dc.contributor.author | Kubicka, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2016-09-22T10:20:43Z | |
dc.date.available | 2016-09-22T10:20:43Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/19671 | |
dc.description.abstract | Aktualność myśli Janusza Korczaka polega na jej otwartości na niewiedzę. To nie nasza
wiedza o dziecku, lecz filozoficzna niewiedza pozwala otworzyć się na wspólny
z nim dialog. Nawiązywanie do filozoficznej niewiedzy jest stałym elementem Korczakowskiego
namysłu nad naturą dziecka. Wychowawca musi codziennie obserwować
dzieci, za które jest odpowiedzialny. W ten sposób uczy się kształtować swój
szacunek dla aktualnych potrzeb dziecka. Kiedy wychowawca daje dziecku prawo do
tego, by było tym, kim jest teraz, ogranicza zarazem swoje prawo do decydowania
o tym, kim ma się ono stać w przyszłości. Wychowawca jest zobowiązany brać na
siebie odpowiedzialność nie za przyszłość dziecka, lecz za jego teraźniejszość. | pl_PL |
dc.description.abstract | The topicality of Janusz Korczak’s thought lies in its openness towards ignorance. It is
not due to our knowledge about a child, but to philosophical ignorance that we can
open up to a dialog with it. Referring to philosophical ignorance is the core element of
Korczak’s reflection on the nature of a child. An educator responsible for children
must observe them every day. In this way he/she learns to shape his/her respect towards
their current needs. When an educator gives a child the right to be who it is,
he/she simultaneously limits his/her right to decide who this child is to be in the
future. Therefore, the educator is obliged to take responsibility not for a child’s
future, but for its present. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja finansowana przez Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | |
dc.subject | Janusz Korczak | pl_PL |
dc.subject | dziecko | pl_PL |
dc.subject | wychowanie | pl_PL |
dc.subject | wiedza | pl_PL |
dc.subject | child | pl_PL |
dc.subject | education | pl_PL |
dc.subject | knowledge | pl_PL |
dc.subject | tolerance | pl_PL |
dc.title | Doniosłość codzienności w filozofii wychowania Janusza Korczaka | pl_PL |
dc.title.alternative | Significance of Everyday Life in Janusz Korczak’s Philosophy of Education | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 133-146 | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dorota Kubicka – magister filozofii, przygotowuje pracę doktorską poświęconą
filozoficznym założeniom pedagogicznej myśli i praktyki Janusza Korczaka. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dorota Kubicka – MA in philosophy, preparing a PhD dissertation on the philosophical
assumptions of pedagogical thought and practice of Janusz Korczak. | pl_PL |
dc.references | Barszczewska L., Milewicz B. (red.) (1981) Wspomnienia o Januszu Korczaku, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia. | pl_PL |
dc.references | Dębnicki K. (red.) (1985) Korczak z bliska, Warszawa, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza. | pl_PL |
dc.references | Falkowska M. (1983) Myśl pedagogiczna Janusza Korczaka. Nowe źródła. Wybór, Warszawa, Instytut Badań Pedagogicznych. Zakład Badań Systemów Wychowawczych. Pracownia Korczakowska. | pl_PL |
dc.references | Frydman E. (red.) (1962) Co mi dał Janusz Korczak, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych. | pl_PL |
dc.references | Kałdon B. M., Kurlak I. (red.) (2013) Janusz Korczak a wybrane zagadnienia pedagogicznej teorii i praktyki, Ostrowiec Świętokrzyski, Wyższa Szkoła Biznesu i Przedsiębiorczości. | pl_PL |
dc.references | Korczak J. (1978a) Pisma wybrane, t. 1, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia. | pl_PL |
dc.references | Korczak J. (1978b) Pisma wybrane, t. 2, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia. | pl_PL |
dc.references | Korczak J. (1978c) Pisma wybrane, t. 3, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia. | pl_PL |
dc.references | Korczak J. (1978d) Pisma wybrane, t. 4, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia. | pl_PL |
dc.references | Korczak J. (1992) W getcie. Nowe źródła, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona. | pl_PL |
dc.references | Korczak J. (1993) Jak kochać dziecko. Momenty wychowawcze. Prawo dziecka do szacunku, Dzieła, t. 7, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona. | pl_PL |
dc.references | Korczak J. (1994) Na mównicy. Publicystyka społeczna (1898–1912), Dzieła, t. 1, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona. | pl_PL |
dc.references | Korczak J. (1996) Sława. Opowiadania (1898–1914), Dzieła, t. 6, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Latona. | pl_PL |
dc.references | Korczak J. (2013) Jak kochać dziecko. Internat. Kolonie letnie. Dom sierot, Warszawa, Wydawnictwo Rzecznika Praw Dziecka. | pl_PL |
dc.references | Korczak J. Teoria a praktyka. Artykuły pedagogiczne (1919–1939), Warszawa, Korczakianum – Pracownia Naukowa Muzeum Warszawy (książka przygotowywana do druku). | pl_PL |
dc.references | Michaelis K. (1920) Radosna szkoła, Lwów, Wydawnictwo Kultura i Sztuka, Księgarnia akademicka – New York Polish Book Importing | pl_PL |
dc.references | Nachman z Bracławia (1996) Puste krzesło, Poznań, Dom Wydawniczy REBIS. | pl_PL |
dc.references | Salamucha A. (2004) Definicje wychowania w literaturze pedagogicznej, „Roczniki Nauk Społecznych”, nr 2, s. 25–41. | pl_PL |
dc.references | Smolińska-Theiss B. (2013) Korczakowskie narracje pedagogiczne, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Szostak A. E. (2013) Filozofia edukacji – kształtowanie umysłu, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Wojnowska B. (2008) Życie dla Innego – Dziecka, Człowieka, „Rzeczypospolita”, dodatek „Żydzi Polscy”, nr 36, wydanie z 6 grudnia. | pl_PL |
dc.references | Zyngman I. (1989) Dzieci doktora Korczaka, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.5604/17339758.1198752 | |
dc.relation.volume | 2 | pl_PL |