dc.contributor.author | Sztobryn-Bochomulska, Justyna | |
dc.date.accessioned | 2016-09-22T09:34:09Z | |
dc.date.available | 2016-09-22T09:34:09Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/19669 | |
dc.description.abstract | W artykule przedstawiono swoiście definiowane pojęcie egzystencji w filozofii
Jaspersa. W jego wykładni owa egzystencja, która pozwala człowiekowi na wybicie
się ponad miałkość życia empirycznego – niepełnego, stała się myślą do rozważań
nad codziennością wychowania. Według Jaspersa w życiu człowieka istotną rolę
odgrywają sytuacje graniczne, które zmuszają go do podejmowania wysiłku przeobrażania
siebie. Człowiek jako istota wolna może podjąć ów wysiłek, czyli wejść w sytuację
graniczną i w egzystencję, a tym samym transcendować ku Bytowi lub też pozostać
poza egzystencją. Kreacja samego siebie, jaką można obserwować u człowieka
zobrazowanego w filozofii Jaspersa, jest analogiczna do procesu wychowania
i samowychowania, tak jak ma to miejsce w Kantowskiej i neokantowskiej filozofii
wychowania, kiedy człowiek podąża od anomii, przez heteronomię ku autonomii
moralnej. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article presents a specifically defined concept of existence in the philosophy of
Jaspers. In his interpretation, existence which allows man to rise above the shallowness
of empirical (and therefore incomplete) life has sparked the afterthought on the
everyday reality of education. According to Jaspers, boundary situations play an important
role in human life, since they force man to make an effort aimed at transforming
himself. Man, as a free creature, can make this effort and enter a boundary situation
and existence, thus transcending towards Being, or he may stay out of existence. Creation of the self, which can be observed in a human being portrayed by Jaspers’
philosophy, is analogous to the process of education and self-education, as in the case
of Kantian and neo-Kantian philosophy of education, when a man goes from anomie,
through heteronomy, to moral autonomy. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja finansowana przez Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | |
dc.subject | Jaspers | pl_PL |
dc.subject | filozofia egzystencjalna | pl_PL |
dc.subject | egzystencja | pl_PL |
dc.subject | sytuacje graniczne | pl_PL |
dc.subject | wychowanie | pl_PL |
dc.subject | filozofia wychowania | pl_PL |
dc.subject | existential philosophy | pl_PL |
dc.subject | existence | pl_PL |
dc.subject | boundary situations | pl_PL |
dc.subject | education | pl_PL |
dc.subject | philosophy of education | pl_PL |
dc.title | Koncepcja egzystencji Karla Jaspersa jako przyczynek do refleksji nad codziennością wychowania | pl_PL |
dc.title.alternative | The Concept of Existence by Karl Jaspers as a Contribution to Reflection on the Everyday Reality of Education | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 147-155 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Justyna Sztobryn-Bochomulska – magister, asystent w Zakładzie Pedagogiki
Filozoficznej na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowania
naukowe: pedagogika ogólna, filozofia wychowania, teoria wychowania
oraz tanatologia i tanatopedagogika. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Justyna Sztobryn-Bochomulska – MA, assistant at the Department of Philosophical
Pedagogy at the Faculty of Educational Sciences of the University of Łódź.
Research interests: general pedagogy, philosophy of education, theory of education
as well as thanatology and thanatopedagogy. | pl_PL |
dc.references | Filozofia. Leksykon PWN (2000) Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Jaspers K. (1990) Filozofia egzystencji. Wybór pism, Warszawa, PIW. | pl_PL |
dc.references | Jurgielewiczowa I. (1998) Byłam, byliśmy. Wspomnienia, Łódź, Akapit Press. | pl_PL |
dc.references | Piecuch Cz. (2011) Człowiek metafizyczny, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Rudziński R. (1980) Człowiek w obliczu nieskończoności. Metafizyka i egzystencja w filozofii Karla Jaspersa, Warszawa, Książka i Wiedza. | pl_PL |
dc.references | Wołoszyn S. (oprac.) (1998) Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 3, ks. 2, wyd. 2 zm., Kielce, Wydawnictwo Strzelec. | pl_PL |
dc.references | Filipiak M. (2012) Egzystencja i transcendencja w myśli Karla Jaspersa, recenzja publikacji: Cz. Piecuch, Metafizyka egzystencjalna Karla Jaspersa, Universitas, Kraków 2011, 302 s., „Lingua ac Communitas”, vol. 22, www.lingua.amu.edu.pl/ Lingua_22/15_Recenzja2%20-%20Magdalena%20Filipiak.pdf [dostęp: 17.01.2015]. | pl_PL |
dc.references | Kolasa D. (2010) Sytuacje możliwe a sytuacje graniczne w filozofii Jaspersa, „Studia z Historii Filozofii”, nr 1, http://apcz.pl/czasopisma/index.php/szhf/article/ viewFile/100/114 [dostęp: 17.01.2015]. | pl_PL |
dc.references | Szałek P. (2006) Karla Jaspersa koncepcja śmierci jako sytuacji granicznej, „Analiza i Egzystencja”, nr 3, http://usfiles.us.szc.pl/pliki/plik_1192710757.pdf [dostęp: 17.01.2015]. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.5604/17339758.1198753 | |
dc.relation.volume | 2 | pl_PL |