Show simple item record

dc.contributor.authorBaniak, Józef
dc.date.accessioned2016-08-01T06:10:40Z
dc.date.available2016-08-01T06:10:40Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationBaniak Józef, (2015), Religia i jej rola egzystencjalna w wyobrażeniach i krytycznej ocenie młodzie - ży licealnej i akademickiej w Polsce , „Władza Sądzenia”, nr 6, s. 47–74pl_PL
dc.identifier.issn2300-1690
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19047
dc.description.abstractW artykule zaprezentowane zostały postawy i oceny formułowane przez uczniów szkół średnich i studentów na temat tego, jaką rolę pełni religia w życiu człowieka . Respondenci, wywodzący się ze wskazanych zbiorowości, byli pytani czy religia ma wpływ na takie sfery ludzkiego życia jak: szczęście, miłość, moralność, edukacja, socjalizacja, a także czy chrześcijaństwo jest jedyną prawdziwą religią? Badania dotyczące tej problematyki były prowadzone w latach 2007–2010 wśród 456 uczniów szkół średnich w Kaliszu oraz 426 studentów w Poznaniu. Ogółem objęto nimi 508 kobiet i 374 mężczyzn. Znaczącą rolę religii w życiu człowieka w pełni dostrzegało 30,7% respondentów, częściowo zaś – 11,3%. Ponad połowa badanych (52,6%) jednak w sposób bezpośredni i wyraźny kwestionowała ten punkt widzenia, uznając rolę religii za niezbyt istotną w życiu człowieka. Stanowisko to było częstsze wśród studentów (67,8%) aniżeli wśród uczniów szkół średnich (59,2%). Pogląd, zgodnie z którym religia odgrywa istotną rolę w życiu człowieka, był akceptowany głównie przez respondentów głęboko wierzących w Boga (88,7%) i osoby tradycyjnie religijne (67,5%), w nieco mniejszym stopniu zaś przez tę grupę badanych, która pozostawała religijnie neutralna (40,7%). Z kolei respondenci niewierzący najczęściej kwestionowali rolę religii (91,7%) i tylko 7,2% spośród nich twierdziło, że do pewnego stopnia pomaga ona zrozumieć niektóre aspekty ludzkiej egzystencji tj. ból, cierpienie czy śmierć. Jak widać zatem, zarówno religijne, jak i ateistyczne postawy głęboko wpływały na postrzeganie religii i ocenę roli, jaką pełni ona w życiu człowieka. Wpływ na tę ocenę takich cech demograficznych, jak płeć czy wykształcenie, pozostawał wyraźnie słabszy. Respondenci okazali się także bardzo krytyczni względem stwierdzenia, że chrześcijań- stwo jest jedyną prawdziwą religią: 46,5% zdecydowanie nie akceptowała tego poglądu i uznała go za fałszywy. Z ich punktu widzenia, wszystkie religie, włączając w to chrześcijaństwo, są sobie równe i formułują identyczne cele. Wyjątkowość chrześcijaństwa była akceptowana jedynie przez 27,1% badanych, którzy wierzyli w to, że prawdziwą religią jest ta wyznawana przez nich, a wszystkie inne są fałszywe. Pozostali respondenci (22,3%) w ogóle nie odnieśli się do tej kwestii Wyniki badania pokazują, że postawy młodych Polaków względem religii i roli jaką odgrywa ona w życiu człowieka, są bardzo zróżnicowane, wyraźnie jednak krytyczne, kwestionujące znaczenie wiary w wielu obszarach ludzkiej egzystencji. Znacząca rola religii jest akceptowana jedynie przez niewielki odsetek młodych ludzi.pl_PL
dc.description.abstractSummary: In this article I present ideas and assessments of high school students and students on religion candits role in people’s lives. Respondents were asked whether religion affects people’s lives such areas as: happiness, love, suffering, morality, education, socialization, as well as whether the Christian religion is the only true religion? Research on this topic was carried out between 2007–2010 among 456 high school students in Kalisz and 426 students in Poznan. The whole group of research subjects included 508 women and 374 men. The role of religion in a life is fully recognized by 30.7% and partially by 11.3% of respondents. In contrast, 52.6% of respondents, including more numerous students (67.8%) than high school students (59.3%) directly and strongly question the role of religion in the lives of people, consider it to be quite unnecessary. The role of religion is accepted mostly by respondents deeply believing in God (88.7%) and the traditional believers (67.5%), but it is accepted to less extent by the religiously neutral group (40.7%). Non believing respondents most frequently question the role of religion (91.7%), and only 7.2% stated that religion helps to understand some spheres of life such as pain, suffering or death, although still to the limited extent. Either religious or atheistic attitude profoundly influences the perception and evaluation of the role of religion in people’s lives. The influence of gender and education level on this assessment is significantly weaker. Respondents were very critical about the claim that Christianity is the only true religion: 46.5% definitely not accept this claim, and assesses them as untrue. In their recognition all of the religions, including the Christianity, are equal and tend to an identical purpose. Exclusivity of the Christianity is accepted only by 27.1% of the respondents, who believe that true religion is just their religion, but other religions are false. Other group of respondents (22.3%) did not address this issue at all. These studies showed that the attitude of Polish youth toward religion and its role in people’s lives is very diverse and clearly critical, questioning the importance of religion in many areas of life. The serious role of the religion is possible and accepted only by a smaller percentage of the young people in both the groups.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Polityki i Moralnościpl_PL
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;6
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/*
dc.subjectreligiapl_PL
dc.subjectchrześcijaństwopl_PL
dc.subjectmoralnośćpl_PL
dc.subjectmarzenia i cele życiowepl_PL
dc.subjectszczęściepl_PL
dc.subjectpostawy religijnepl_PL
dc.subjectpostawy ateistycznepl_PL
dc.subjectkrytyka religiipl_PL
dc.subjectstudencipl_PL
dc.subjectreligionpl_PL
dc.subjectChristian religionpl_PL
dc.subjectmoralitypl_PL
dc.subjectdream and goal of lifepl_PL
dc.subjecthappinesspl_PL
dc.subjectreligious attitudepl_PL
dc.subjectatheistic attitudepl_PL
dc.subjectcriticism of religionpl_PL
dc.subjectstudentspl_PL
dc.titleReligia i jej rola egzystencjalna w wyobrażeniach i krytycznej ocenie młodzieży licealnej i akademickiej w Polsce.pl_PL
dc.title.alternativeA Religion and its Existential Role in Reflections int the Eyes of School and Academic Studentspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number47-74pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Socjologiipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteprof. zw. dr hab. Józef Baniak , Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Instytut Socjologii; zainteresowania i badania naukowe z zakresu: socjologii religii i religijności różnych grup społecznych, w tym młodzieży; socjologii Kościoła, powołań i stanu duchownego; socjologii parafii; socjologii moralności; socjologii młodzieży; filozofii religii, filozofii moralności, filozofii dialogu, etyki społecznej, teologii praktycznej; autor 18 monografii własnych, 38 prac zbiorowych pod moją redakcją, około 300 artykułów i rozpraw w czasopismach naukowych i popularno-naukowych, w tym zagranicznych.pl_PL
dc.referencesAdamski, F. (red.). (1982). Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej . Kraków: WAM.pl_PL
dc.referencesBagrowicz, J. (2001). Środowisko wychowania religijnego. W: R. Chałupniak, J. Kostorz (red.), Wychowanie religijne u progu trzeciego tysiąclecia chrześcijaństwa (ss. 156–164). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiegopl_PL
dc.referencesBaniak, J. (2006a). O potrzebie dialogu między religiami i Kościołami, Filozofia Dialogu , 5–13.pl_PL
dc.referencesBaniak, J. (2006b). The Poznan „School” of Dialogic Thinking, Dialogue and Universalism , vol. XVI, no 5–6, pp. 91–94.pl_PL
dc.referencesBron, M. Jr. (2001). Jews and Christains In Dialogue II: Udentity – Tolerance – Understanding , Stockholm: Almquist & Wiksell International.pl_PL
dc.referencesChałas, K. (2009). Wychowanie ku wartościom religijnym. W: K. Chałas, A. Maj, J. Mariański (red.), Wychowanie ku wartościom religijnym. Elementy teorii i praktyki. T. IV. Religia, wiara, nadzieja, miłość, modlitwa, świętość (ss. 308–421). Lublin: Wydawnictwo „Jedność"pl_PL
dc.referencesChałupniak, R. (2001). Wychowanie religijne a wychowanie chrześcijańskie. W: R. Chałupniak R. , Kostorz, J., (red.), Wychowanie religijne u progu trzeciego tysiąclecia chrześcijaństwa (ss. 215–236). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskipl_PL
dc.referencesCiupak, E. (1981). Socjologia religii i religijności . Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowychpl_PL
dc.referencesCiupak, E. (1982). Religia i religijność . Warszawa: Iskry.pl_PL
dc.referencesDavis, K., Moore, W. (1975). O niektórych zasadach uwarstwienia. W: W. Darczyński, A. Jasińska- Kania, J. Szacki (red.), Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów socjologii zachodniej (ss. 463–472). Warszawa: PWNpl_PL
dc.referencesFromm, E. (1996). Zdrowe społeczeństwo. Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesGadacz, T. (2002). O umiejętności życia . Kraków: Wydawnictwo „Znak”pl_PL
dc.referencesGadacz, T. (2008). O ulotności życia . Warszawa: Iskrypl_PL
dc.referencesHałas, E. (1999). Znaczenie Kościoła rzymskokatolickiego w procesie integracji europejskiej. W: J. Mucha (red.), Społeczeństwo polskie w Unii Europejskiej (ss. 187–212). Warszawa: IFiS PANpl_PL
dc.referencesJan Paweł II (1995). Encyklika Ut unum sint . Rzym.pl_PL
dc.referencesJaroszyński, P. (1994). Etyka i religia – opozycja czy dopełnienie? W: T. Rakowski (red.), U źródeł tożsamości kultury europejskiej. Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej (ss.106–124). Lublin: Wydawnictwo KULpl_PL
dc.referencesKocik, L. (2002). Anomia moralno-obyczajowa wsi polskiej. W: J. Mariański (red.), Kondycja moralna społeczeństwa polskiego (ss. 79–116). Kraków: WAM-PAN.pl_PL
dc.referencesLibiszowska-Żółtkowska, M. (1991). Postawy inteligencji wobec religii. Studium socjologiczne . Warszawa: IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesLuckmann, Th. (2006). Komunikacja moralna w nowoczesnym społeczeństwie. W: Współczesne teorie socjologiczne (ss. 936–954). T. 2. Wybór i opracowanie: A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski. Warszawa: Wydawnictwo „Scholar"pl_PL
dc.referencesMarek, Z. (1996). Wychowanie do wiary. Zagadnienie wychowania religijnego dziecka w wieku przedszkolnym . Kraków: WAMpl_PL
dc.referencesMariański, J. (1998). Między nadzieją i zwątpieniem. Sens życia w świadomości młodzieży szkolnej. Lublin: Towarzystwo Naukowe KULpl_PL
dc.referencesMariański, J. (2004). Religijność społeczeństwa polskiego w perspektywie europejskiej. Próba syntezy socjologicznej . Kraków: Nomos.pl_PL
dc.referencesMariański, J. (2011). Przemiany moralności polskich maturzystów w latach 1994–2010. Studium socjologiczne . Lublin: Wydawnictwo KULpl_PL
dc.referencesNowak, M. (2003). Dialog międzyreligijny jako problem filozoficzny. Filozofia Dialogu t. 1 (ss. 159–166)pl_PL
dc.referencesNowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania . Warszawa: Wydawnictwo UKSWpl_PL
dc.referencesObirek, S. (2015). Polak katolik?, Warszawa: Wydawnictwo CiS.pl_PL
dc.referencesOlbrycht, K. (1995). Rola religii w wychowaniu. W: B. Bejze (red.), Religia w życiu społecznym (ss. 43–54). Warszawa: Wydawnictwo ATKpl_PL
dc.referencesPotocki, A. (2007). Wychowanie religijne w polskich przemianach. Studium socjologiczno-pastoralne . Warszawa: Wydawnictwo UKSWpl_PL
dc.referencesRezsohazy, R. (1992). Zmiany w kulturze zachodniej w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku. Szkic podejścia chrześcijańskiego. W: Chrześcijaństwo i kultura w Europie. Pamięć – Świadomość-Program . Akta Sympozjum Presynodalnego: Watykan: 28–31. X. 1991 (ss. 176– 194). Kielce: Wydawnictwo „Jedność"pl_PL
dc.referencesSauer, R. (1980). Wychowanie religijne w rodzinie, Znak , nr 8–9, ss. 935–948pl_PL
dc.referencesStark, R., Bainbridge W. S. (2007). Teoria religii, Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos"pl_PL
dc.referencesSzczepański, J. (1984). Sprawy ludzkie . Warszawa: Wydawnictwo „Czytelnik”pl_PL
dc.referencesSzukalski, W. (2003). Od tolerancji do wolności religijnej. Ewolucja poglądów w dokumentach Soboru Watykańskiego II . Poznań: Wydawnictwo UAMpl_PL
dc.referencesŚwiątkiewicz, W. (1993). Rola religijności w procesie legitymizacji społecznego świata. W: W. Świątkiewicz (red.), Społeczny świat i jego legitymizacje . Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz, W. (1962). O szczęściu . Warszawa: PWNpl_PL
dc.referencesWysocka, E. (2012). Dylematy i wyzwania w obszarze wychowania moralnego w świecie ponowoczesnym. W: J. Baniak (red.), Między nakazem a wyborem. Moralne dylematy małżeństw i rodzin w Polsce (ss. 29–48). Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos"pl_PL
dc.contributor.authorEmailj.baniak@amu.edu.plpl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska