Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKubicka, Dorota
dc.date.accessioned2016-09-22T10:20:43Z
dc.date.available2016-09-22T10:20:43Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19671
dc.description.abstractAktualność myśli Janusza Korczaka polega na jej otwartości na niewiedzę. To nie nasza wiedza o dziecku, lecz filozoficzna niewiedza pozwala otworzyć się na wspólny z nim dialog. Nawiązywanie do filozoficznej niewiedzy jest stałym elementem Korczakowskiego namysłu nad naturą dziecka. Wychowawca musi codziennie obserwować dzieci, za które jest odpowiedzialny. W ten sposób uczy się kształtować swój szacunek dla aktualnych potrzeb dziecka. Kiedy wychowawca daje dziecku prawo do tego, by było tym, kim jest teraz, ogranicza zarazem swoje prawo do decydowania o tym, kim ma się ono stać w przyszłości. Wychowawca jest zobowiązany brać na siebie odpowiedzialność nie za przyszłość dziecka, lecz za jego teraźniejszość.pl_PL
dc.description.abstractThe topicality of Janusz Korczak’s thought lies in its openness towards ignorance. It is not due to our knowledge about a child, but to philosophical ignorance that we can open up to a dialog with it. Referring to philosophical ignorance is the core element of Korczak’s reflection on the nature of a child. An educator responsible for children must observe them every day. In this way he/she learns to shape his/her respect towards their current needs. When an educator gives a child the right to be who it is, he/she simultaneously limits his/her right to decide who this child is to be in the future. Therefore, the educator is obliged to take responsibility not for a child’s future, but for its present.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana przez Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.subjectJanusz Korczakpl_PL
dc.subjectdzieckopl_PL
dc.subjectwychowaniepl_PL
dc.subjectwiedzapl_PL
dc.subjectchildpl_PL
dc.subjecteducationpl_PL
dc.subjectknowledgepl_PL
dc.subjecttolerancepl_PL
dc.titleDoniosłość codzienności w filozofii wychowania Janusza Korczakapl_PL
dc.title.alternativeSignificance of Everyday Life in Janusz Korczak’s Philosophy of Educationpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number133-146pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDorota Kubicka – magister filozofii, przygotowuje pracę doktorską poświęconą filozoficznym założeniom pedagogicznej myśli i praktyki Janusza Korczaka.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDorota Kubicka – MA in philosophy, preparing a PhD dissertation on the philosophical assumptions of pedagogical thought and practice of Janusz Korczak.pl_PL
dc.referencesBarszczewska L., Milewicz B. (red.) (1981) Wspomnienia o Januszu Korczaku, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.pl_PL
dc.referencesDębnicki K. (red.) (1985) Korczak z bliska, Warszawa, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.pl_PL
dc.referencesFalkowska M. (1983) Myśl pedagogiczna Janusza Korczaka. Nowe źródła. Wybór, Warszawa, Instytut Badań Pedagogicznych. Zakład Badań Systemów Wychowawczych. Pracownia Korczakowska.pl_PL
dc.referencesFrydman E. (red.) (1962) Co mi dał Janusz Korczak, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.pl_PL
dc.referencesKałdon B. M., Kurlak I. (red.) (2013) Janusz Korczak a wybrane zagadnienia pedagogicznej teorii i praktyki, Ostrowiec Świętokrzyski, Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości.pl_PL
dc.referencesKorczak J. (1978a) Pisma wybrane, t. 1, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.pl_PL
dc.referencesKorczak J. (1978b) Pisma wybrane, t. 2, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.pl_PL
dc.referencesKorczak J. (1978c) Pisma wybrane, t. 3, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.pl_PL
dc.referencesKorczak J. (1978d) Pisma wybrane, t. 4, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.pl_PL
dc.referencesKorczak J. (1992) W getcie. Nowe źródła, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.pl_PL
dc.referencesKorczak J. (1993) Jak kochać dziecko. Momenty wychowawcze. Prawo dziecka do szacunku, Dzieła, t. 7, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.pl_PL
dc.referencesKorczak J. (1994) Na mównicy. Publicystyka społeczna (1898–1912), Dzieła, t. 1, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.pl_PL
dc.referencesKorczak J. (1996) Sława. Opowiadania (1898–1914), Dzieła, t. 6, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona.pl_PL
dc.referencesKorczak J. (2013) Jak kochać dziecko. Internat. Kolonie letnie. Dom sierot, Warszawa, Wydawnictwo Rzecznika Praw Dziecka.pl_PL
dc.referencesKorczak J. Teoria a praktyka. Artykuły pedagogiczne (1919–1939), Warszawa, Korczakianum – Pracownia Naukowa Muzeum Warszawy (książka przygotowywana do druku).pl_PL
dc.referencesMichaelis K. (1920) Radosna szkoła, Lwów, Wydawnictwo Kultura i Sztuka, Księgarnia akademicka – New York Polish Book Importingpl_PL
dc.referencesNachman z Bracławia (1996) Puste krzesło, Poznań, Dom Wydawniczy REBIS.pl_PL
dc.referencesSalamucha A. (2004) Definicje wychowania w literaturze pedagogicznej, „Roczniki Nauk Społecznych”, nr 2, s. 25–41.pl_PL
dc.referencesSmolińska-Theiss B. (2013) Korczakowskie narracje pedagogiczne, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesSzostak A. E. (2013) Filozofia edukacji – kształtowanie umysłu, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesWojnowska B. (2008) Życie dla Innego – Dziecka, Człowieka, „Rzeczypospolita”, dodatek „Żydzi Polscy”, nr 36, wydanie z 6 grudnia.pl_PL
dc.referencesZyngman I. (1989) Dzieci doktora Korczaka, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.pl_PL
dc.identifier.doi10.5604/17339758.1198752
dc.relation.volume2pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord