dc.contributor.author | Grochala, Beata | |
dc.date.accessioned | 2016-07-06T12:23:37Z | |
dc.date.available | 2016-07-06T12:23:37Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/18666 | |
dc.description | Niniejszy, 22 tom „Kształcenia Polonistycznego Cudzoziemców”, noszący tytuł „Błąd glottodydaktyczny”, jest wielogłosową narracją współczesnych glottodydaktyków na temat ich rozumienia błędów popełnianych w trakcie nauki języka obcego, w szczególności jpjo, przez obie strony procesu – ucznia i nauczyciela. „Bohater” tego tomu – błąd glottodydaktyczny – nie jest więc już jedynie błędem uczniowskim. Lapsologia glottodydaktyczna jako dyscyplina badająca różnorodne błędy, które pojawiają się wtedy, gdy przebiega proces nauczania-uczenia się, znacznie rozszerzyła dziś swój zakres, stając się punktem obserwacyjnym procesów błędotwórczych, które mogą zachodzić w fazie przygotowania do lekcji, w czasie lekcji i w fazie oceny (ewaluacji) i dotyczyć obu stron procesu. Zwrócenie uwagi na błędy nauczycielskie jest niewątpliwie związane z wyzwaniami, jakie stwarza prowadzenie specjalizacji i studiów podyplomowych z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. | pl_PL |
dc.description.abstract | W artykule został przedstawiony problem normy wzorcowej w opozycji do normy
użytkowej w nauczaniu języka polskiego jako obcego (jpjo). Analiza kilku, losowo wybranych
podręczników do nauczania jpjo pokazuje, że norma realizowana jest tam rozmaicie. Stąd postulat,
aby zagadnienie to poddać szerszej refleksji glottodydaktycznej i zastanowić się nad rolą obu norm
w nauczaniu jpjo. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article presents the issue of the difference between standard and common
Polish in glottodidactics. The analysis of a few randomly selected Polish as a foreign language textbooks
shows various approaches to the problem. Therefore, the author concludes that there is a need
to examine the role of both language varieties in teaching Polish as a foreign language. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;22 | |
dc.subject | norma wzorcowa | pl_PL |
dc.subject | norma użytkowa | pl_PL |
dc.subject | poprawność językowa | pl_PL |
dc.subject | podręczniki do nauczania języka polskiego jako obcego | pl_PL |
dc.subject | standard Polish | pl_PL |
dc.subject | common Polish | pl_PL |
dc.subject | language correctness | pl_PL |
dc.subject | Polish as a foreign language textbooks | pl_PL |
dc.title | Norma wzorcowa vs norma użytkowa a glottodydaktyka | pl_PL |
dc.title.alternative | Standard Polish vs. common Polish in glottodidactics | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Beata Grochala, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | [87]-98 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173. | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Bańko M., 2008, O normie i błędzie, „Poradnik Językowy”, nr 5, s. 3–17. | pl_PL |
dc.references | Buttler D., 1985a, Teoria kultury języka i jej podstawowe pojęcia, „Prasa Techniczna”, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Buttler D., 1985b, Zróżnicowanie współczesnej normy językowej, „Prasa Techniczna”, nr 3. | pl_PL |
dc.references | Buttler D., Kurkowska H., Satkiewicz H., 1971, Kultura języka polskiego. Zagadnienia poprawności gramatycznej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Chomicz-Jung K., 1990, Norma glottodydaktyczna i jej rola w procesie glottodydaktycznym, „Przegląd Glottodydaktyczny”, nr 11. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska A., Pasieka M., 2008, Błędy językowe w tekstach pisanych przez cudzoziemców – wybrane problemy związane z klasyfikacją i oceną, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Dembińska K., Małyska A., 2013, Start. Survival Polish. Podręcznik do nauki języka polskiego na poziomie A0, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Goszczyńska H., Magajewska M., 2012, Od przypadka do przypadka. Przewodnik dla cudzoziemców po fleksji imiennej języka polskiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Grucza F., 1978, Z problematyki błędów obcojęzycznych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kaleta R., 2015, Polsko-białoruska lapsologia glottodydaktyczna, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kaleta Z., 1995, Norma językowa i uzus a nauczanie komunikacyjne studentów ze Wschodu, w: Kształcenie sprawności komunikacyjnej Polaków ze Wschodu, red. J. Mazur, Lublin, s. 83–88. | pl_PL |
dc.references | Korzeniewska-Rogalewicz J., 1986, Błąd leksykalny a dydaktyka języka obcego. Na materiale języka rosyjskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kurkowska H., 1977, Polityka językowa a zróżnicowanie społeczne współczesnej polszczyzny, w: W. Lubaś (red.), Socjolingwistyka 1. Polityka językowa, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Madelska L., Warchoł-Schlottmann M., 2008, Odkrywamy język polski. Gramatyka dla uczących (się) języka polskiego jako obcego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Malota D., 2009, Witam. Der Polnischkurs, München. | pl_PL |
dc.references | Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2010, Hurra!!! Po polsku 1, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Markowski A., Kultura języka. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Mazur J., 1995, Kultura języka polskiego na Wschodzie w aspekcie podmiotowym i normatywnym, w: Kultura języka dziś, red. W. Pisarek, H. Zgółkowa, Poznań, s. 233–244. | pl_PL |
dc.references | Miodek J., 2001, O normie językowej, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Nocoń J., 2009, Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana, Opole. | pl_PL |
dc.references | Nowy słownik poprawnej polszczyzny, 1999, red. A. Markowski, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Piotrowska-Rola E., Porębska M., 2012, Polski jest cool. Seria do nauki języka polskiego jako obcego na poziomie A1, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Podracki J., 2010, Poziomy normy językowej w nauczaniu języka polskiego jako obcego (JPJO), w: Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, A. Zieniewicz, Warszawa, s. 143–147. | pl_PL |
dc.references | Satkiewicz H., 1995, Norma współczesnego języka polskiego w odbiorze współczesnym, w: Kultura języka dziś, red. W. Pisarek, H. Zgółkowa, Poznań, s. 38-45. | pl_PL |
dc.references | Skorupa E., Lipińska E., 2010, Polski bez tajemnic. Język polski dla studentów niemieckojęzycznych, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Steciąg M., 2014, Kim jest językoznawca normatywista dziś, „Poradnik Językowy”, nr 5. | pl_PL |
dc.references | Stelmach A., Stempek I., 2012, Polski, krok po kroku 2, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Stempek I., Grudzień M., 2012, Polski, krok po kroku 1. Zeszyt ćwiczeń, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2013, Polski, krok po kroku 1, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Szober S., 1937, Słownik ortoepiczny, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Szulc A., 1984, Podręczny słownik językoznawstwa stosowanego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Uniwersalny słownik języka polskiego, 2006, red. S. Dubisz, Warszawa. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | beatag@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.22.06 | |