divine status in our universe.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana przez katedry literaturoznawcze Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;4
dc.subjectDukajpl_PL
dc.subjecttranshumanizmpl_PL
dc.subject„Perfekcyjna niedoskonałość”pl_PL
dc.subjectsztuczna inteligencjapl_PL
dc.subjectfantastyka naukowapl_PL
dc.subjecttrans-humanismpl_PL
dc.subjectperfect imperfectionpl_PL
dc.subjectartificial intelligencepl_PL
dc.subjectscience fictionpl_PL
dc.titlePrzez maszynę do Boga. Transhumanistyczne koncepcje w „Perfekcyjnej niedoskonałości”pl_PL
dc.title.alternativeThrough machine to God. Transhumanism in “Perfekcyjna niedoskonałość” (“Perfect Imperfection”) by Jacek Dukajpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Beata Atłas-Leśniewicz, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number105-123pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicach, Instytut Nauk o Literaturze Polskiej im. I. Opackiego, Zakład Literatury Współczesnejpl_PL
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.contributor.authorBiographicalnoteBeata Atłas-Leśniewicz – doktorantka w Katedrze Literatury Współczesnej Uniwersytetu Śląskiego. Jej zainteresowania naukowe obejmują: literaturę fantastyczno-naukową, zagadnienie wpływu technologii na człowieka, psychoanalizę, utopizm, przemiany cywilizacyjne. Prezentowany artykuł to debiut naukowy autorki.pl_PL
dc.referencesDukaj J., Perfekcyjna niedoskonałość, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesAgar N., Thoughts about our species’ future: themes from “Humanity’s End: Why We Should Reject Radical Enhancement”, “Journal of Technology & Evolution”, vol. 21, issue 2, November 2010, s. 23–31.pl_PL
dc.referencesAgar N., Where to Transhumanism? The Literature Reaches a Critical Mass, „Hastings Center Report” 2007, vol. 37, no. 3, s. 12–17.pl_PL
dc.referencesBaumann F., Humanism and Transhumanism, „Journal of Technology & So-ciety” 2010, vol. 29, s. 68–84.pl_PL
dc.referencesBostrom N., What is a Singleton?, Oxford 2005.pl_PL
dc.referencesBrączyk M., Człowiek na rozdrożu, [w:] Scenariusze przyszłości [seria „Focus. Cywilizacje”], Warszawa 2011, s. 111–118.pl_PL
dc.referencesDukaj J., Moc generowania sensów, „Magazyn Kultury Popularnej Esensja” [wersja elektroniczna dostępna na stronie: http://esensja.stopklatka.pl/ksiazka/wywiady/tekst.html?id=10943&strona=1#strony].pl_PL
dc.referencesEvans W., Singularity Warfare, „Journal of Evolution & Technology” 2007, no. 16 (1), s. 161–165.pl_PL
dc.referencesFischer J.M. , Epicureanism About Death and Immortality, „Journal of Ethics” 2006, vol. 10, no. 4, s. 355–381.pl_PL
dc.referencesHaraway D., A Cyborg Manifesto: Science, Technology and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century, [w:] taż, Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature, New York 1991.pl_PL
dc.referencesHughes J., Contradictions from the enlightement roots of transhumanism, „The Journal of Medicine and Philosophy” 2010, vol. 35, no. 6, s. 291–316.pl_PL
dc.referencesHughes J., The Politics of Transhumanism and the Techno-Millenial Imagination, „Zygon: Journal of Religion & Science”, vol. 47, no. 4, December 2012, s. 757–776.pl_PL
dc.referencesHuxley Julian J., New Bottles for New Wine, London 1957.pl_PL
dc.referencesKlichowski Mich M., Narodziny cyborgizacji. Nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji, Poznań 2014.pl_PL
dc.referencesKurzweil R., Nadchodzi osobliwość: Kiedy człowiek przekroczy granice biologii, tłum. E. Chodkowska, A. Nowosielska, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesLatham R., From Outer To Inner Space: New Wave Science Fiction and the Sin-gularity, „Science Fiction Studies” 2012, vol. 39, no. 1, s. 31–41.pl_PL
dc.referencesLem S., Biotechniczna wizja nieśmiertelności [wersja elektroniczna dostępna na stronie: http://www.mp.pl/artykuly/8779].pl_PL
dc.referencesLem S., Dialogi [w serii:] tenże, Dzieła, tom XXXII, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesMore M., The Philosophy of Transhumanism [wersja elektroniczna dostępna na stronie: http://media.johnwiley.com.au/product_data/excerpt/99/11183342/1118334299–106.pdf].pl_PL
dc.referencesOrliński W., Czarne oceany [recenzja], „Gazeta Wyborcza”, 25.10.2001 [wersja elektroniczna dostępna na stronie: http://wyborcza.pl/1,75517,492967.html].pl_PL
dc.referencesPearce D., Brave New World? A Defence of Paradise-Engineering [wersja el-ektroniczna dostępna na stronie: http://www.huxley.net/].pl_PL
dc.referencesPellissier H., Do All Transhumanists Want Immortality? No? Why Not?, „Futu-rist” 2012, vol. 46, no. 6, [wersja elektroniczna dostępna na stronie: http://www.wfs.org/blogs/hank-pellissier/do-all-transhumanists-want-immortality-no-why-notR].pl_PL
dc.referencesPepperell R., The Posthuman Condition: Consciousness beyond the brain, Bris-tol/Portland 2003.pl_PL
dc.referencesPeters T., Progress and Provolution.Will Transhumanism Leave Sin Behind? [w:] Transhumanism and Transcendence. Christian Hope in an Age of Techno-logical Enhancement, ed. R. Cole-Turner. Washington 2011, s. 63–86.pl_PL
dc.referencesUniłowski K., Lord Dukaj albo fantasta wobec mainstreamu, „FA-Art” 2007, nr 4, s. 335–354.pl_PL
dc.referenceshttp://humanityplus.org.pl_PL
dc.referenceshttp://plato.stanford.edu.pl_PL
dc.referenceshttp://www.nytimes.com.pl_PL
dc.referenceshttp://www.sedenko.pl.pl_PL
dc.referenceshttp://www.transcendinggender.org.pl_PL
dc.referenceshttps://twitter.com/transgenproject.pl_PL
dc.referenceshttp://solaris.lem.pl.pl_PL
dc.contributor.authorEmailbeata_atlas@wp.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.04.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord