Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSłupińska, Monika
dc.date.accessioned2016-10-21T13:57:26Z
dc.date.available2016-10-21T13:57:26Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/19972
dc.description.abstractThe adoption of territorial development paradigm as a basis for discussion and research studies in the field of local development, reorients traditional approach to research in this area, through the introduction of analyzes related to the wider context of social and cultural processes of economic development. The concept of the so-called “soft” factors of development, i.e. institutions, relational capital or regulations that determine the competitiveness of local enterprises, makes necessary to introduce studies of sociological, cultural and social nature, in addition to traditional research conducted on the basis of economic sciences. Globalization processes that force the adoption of specific businesses strategies, indicate the need to conduct research leading to finding an answer to the question of how the territory allows to develop on the basis of local strategies to assist the active participation of companies in the global market. This article presents the results of research explaining the role of territorial conditions for business development.en_US
dc.description.abstractPrzyjęcie terytorialnego paradygmatu rozwoju jako podstawy badawczej w rozważaniach i studiach z zakresu rozwoju lokalnego reorientuje klasyczne podejście do badań w tym zakresie, poprzez wprowadzenie analiz związanych z szeroko rozumianym kontekstem społecznym i kulturowym procesów rozwoju gospodarczego. W koncepcji tej tzw. „miękkie” czynniki rozwoju, tj. instytucje, kapitał relacyjny czy regulacje, determinujące budowę konkurencyjności przedsiębiorstw lokalnych sprawiają, że dla pełnego wyjaśnienia związków terytorium z przedsiębiorczością konieczne stają się badania natury socjologicznej, kulturowej i społecznej, obok tradycyjnych badań prowadzonych na gruncie nauk ekonomicznych. W koncepcji tej terytorium urasta do rangi swoistego aktora życia gospodarczego i społecznego. Procesy globalizacyjne, które wymuszają na przedsiębiorstwach przyjmowanie określonych strategii włączających firmy w globalną gospodarkę, wskazują na konieczność prowadzenia badań umożliwiających znalezienie odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób terytorium pozwala na wypracowanie na gruncie lokalnym strategii pozwalających na aktywne uczestnictwo firm w globalnym rynku? Budowa terytorium to proces, w którym jednakowo ważną rolę odgrywają zarówno władze, jak i podmioty prywatne, to proces polegający na dialogu i rozwoju wzajemnych relacji prowadzących do współdziałania na rzecz osiągania celów rozwoju lokalnego.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana z projektu: „Popularyzacja najnowszej wiedzy ekonomicznej wśród ludzi młodych” realizowanego z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.pl
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica; 321
dc.subjectterritoryen_US
dc.subjectdevelopment of enterprisesen_US
dc.subjectterytoriumpl_PL
dc.subjectrozwój przedsiębiorstwpl_PL
dc.titleTerytorium jako podstawowa płaszczyzna rozwoju przedsiębiorstwpl_PL
dc.title.alternativeTerritory as a primary plane of the development of enterprisesen_US
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[131]-140
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Gospodarki Regionalnej i Środowiskapl
dc.referencesColletis-Wahl K. (1995), L’hypothèse des facteurs de concurrence spatiale, quels fondements?, Revue d’Economie Régionale et Urbaine 1995, n° 5.pl_PL
dc.referencesJewtuchowicz A. (2005), Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesPietrzyk I. (2004), Globalizacja, integracja europejska a rozwój regionalny, [w:] Jewtuchowicz A. (red.), Wiedza, innowacyjność, przedsiębiorczość a rozwój regionalny, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesJean B. (2008), Le developpement territorial. Une discipline scientifique emergente, [w:] G. Massicotte (ed.), Sciences du territoire. Perspectives quebecoises, Presses de L’Universite du Quebec, Quebec.pl_PL
dc.referencesBailly A. (1994), Territoires et territorialités, [w:] Auray J-P., Bailly A., Derycke P.-H, et Huriot J.-M., Encyclopédie d’Economie spatiale: Concepts-Comportements-Organisations, Economica, Paris.pl_PL
dc.referencesKorenik S. (2011), Region ekonomiczny w nowych realiach społeczno-gospodarczych, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSłupińska M. (2013), Terytorium jako środowisko dla rozwoju przedsiębiorstw, [w:] Nowakowska A. (red.), Zrozumieć terytorium. Idea i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesSłupińska M. (2014), Regionalna polityka wspierania konkurencyjności i innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw w regionie Umbrii, [w:] Słupińska M., (red.) Regionalna polityka wspierania konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw. Studium porównawcze regionu łódzkiego i regionu Umbrii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesSłupińska M. (2014), Wnioski i rekomendacje dla regionalnej polityki wspierania konkurencyjności i innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw w ramach instrumentów polityki spójności Unii Europejskiej, [w:] Słupińska M., (red.) Regionalna polityka wspierania konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw. Studium porównawcze regionu łódzkiego i regionu Umbrii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesUstawa Prawo zamówień publicznych, Dz.U. 2004, nr 19, poz. 177.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmslupinska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.321.09
dc.relation.volume3pl_PL
dc.subject.jelR59


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord