Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŚliwerski, Bogusław
dc.date.accessioned2016-09-20T13:09:43Z
dc.date.available2016-09-20T13:09:43Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19631
dc.description.abstractPunktem odniesienia do analizy relacji między naukami o wychowaniu a pedagogiką jest niemiecka pedagogika, gdyż to w tym kraju nauki o wychowaniu stanowią odrębną dziedzinę badań. Odwołuję się do genezy powstania nauki o wychowaniu w krajach niemieckojęzycznych, ale ukazuję ich rozwój i status w Polsce. Proponuję trzy perspektywy poznawcze w polskim podejściu do nauk o wychowaniu, gdzie można je rozwijać w roli: 1) pedagogiki jako nauki o wychowaniu, której przedmiotem badań jest wychowanie człowieka; 2) nauki o wychowaniu, czyli pedagogicznej metanauki albo metateorii wychowania i 3) nauki nauk o wychowaniu, a więc nauki integrującej wyniki badań dyscyplin z różnych obszarów i dziedzin nauki, które czynią przedmiotem swoich badań wychowanie.pl_PL
dc.description.abstractGerman pedagogy is the reference point for the analysis of the relationship between educational sciences and pedagogy, due to the fact that in Germany educational sciences constitute a distinct field of study. In my work, I refer to the origins of educational sciences in German-speaking countries and present their development and status in Poland. I offer three cognitive perspectives in the Polish approach to educational sciences. First, pedagogy as a science of education, whose purpose is human education. Second, the science of education which is like pedagogical metatheory of education or educational metascience. Third, the science of educational sciences, i.e. the science that integrates the results from different areas and fields of science which make education the subject of their research.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana przez Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.subjectpedagogikapl_PL
dc.subjectmetapedagogikapl_PL
dc.subjectmetateoria wychowaniapl_PL
dc.subjectnauki o wychowaniupl_PL
dc.subjectparadygmat badańpl_PL
dc.subjectwychowaniepl_PL
dc.subjectmetodologia badań pedagogicznychpl_PL
dc.subjectpedagogypl_PL
dc.subjectmetapedagogypl_PL
dc.subjectmetatheory of educationpl_PL
dc.subjectscience of educationpl_PL
dc.subjectresearch paradigmpl_PL
dc.subjecteducationpl_PL
dc.subjecteducational research methodologypl_PL
dc.titleNauki o wychowaniu a pedagogikapl_PL
dc.title.alternativeEducational Sciences versus Pedagogypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number14-41pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawiepl_PL
dc.referencesBeck U. (2005) Władza i przeciwwładza w epoce globalnej. Nowa ekonomia polityki światowej, przeł. J. Łoziński, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesBenner D. (2008) Edukacja jako kształcenie i kształtowanie. Moralność, kultura, demokracja, religia, przeł. D. Stępkowski SDB, Warszawa, Wydawnictwo UKSW.pl_PL
dc.referencesBrezinka W. (2007) Wychowywać dzisiaj. Zarys problematyki, przeł. H. Machoń, Kraków, Wydawnictwo WAM.pl_PL
dc.referencesBrzeziński J. (1978) Elementy metodologii badań psychologicznych, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesBurchill S. (2006) Wstęp, w: S. Burchill i in., Teorie stosunków międzynarodowych, przeł. Paweł Frankowski, Warszawa, Wydawnictwo Książka i Wiedza, s.46-96.pl_PL
dc.referencesCichosz M. (2014) Pedagogika społeczna. Zarys problematyki, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesGiroux H. A., Witkowski L. (2010) Edukacja i sfera publiczna. Idee i doświadczenia pedagogiki radykalnej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesHeid H. (2003) Interdyscyplinarność, w: Podstawowe pojęcia pedagogiczne. Agresja- Interdyscyplinarność, D. Lenzen (red.), tłum. J. F. Materne, P. W. Materne, Berlin – Szczecin, Wydawnictwo Mater, s. 301-315.pl_PL
