Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSztobryn-Bochomulska, Justyna
dc.date.accessioned2016-09-22T09:34:09Z
dc.date.available2016-09-22T09:34:09Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19669
dc.description.abstractW artykule przedstawiono swoiście definiowane pojęcie egzystencji w filozofii Jaspersa. W jego wykładni owa egzystencja, która pozwala człowiekowi na wybicie się ponad miałkość życia empirycznego – niepełnego, stała się myślą do rozważań nad codziennością wychowania. Według Jaspersa w życiu człowieka istotną rolę odgrywają sytuacje graniczne, które zmuszają go do podejmowania wysiłku przeobrażania siebie. Człowiek jako istota wolna może podjąć ów wysiłek, czyli wejść w sytuację graniczną i w egzystencję, a tym samym transcendować ku Bytowi lub też pozostać poza egzystencją. Kreacja samego siebie, jaką można obserwować u człowieka zobrazowanego w filozofii Jaspersa, jest analogiczna do procesu wychowania i samowychowania, tak jak ma to miejsce w Kantowskiej i neokantowskiej filozofii wychowania, kiedy człowiek podąża od anomii, przez heteronomię ku autonomii moralnej.pl_PL
dc.description.abstractThe article presents a specifically defined concept of existence in the philosophy of Jaspers. In his interpretation, existence which allows man to rise above the shallowness of empirical (and therefore incomplete) life has sparked the afterthought on the everyday reality of education. According to Jaspers, boundary situations play an important role in human life, since they force man to make an effort aimed at transforming himself. Man, as a free creature, can make this effort and enter a boundary situation and existence, thus transcending towards Being, or he may stay out of existence. Creation of the self, which can be observed in a human being portrayed by Jaspers’ philosophy, is analogous to the process of education and self-education, as in the case of Kantian and neo-Kantian philosophy of education, when a man goes from anomie, through heteronomy, to moral autonomy.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana przez Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.subjectJasperspl_PL
dc.subjectfilozofia egzystencjalnapl_PL
dc.subjectegzystencjapl_PL
dc.subjectsytuacje granicznepl_PL
dc.subjectwychowaniepl_PL
dc.subjectfilozofia wychowaniapl_PL
dc.subjectexistential philosophypl_PL
dc.subjectexistencepl_PL
dc.subjectboundary situationspl_PL
dc.subjecteducationpl_PL
dc.subjectphilosophy of educationpl_PL
dc.titleKoncepcja egzystencji Karla Jaspersa jako przyczynek do refleksji nad codziennością wychowaniapl_PL
dc.title.alternativeThe Concept of Existence by Karl Jaspers as a Contribution to Reflection on the Everyday Reality of Educationpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number147-155pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteJustyna Sztobryn-Bochomulska – magister, asystent w Zakładzie Pedagogiki Filozoficznej na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowania naukowe: pedagogika ogólna, filozofia wychowania, teoria wychowania oraz tanatologia i tanatopedagogika.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteJustyna Sztobryn-Bochomulska – MA, assistant at the Department of Philosophical Pedagogy at the Faculty of Educational Sciences of the University of Łódź. Research interests: general pedagogy, philosophy of education, theory of education as well as thanatology and thanatopedagogy.pl_PL
dc.referencesFilozofia. Leksykon PWN (2000) Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesJaspers K. (1990) Filozofia egzystencji. Wybór pism, Warszawa, PIW.pl_PL
dc.referencesJurgielewiczowa I. (1998) Byłam, byliśmy. Wspomnienia, Łódź, Akapit Press.pl_PL
dc.referencesPiecuch Cz. (2011) Człowiek metafizyczny, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesRudziński R. (1980) Człowiek w obliczu nieskończoności. Metafizyka i egzystencja w filozofii Karla Jaspersa, Warszawa, Książka i Wiedza.pl_PL
dc.referencesWołoszyn S. (oprac.) (1998) Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 3, ks. 2, wyd. 2 zm., Kielce, Wydawnictwo Strzelec.pl_PL
dc.referencesFilipiak M. (2012) Egzystencja i transcendencja w myśli Karla Jaspersa, recenzja publikacji: Cz. Piecuch, Metafizyka egzystencjalna Karla Jaspersa, Universitas, Kraków 2011, 302 s., „Lingua ac Communitas”, vol. 22, www.lingua.amu.edu.pl/ Lingua_22/15_Recenzja2%20-%20Magdalena%20Filipiak.pdf [dostęp: 17.01.2015].pl_PL
dc.referencesKolasa D. (2010) Sytuacje możliwe a sytuacje graniczne w filozofii Jaspersa, „Studia z Historii Filozofii”, nr 1, http://apcz.pl/czasopisma/index.php/szhf/article/ viewFile/100/114 [dostęp: 17.01.2015].pl_PL
dc.referencesSzałek P. (2006) Karla Jaspersa koncepcja śmierci jako sytuacji granicznej, „Analiza i Egzystencja”, nr 3, http://usfiles.us.szc.pl/pliki/plik_1192710757.pdf [dostęp: 17.01.2015].pl_PL
dc.identifier.doi10.5604/17339758.1198753
dc.relation.volume2pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord