dc.contributor.author | Baniak, Józef | |
dc.date.accessioned | 2016-08-01T06:10:40Z | |
dc.date.available | 2016-08-01T06:10:40Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Baniak Józef, (2015), Religia i jej rola egzystencjalna w wyobrażeniach i krytycznej ocenie młodzie - ży licealnej i akademickiej w Polsce , „Władza Sądzenia”, nr 6, s. 47–74 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 2300-1690 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/19047 | |
dc.description.abstract | W artykule zaprezentowane zostały postawy i oceny formułowane przez uczniów szkół średnich i studentów na temat tego, jaką rolę pełni religia w życiu człowieka
.
Respondenci, wywodzący się ze wskazanych zbiorowości, byli pytani czy
religia ma wpływ na takie sfery ludzkiego życia jak: szczęście, miłość, moralność, edukacja,
socjalizacja, a także czy chrześcijaństwo jest jedyną prawdziwą religią? Badania dotyczące
tej problematyki były prowadzone w latach 2007–2010 wśród 456 uczniów szkół średnich
w Kaliszu oraz 426 studentów w Poznaniu. Ogółem objęto nimi 508 kobiet i 374 mężczyzn.
Znaczącą rolę religii w życiu człowieka w pełni dostrzegało 30,7% respondentów, częściowo zaś – 11,3%. Ponad połowa badanych (52,6%) jednak w sposób bezpośredni i wyraźny
kwestionowała ten punkt widzenia, uznając rolę religii za niezbyt istotną w życiu człowieka. Stanowisko to było częstsze wśród studentów (67,8%) aniżeli wśród uczniów szkół
średnich (59,2%). Pogląd, zgodnie z którym religia odgrywa istotną rolę w życiu człowieka,
był akceptowany głównie przez respondentów głęboko wierzących w Boga (88,7%) i osoby tradycyjnie religijne (67,5%), w nieco mniejszym stopniu zaś przez tę grupę badanych,
która pozostawała religijnie neutralna (40,7%). Z kolei respondenci niewierzący najczęściej kwestionowali rolę religii (91,7%) i tylko 7,2% spośród nich twierdziło, że do pewnego
stopnia pomaga ona zrozumieć niektóre aspekty ludzkiej egzystencji tj. ból, cierpienie czy
śmierć. Jak widać zatem, zarówno religijne, jak i ateistyczne postawy głęboko wpływały na
postrzeganie religii i ocenę roli, jaką pełni ona w życiu człowieka. Wpływ na tę ocenę takich
cech demograficznych, jak płeć czy wykształcenie, pozostawał wyraźnie słabszy.
Respondenci okazali się także bardzo krytyczni względem stwierdzenia, że chrześcijań-
stwo jest jedyną prawdziwą religią: 46,5% zdecydowanie nie akceptowała tego poglądu
i uznała go za fałszywy. Z ich punktu widzenia, wszystkie religie, włączając w to chrześcijaństwo, są sobie równe i formułują identyczne cele. Wyjątkowość chrześcijaństwa była
akceptowana jedynie przez 27,1% badanych, którzy wierzyli w to, że prawdziwą religią
jest ta wyznawana przez nich, a wszystkie inne są fałszywe. Pozostali respondenci (22,3%)
w ogóle nie odnieśli się do tej kwestii Wyniki badania pokazują, że postawy młodych Polaków względem religii i roli jaką odgrywa ona w życiu człowieka, są bardzo zróżnicowane, wyraźnie jednak krytyczne, kwestionujące znaczenie wiary w wielu obszarach ludzkiej egzystencji. Znacząca rola religii jest
akceptowana jedynie przez niewielki odsetek młodych ludzi. | pl_PL |
dc.description.abstract | Summary:
In this article I present ideas and assessments of high school students and students
on religion candits role in people’s lives.
Respondents were asked whether religion
affects people’s lives such areas as: happiness, love, suffering, morality, education, socialization, as well as whether the
Christian religion is the only true religion?
Research on this topic was carried out
between 2007–2010 among 456 high
school students in Kalisz and 426 students
in Poznan. The whole group of research
subjects included 508 women and 374 men.
The role of religion in a life is fully recognized by 30.7% and partially by 11.3% of
respondents. In contrast, 52.6% of respondents, including more numerous students
(67.8%) than high school students (59.3%)
directly and strongly question the role of
religion in the lives of people, consider it to
be quite unnecessary. The role of religion
is accepted mostly by respondents deeply
believing in God (88.7%) and the traditional
believers (67.5%), but it is accepted to less
extent by the religiously neutral group
(40.7%). Non believing respondents most
frequently question the role of religion
(91.7%), and only 7.2% stated that religion
helps to understand some spheres of life
such as pain, suffering or death, although
still to the limited extent. Either religious
or atheistic attitude profoundly influences
the perception and evaluation of the role of
religion in people’s lives. The influence of
gender and education level on this assessment is significantly weaker. Respondents
were very critical about the claim that Christianity is the only true religion: 46.5%
definitely not accept this claim, and assesses them as untrue. In their recognition all
of the religions, including the Christianity,
are equal and tend to an identical purpose.
Exclusivity of the Christianity is accepted
only by 27.1% of the respondents, who believe that true religion is just their religion,
but other religions are false.
Other group of respondents (22.3%) did
not address this issue at all. These studies
showed that the attitude of Polish youth
toward religion and its role in people’s lives
is very diverse and clearly critical, questioning the importance of religion in many
areas of life. The serious role of the religion
is possible and accepted only by a smaller
percentage of the young people in both the
groups. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Polityki i Moralności | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Władza Sądzenia;6 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/ | * |
dc.subject | religia | pl_PL |
dc.subject | chrześcijaństwo | pl_PL |
dc.subject | moralność | pl_PL |
dc.subject | marzenia i cele życiowe | pl_PL |
dc.subject | szczęście | pl_PL |
dc.subject | postawy religijne | pl_PL |
dc.subject | postawy ateistyczne | pl_PL |
dc.subject | krytyka religii | pl_PL |
dc.subject | studenci | pl_PL |
dc.subject | religion | pl_PL |
dc.subject | Christian religion | pl_PL |
dc.subject | morality | pl_PL |
dc.subject | dream and goal of life | pl_PL |
dc.subject | happiness | pl_PL |
dc.subject | religious attitude | pl_PL |
dc.subject | atheistic attitude | pl_PL |
dc.subject | criticism of religion | pl_PL |
dc.subject | students | pl_PL |
dc.title | Religia i jej rola egzystencjalna w wyobrażeniach i krytycznej ocenie młodzieży licealnej i akademickiej w Polsce. | pl_PL |
dc.title.alternative | A Religion and its Existential Role in Reflections int the Eyes of School and Academic Students | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 47-74 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Socjologii | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | prof. zw. dr hab. Józef Baniak
,
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Instytut
Socjologii; zainteresowania i badania naukowe
z zakresu: socjologii religii i religijności różnych
grup społecznych, w tym młodzieży; socjologii
Kościoła, powołań i stanu duchownego; socjologii parafii; socjologii moralności; socjologii młodzieży; filozofii religii, filozofii moralności, filozofii
dialogu, etyki społecznej, teologii praktycznej;
autor 18 monografii własnych, 38 prac zbiorowych
pod moją redakcją, około 300 artykułów i rozpraw
w czasopismach naukowych i popularno-naukowych, w tym zagranicznych. | pl_PL |
dc.references | Adamski, F. (red.). (1982). Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej . Kraków: WAM. | pl_PL |
dc.references | Bagrowicz, J. (2001). Środowisko wychowania religijnego. W: R. Chałupniak, J. Kostorz (red.), Wychowanie religijne u progu trzeciego tysiąclecia chrześcijaństwa (ss. 156–164). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego | pl_PL |
dc.references | Baniak, J. (2006a). O potrzebie dialogu między religiami i Kościołami, Filozofia Dialogu , 5–13. | pl_PL |
dc.references | Baniak, J. (2006b). The Poznan „School” of Dialogic Thinking, Dialogue and Universalism , vol. XVI, no 5–6, pp. 91–94. | pl_PL |
dc.references | Bron, M. Jr. (2001). Jews and Christains In Dialogue II: Udentity – Tolerance – Understanding , Stockholm: Almquist & Wiksell International. | pl_PL |
dc.references | Chałas, K. (2009). Wychowanie ku wartościom religijnym. W: K. Chałas, A. Maj, J. Mariański (red.), Wychowanie ku wartościom religijnym. Elementy teorii i praktyki. T. IV. Religia, wiara, nadzieja, miłość, modlitwa, świętość (ss. 308–421). Lublin: Wydawnictwo „Jedność" | pl_PL |
dc.references | Chałupniak, R. (2001). Wychowanie religijne a wychowanie chrześcijańskie. W: R. Chałupniak R. , Kostorz, J., (red.), Wychowanie religijne u progu trzeciego tysiąclecia chrześcijaństwa (ss. 215–236). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolski | pl_PL |
dc.references | Ciupak, E. (1981). Socjologia religii i religijności . Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych | pl_PL |
dc.references | Ciupak, E. (1982). Religia i religijność . Warszawa: Iskry. | pl_PL |
dc.references | Davis, K., Moore, W. (1975). O niektórych zasadach uwarstwienia. W: W. Darczyński, A. Jasińska- Kania, J. Szacki (red.), Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów socjologii zachodniej (ss. 463–472). Warszawa: PWN | pl_PL |
