Show simple item record

dc.contributor.authorGrochala, Beata
dc.date.accessioned2016-07-06T12:23:37Z
dc.date.available2016-07-06T12:23:37Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/18666
dc.descriptionNiniejszy, 22 tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców”, noszący tytuł „Błąd glottodydaktyczny”, jest wielogłosową narracją współczesnych glottodydaktyków na temat ich rozumienia błędów popełnianych w trakcie nauki języka obcego, w szczególności jpjo, przez obie strony procesu – ucznia i nauczyciela. „Bohater” tego tomu – błąd glottodydaktyczny – nie jest więc już jedynie błędem uczniowskim. Lapsologia glottodydaktyczna jako dyscyplina badająca różnorodne błędy, które pojawiają się wtedy, gdy przebiega proces nauczania-uczenia się, znacznie rozszerzyła dziś swój zakres, stając się punktem obserwacyjnym procesów błędotwórczych, które mogą zachodzić w fazie przygotowania do lekcji, w czasie lekcji i w fazie oceny (ewaluacji) i dotyczyć obu stron procesu. Zwrócenie uwagi na błędy nauczycielskie jest niewątpliwie związane z wyzwaniami, jakie stwarza prowadzenie specjalizacji i studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego.pl_PL
dc.description.abstractW artykule został przedstawiony problem normy wzorcowej w opozycji do normy użytkowej w nauczaniu języka polskiego jako obcego (jpjo). Analiza kilku, losowo wybranych podręczników do nauczania jpjo pokazuje, że norma realizowana jest tam rozmaicie. Stąd postulat, aby zagadnienie to poddać szerszej refleksji glottodydaktycznej i zastanowić się nad rolą obu norm w nauczaniu jpjo.pl_PL
dc.description.abstractThe article presents the issue of the difference between standard and common Polish in glottodidactics. The analysis of a few randomly selected Polish as a foreign language textbooks shows various approaches to the problem. Therefore, the author concludes that there is a need to examine the role of both language varieties in teaching Polish as a foreign language.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;22
dc.subjectnorma wzorcowapl_PL
dc.subjectnorma użytkowapl_PL
dc.subjectpoprawność językowapl_PL
dc.subjectpodręczniki do nauczania języka polskiego jako obcegopl_PL
dc.subjectstandard Polishpl_PL
dc.subjectcommon Polishpl_PL
dc.subjectlanguage correctnesspl_PL
dc.subjectPolish as a foreign language textbookspl_PL
dc.titleNorma wzorcowa vs norma użytkowa a glottodydaktykapl_PL
dc.title.alternativeStandard Polish vs. common Polish in glottodidacticspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Beata Grochala, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number[87]-98pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173.pl_PL
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBańko M., 2008, O normie i błędzie, „Poradnik Językowy”, nr 5, s. 3–17.pl_PL
dc.referencesButtler D., 1985a, Teoria kultury języka i jej podstawowe pojęcia, „Prasa Techniczna”, nr 2.pl_PL
dc.referencesButtler D., 1985b, Zróżnicowanie współczesnej normy językowej, „Prasa Techniczna”, nr 3.pl_PL
dc.referencesButtler D., Kurkowska H., Satkiewicz H., 1971, Kultura języka polskiego. Zagadnienia poprawności gramatycznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesChomicz-Jung K., 1990, Norma glottodydaktyczna i jej rola w procesie glottodydaktycznym, „Przegląd Glottodydaktyczny”, nr 11.pl_PL
dc.referencesDąbrowska A., Pasieka M., 2008, Błędy językowe w tekstach pisanych przez cudzoziemców – wybrane problemy związane z klasyfikacją i oceną, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków.pl_PL
dc.referencesDembińska K., Małyska A., 2013, Start. Survival Polish. Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie A0, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGoszczyńska H., Magajewska M., 2012, Od przypadka do przypadka. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesGrucza F., 1978, Z problematyki błędów obcojęzycznych, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKaleta R., 2015, Polsko-białoruska lapsologia glottodydaktyczna, Kraków.pl_PL
dc.referencesKaleta Z., 1995, Norma językowa i uzus a nauczanie komunikacyjne studentów ze Wschodu, w: Kształcenie sprawności komunikacyjnej Polaków ze Wschodu, red. J. Mazur, Lublin, s. 83–88.pl_PL
dc.referencesKorzeniewska-Rogalewicz J., 1986, Błąd leksykalny a dydaktyka języka obcego. Na materiale języka rosyjskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKurkowska H., 1977, Polityka językowa a zróżnicowanie społeczne współczesnej polszczyzny, w: W. Lubaś (red.), Socjolingwistyka 1. Polityka językowa, Katowice.pl_PL
dc.referencesMadelska L., Warchoł-Schlottmann M., 2008, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków.pl_PL
dc.referencesMalota D., 2009, Witam. Der Polnischkurs, München.pl_PL
dc.referencesMałolepsza M., Szymkiewicz A., 2010, Hurra!!! Po polsku 1, Kraków.pl_PL
dc.referencesMarkowski A., Kultura języka. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMazur J., 1995, Kultura języka polskiego na Wschodzie w aspekcie podmiotowym i normatywnym, w: Kultura języka dziś, red. W. Pisarek, H. Zgółkowa, Poznań, s. 233–244.pl_PL
dc.referencesMiodek J., 2001, O normie językowej, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin.pl_PL
dc.referencesNocoń J., 2009, Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana, Opole.pl_PL
dc.referencesNowy słownik poprawnej polszczyzny, 1999, red. A. Markowski, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPiotrowska-Rola E., Porębska M., 2012, Polski jest cool. Seria do nauki języka polskiego jako obcego na poziomie A1, Lublin.pl_PL
dc.referencesPodracki J., 2010, Poziomy normy językowej w nauczaniu języka polskiego jako obcego (JPJO), w: Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz, Warszawa, s. 143–147.pl_PL
dc.referencesSatkiewicz H., 1995, Norma współczesnego języka polskiego w odbiorze współczesnym, w: Kultura języka dziś, red. W. Pisarek, H. Zgółkowa, Poznań, s. 38-45.pl_PL
dc.referencesSkorupa E., Lipińska E., 2010, Polski bez tajemnic. Język polski dla studentów niemieckojęzycznych, Kraków.pl_PL
dc.referencesSteciąg M., 2014, Kim jest językoznawca normatywista dziś, „Poradnik Językowy”, nr 5.pl_PL
dc.referencesStelmach A., Stempek I., 2012, Polski, krok po kroku 2, Kraków.pl_PL
dc.referencesStempek I., Grudzień M., 2012, Polski, krok po kroku 1. Zeszyt ćwiczeń, Kraków.pl_PL
dc.referencesStempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2013, Polski, krok po kroku 1, Kraków.pl_PL
dc.referencesSzober S., 1937, Słownik ortoepiczny, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzulc A., 1984, Podręczny słownik językoznawstwa stosowanego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUniwersalny słownik języka polskiego, 2006, red. S. Dubisz, Warszawa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailbeatag@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.22.06


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record