dc.referencesHejnicka-Bezwińska T. (1997) Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności, Warszawa, Wydawnictwo 69.pl_PL
dc.referencesHermann U. (1996) Pädagogisches Argumentieren und Erziehungswissenschaftliche Forschung: zur Verhältnisbestimmung der beiden Wissens- und Diskursformen ‘Pädagogik’ und ‘Erziehungswissenschaft’, w: Bilanz der Paradigmendiskussion in der Erziehungswissenschaft. Leistungen, Defizite, Grejzen, D. Hoffmann (red.), 2. Auflage, Weinheim, Deutscher Studien Verlag, s. 185-198.pl_PL
dc.referencesJaworska-Witkowska M., Kwieciński Z. (2011) Nurty pedagogii. Naukowe, dyskretne, odlotowe, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesKaiser A., Kaiserivá R. (1993) Učebnica pedagogiky. Základné a požadovanévedomosti, tłum. L. Maršalová, Bratislava, SPN.pl_PL
dc.referencesKaufmann J. C. (2004) Ego. Socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu, przeł. K. Wakar, Warszawa, Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesKościuszko K. (2006), O pluralizmie filozofii – polemika z Lyotardem, w: Pluralizm filozofii. Filozofia wobec pluralizmu, S. Richert (red.), Olsztyn, Polskie Towarzystwo Filozoficzne Oddział w Olsztynie, s. 39-47.pl_PL
dc.referencesKowalik S. (2005) O możliwościach stosowania metody eksperymentalnej w pedagogice, „Przegląd Badań Edukacyjnych” nr 1, s. 119-134.pl_PL
dc.referencesKrause A. (2010) Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesKron F. W. (2012) Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki. Pojęcia. Procesy. Modele, przeł. E. Cieślik, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesKrüger H., Lenzen D., (1998) Allgemeine Erziehungswissenschaft und andere Teildisziplinen, „Zeitschrift für Erziehungswissenschaft“ Heft 2.pl_PL
dc.referencesKunowski S. (1981) Podstawy współczesnej pedagogiki, Łódź, Wydawnictwo Salezjańskie.pl_PL
dc.referencesLenzen D. (1989) (red.) Pädagogische Grundbegriffe. Band 1: Agression bis Interdisziplinarität, Reinbek bei Hamburg, Rowohlt Taschenbuch Verlag.pl_PL
dc.referencesLenzen D. (1994) Erziehungswissenschaft — Pädagogik, Geschichte, Konzepte, Fachrichtungen, w: Erziehungswissenschaft — Ein Grundkurs, D. Lenzen (red.), Reinbek bei Hamburg, Rowohlt Taschenbuch Verlag, s. 11-41.pl_PL
dc.referencesLenzen D. (1999) Orientierung Erziehungswissenschaft. Was sie kann, was sie will, Reinbek bei Hamburg, Rowohlt Taschenbuch Verlag.pl_PL
dc.referencesMadsen B. K. (1980) Współczesne teorie motywacji. Naukoznawcza analiza porównawcza, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesMarynowicz-Hetka E. (2006) Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki. Wykład. Tom 1, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesMarzec J. (2002) Dyskurs. Tekst. Narracja. Szkice o kulturze ponowoczesnej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesMelosik Z. (1995) Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Toruń — Poznań, Wydawnictwo EDYTOR.pl_PL
dc.referencesMelosik Z. (2007) Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesMelosik Z. (2013) Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesMilerski B. (2011) Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe ChAT.pl_PL
dc.referencesMurzyn A. (2004) Johann Herbart i jego miejsce w kontekście pokantowskiej myśli idealistycznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesNalaskowski S. (2004) Metody badań i diagnozowania edukacji, Toruń, Wydawnictwo Akapit.pl_PL
dc.referencesNowak M. (2012) Pedagogiczny profil nauk o wychowaniu. Studium z odniesieniami do pedagogiki pielęgniarstwa, Lublin, Wydawnictwo KUL.pl_PL
dc.referencesOelkers J. (1986) Niemiecka nauka o wychowaniu. Główne prądy i podstawowe koncepcje, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych” t. 36, Oddział PAN w Krakowie.pl_PL
dc.referencesOleś P. (2010) Interdyscyplinarność — wyzwanie i konieczność, „Rocznik Pedagogiczny” nr 33, s. 41-47.pl_PL