dc.references | Fromm, E. (1996). Zdrowe społeczeństwo. Warszawa: PIW. | pl_PL |
dc.references | Gadacz, T. (2002). O umiejętności życia . Kraków: Wydawnictwo „Znak” | pl_PL |
dc.references | Gadacz, T. (2008). O ulotności życia . Warszawa: Iskry | pl_PL |
dc.references | Hałas, E. (1999). Znaczenie Kościoła rzymskokatolickiego w procesie integracji europejskiej. W: J. Mucha (red.), Społeczeństwo polskie w Unii Europejskiej (ss. 187–212). Warszawa: IFiS PAN | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II (1995). Encyklika Ut unum sint . Rzym. | pl_PL |
dc.references | Jaroszyński, P. (1994). Etyka i religia – opozycja czy dopełnienie? W: T. Rakowski (red.), U źródeł tożsamości kultury europejskiej. Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej (ss.106–124). Lublin: Wydawnictwo KUL | pl_PL |
dc.references | Kocik, L. (2002). Anomia moralno-obyczajowa wsi polskiej. W: J. Mariański (red.), Kondycja moralna społeczeństwa polskiego (ss. 79–116). Kraków: WAM-PAN. | pl_PL |
dc.references | Libiszowska-Żółtkowska, M. (1991). Postawy inteligencji wobec religii. Studium socjologiczne . Warszawa: IFiS PAN. | pl_PL |
dc.references | Luckmann, Th. (2006). Komunikacja moralna w nowoczesnym społeczeństwie. W: Współczesne teorie socjologiczne (ss. 936–954). T. 2. Wybór i opracowanie: A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski. Warszawa: Wydawnictwo „Scholar" | pl_PL |
dc.references | Marek, Z. (1996). Wychowanie do wiary. Zagadnienie wychowania religijnego dziecka w wieku przedszkolnym . Kraków: WAM | pl_PL |
dc.references | Mariański, J. (1998). Między nadzieją i zwątpieniem. Sens życia w świadomości młodzieży szkolnej. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL | pl_PL |
dc.references | Mariański, J. (2004). Religijność społeczeństwa polskiego w perspektywie europejskiej. Próba syntezy socjologicznej . Kraków: Nomos. | pl_PL |
dc.references | Mariański, J. (2011). Przemiany moralności polskich maturzystów w latach 1994–2010. Studium socjologiczne . Lublin: Wydawnictwo KUL | pl_PL |
dc.references | Nowak, M. (2003). Dialog międzyreligijny jako problem filozoficzny. Filozofia Dialogu t. 1 (ss. 159–166) | pl_PL |
dc.references | Nowak, M. (2008). Teorie i koncepcje wychowania . Warszawa: Wydawnictwo UKSW | pl_PL |
dc.references | Obirek, S. (2015). Polak katolik?, Warszawa: Wydawnictwo CiS. | pl_PL |
dc.references | Olbrycht, K. (1995). Rola religii w wychowaniu. W: B. Bejze (red.), Religia w życiu społecznym (ss. 43–54). Warszawa: Wydawnictwo ATK | pl_PL |
dc.references | Potocki, A. (2007). Wychowanie religijne w polskich przemianach. Studium socjologiczno-pastoralne . Warszawa: Wydawnictwo UKSW | pl_PL |
dc.references | Rezsohazy, R. (1992). Zmiany w kulturze zachodniej w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku. Szkic podejścia chrześcijańskiego. W: Chrześcijaństwo i kultura w Europie. Pamięć – Świadomość-Program . Akta Sympozjum Presynodalnego: Watykan: 28–31. X. 1991 (ss. 176– 194). Kielce: Wydawnictwo „Jedność" | pl_PL |
dc.references | Sauer, R. (1980). Wychowanie religijne w rodzinie, Znak , nr 8–9, ss. 935–948 | pl_PL |
dc.references | Stark, R., Bainbridge W. S. (2007). Teoria religii, Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos" | pl_PL |
dc.references | Szczepański, J. (1984). Sprawy ludzkie . Warszawa: Wydawnictwo „Czytelnik” | pl_PL |
dc.references | Szukalski, W. (2003). Od tolerancji do wolności religijnej. Ewolucja poglądów w dokumentach Soboru Watykańskiego II . Poznań: Wydawnictwo UAM | pl_PL |
dc.references | Świątkiewicz, W. (1993). Rola religijności w procesie legitymizacji społecznego świata. W: W. Świątkiewicz (red.), Społeczny świat i jego legitymizacje . Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl_PL |
dc.references | Tatarkiewicz, W. (1962). O szczęściu . Warszawa: PWN | pl_PL |
dc.references | Wysocka, E. (2012). Dylematy i wyzwania w obszarze wychowania moralnego w świecie ponowoczesnym. W: J. Baniak (red.), Między nakazem a wyborem. Moralne dylematy małżeństw i rodzin w Polsce (ss. 29–48). Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos" | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | j.baniak@amu.edu.pl | pl_PL |