dc.contributor.author | Seretny, Anna | |
dc.contributor.author | Lipińska, Ewa | |
dc.date.accessioned | 2016-07-06T09:11:24Z | |
dc.date.available | 2016-07-06T09:11:24Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/18655 | |
dc.description | Niniejszy, 22 tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców”, noszący tytuł „Błąd glottodydaktyczny”, jest wielogłosową narracją współczesnych glottodydaktyków na temat ich rozumienia błędów popełnianych w trakcie nauki języka obcego, w szczególności jpjo, przez obie strony procesu – ucznia i nauczyciela. „Bohater” tego tomu – błąd glottodydaktyczny – nie jest więc już jedynie błędem uczniowskim. Lapsologia glottodydaktyczna jako dyscyplina badająca różnorodne błędy, które pojawiają się wtedy, gdy przebiega proces nauczania-uczenia się, znacznie rozszerzyła dziś swój zakres, stając się punktem obserwacyjnym procesów błędotwórczych, które mogą zachodzić w fazie przygotowania do lekcji, w czasie lekcji i w fazie oceny (ewaluacji) i dotyczyć obu stron procesu. Zwrócenie uwagi na błędy nauczycielskie jest niewątpliwie związane z wyzwaniami, jakie stwarza prowadzenie specjalizacji i studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. | pl_PL |
dc.description.abstract | Narzędziem pomiaru najczęściej stosowanym w dydaktyce języka jest test osiągnięć.
Za jego pomocą określa się stopień opanowania przez uczących się określonego materiału
i/lub wielkość przyrostu ich umiejętności językowych. Błędy popełniane na etapie konstruowania
testu osiągnięć w zakresie doboru treści podlegających sprawdzeniu, zadań testowych oraz zastosowanych
kryteriów poprawy mogą fałszować rzeczywisty obraz umiejętności zdających, niesłusznie
je przeceniając lub dostatecznie ich nie dowartościowując. W niniejszym tekście analizie poddaje
się czynniki wpływające na trafność oraz rzetelność testu osiągnięć, które są podstawowymi wyznacznikami
jego poprawności. | pl_PL |
dc.description.abstract | A language achievement test is the most commonly used evaluation tool in the field
of language learning/ teaching. Such tests measure students’ mastery of a particular instructional
domain in order to make decisions regarding their advancement and/or competency. A well-constructed
test will give both the teacher and the students an appraisal of their respective achievements.
Administering tests will lose its importance if the items do not pose a particular challenge to the
students and/or if they do not adequately reflect the given body of content. The text presents a thorough
analysis of the factors affecting validity and reliability of achievement tests. Validity is the
most important quality of test use, which concerns the extent to which meaningful inferences can be
drawn from test scores. No test can achieve its intended purpose if its results are unreliable. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;22 | |
dc.subject | test osiągnięć | pl_PL |
dc.subject | funkcja pomiaru dydaktycznego | pl_PL |
dc.subject | rzetelność | pl_PL |
dc.subject | trafność | pl_PL |
dc.subject | czynniki wpływające na trafność/rzetelność testu | pl_PL |
dc.subject | błędy konstrukcyjne | pl_PL |
dc.subject | achievement test | pl_PL |
dc.subject | reliability | pl_PL |
dc.subject | validity | pl_PL |
dc.subject | test planning | pl_PL |
dc.subject | mistakes of the planning phase | pl_PL |
dc.subject | factors affecting test reliability and validity | pl_PL |
dc.subject | factor analysis | pl_PL |
dc.title | Trafność i rzetelność testu jako miary jego poprawności, czyli o błędach w konstruowaniu językowych testów osiągnięć | pl_PL |
dc.title.alternative | Factors affecting validity and reliability of achievement tests | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Anna Seretny, Ewa Lipińska, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [189]-209 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński, ul. Grodzka 64, 31-044 Kraków. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Bachman L., Palmer A., 1996, Language Testing in Practice, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Dziuba D., 2000, Testy w nauczaniu języków obcych, „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 15–22. | pl_PL |
dc.references | Fulcher G., Davidson F., 2007, Language Testing and Assessment: An Advanced Resource Book, London – New York. | pl_PL |
dc.references | Gałyga D., 2004, Rzetelność i trafność pomiaru dydaktycznego na wybranych przykładach testów, w: W. Martyniuk, E. Lipińska, A. Seretny (red.), Opisywanie, rozwijanie i testowanie znajomości języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 79–87. | pl_PL |
dc.references | Glosariusz terminów z zakresu testowania biegłości językowej, 2004, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Ingram E., 1983, Testy językowe, w: J. B. P. Allen, S. Pit Corder, A. Davies (red.), Kurs edynburski językoznawstwa stosowanego, t. II. Warszawa, s. 225–251. | pl_PL |
dc.references | Janowska I., 2014, Jak oceniać ustne działania językowe uczących się? Ewaluacja wypowiedzi ustnej w podejściu ukierunkowanym na działanie, w: A. Mielczarek, A. Roter-Bourkane, M. Zduniak- Wiktorowicz (red.), Sukcesy, problemy i wyzwania w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Poznań, s. 227–238. | pl_PL |
dc.references | Kane M., 2006, Validation, w: R. L. Brennan (red.), Educational Measurement: Fourth Edition, Westport, CT, s. 17–64. | pl_PL |
dc.references | Komorowska H., 2002, Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego. Kontrola – ocena – testowanie, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Lipińska E., Seretny A., 2010, Testy plasujące jako narzędzie pomiaru dydaktycznego na przykładzie języka polskiego jako obcego – ocena dotychczasowych doświadczeń, „Neofilolog” nr 34, s. 229–242. | pl_PL |
dc.references | Messick S., 1989, Validity, w: R. L. Linn (red.), Educational Measurement: Third Edition, New York, s. 13–103. | pl_PL |
dc.references | Niemierko B., 1975, Testy osiągnięć szkolnych. Podstawowe pojęcia i techniki obliczeniowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Niemierko B., 1999, Pomiar wyników kształcenia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, 2011, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Przewodnik dla autorów zadań do testów językowych, tłum i adaptacja M. Gaszyńska-Magiera i A Seretny, Universitas, Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Pukas-Palimąka D., Lipińska E. (1997), Ewaluacja testów biegłości do nauczania języka polskiego jako obcego, „Przegląd Polonijny”, z. 2, s. 115–122. | pl_PL |
dc.references | Seretny A., Lipińska E., 2011, Kontrola bieżąca (formative evaluation) a kontrola globalna (summative evaluation) – testy osiągnięć w procesie dydaktycznym, w: U. Pluskota, K. Taczyńska (red.), Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego II, Toruń, s. 53–70. | pl_PL |
dc.references | Weir C. J., 2005, Language Testing and Validation. An Evidence–Based Approach, Basingstoke. | pl_PL |
dc.references | Wilczyńska W., 1999, Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Wysocka M., 2009, Badania innowacyjne (action research) jako czynnik stymulujący pracę twórcza nauczycieli języków obcych, w: M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertlak, A. Pietrzykowska (red.), Nauczyciel języków obcych dziś i jutro, Poznań - Kalisz, s. 509–517. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | aseretny@poczta.onet.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | ewa.lipinska@uj.edu.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.22.13 | |