dc.referencesPalka S. (1987) Kierunki rozwoju pedagogiki i ich metodologiczne konsekwencje, w: Teoretyczne podstawy pedagogiki, S. Palka (red.), Kraków, Wydawnictwo UJ, s 11-24.pl_PL
dc.referencesPalouš R. (1991) K filosofii výchovy (východiska fundamentální agogiky), Praha, SPN.pl_PL
dc.referencesPedagogická Encyklopedie (2009) J. Průcha (red.), Praha, Nakladatelství Portál.pl_PL
dc.referencesPiotrowski P. (2008) Badania porównawcze w metateoretycznie zorientowanej refleksji nad wychowaniem. Zarys problematyki metodologicznej, w: Prace Naukowe Katedry UNESCO, Olsztyn, Wydawnictwo UMW, s. 69-80.pl_PL
dc.referencesPiotrowski P. (2012) W poszukiwaniu rozumu pedagogicznego. Wybrane zagadnienia metapedagogiki, Olsztyn, Wydział Nauk Społecznych UWM.pl_PL
dc.referencesPrůcha J., Walterová E., Mareš J. (2009) Pedagogický Slovník. Nové, rozšiřené a aktualizované vydání, Praha, Nakladatelství Portál.pl_PL
dc.referencesStępkowski D. (2010) Pedagogika ogólna i religia. (Re)konstrukcja zapomnianego wątku na podstawie teorii Johanna F. Herbarta i Friedricha D. E. Schleiermachera, Warszawa, Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego.pl_PL
dc.referencesSuchodolski B. (1970) Trzy pedagogiki, Warszawa, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (1993) Kontrowersje wokół badań porównawczych teorii wychowania, w: Kontestacje pedagogiczne, B. Śliwerski (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 29-49.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (1998) Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2009) Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia. Klasyfikacje. Badania, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2012) Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesŚliwerski B. (2014) Czas na rozwój metapedagogiki, w: Edukacja jutra. Od tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra, K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Sosnowiec, Wyższa Szkoła Humanitas, s. 49-74.pl_PL
dc.referencesŠvec Š. i in. (2009) (red.) Metodologie vĕd o výchovĕ. Kvantitativné – scientické a kvalitativnĕ-humanitní přístupy v edukačním výzkumu, Brno, Paido.pl_PL
dc.referencesTchorzewski A. de (1995) Pedagogika ogólna czy metapedagogika?, w: Pedagogika ogólna. Tradycja, teraźniejszość, nowe wyzwania. (Materiały pokonferencyjne), T. Hejnicka- Bezwińska (red.), Bydgoszcz, Wydawnictwo WSP, s. 151-158.pl_PL
dc.referencesVýkladový Slovník z pedagogiky. 583 vybraných hesel (2012) Z. Kolař i in. (red.), Praha, Nakladatelství Grada Publishing.pl_PL
dc.referencesWitkowski L. (2000a) Edukacja i humanistyka. Nowe konteksty humanistyczne dla nowoczesnych nauczycieli, Warszawa, Wydawnictwo IBE.pl_PL
dc.referencesWitkowski L. (2000b) Uniwersalizm pogranicza. O semiotyce Michała Bachtina w kontekście edukacji, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.pl_PL
dc.referencesWitkowski L. (2009) Wyzwania autorytetu (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesWitkowski L. (2010) Tożsamość i zmiana. Epistemologia i rozwojowe profile w edukacji, przedm. Z. Kwieciński, wyd. II zmienione i uzupełnione, Wrocław, Wydawnictwo DSW.pl_PL
dc.referencesWitkowski L. (2011) Historie autorytetu wobec kultury i edukacji, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesWitkowski L. (2013) Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesWitkowski L. (2014) Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesZaczyński W. P. (1991) O potrzebie teorii w badaniach pedagogicznych i dydaktycznych, „Kwartalnik Pedagogiczny” nr 3, s. 97-106.pl_PL
dc.referencesZiółkowski M. (2006) Teoria socjologiczna początku XXI wieku, w: Współczesne teorie socjologiczne. Tom 1, A. Jasińska-Kania, L. M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 15-31.pl_PL
dc.identifier.doi10.5604/17339758.1173562
dc.relation.volume1pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord