Dialog czy teorie dialogu? Refleksje egzystencjalne
Streszczenie
Teoria wychowania opiera się na dialogu z wychowankiem. Nie inaczej rzecz się ma
z teorią psychoterapii. Obie zawdzięczają swe istnienie dialogowi osób. Jednak dialog?
Czy on sam może być przedmiotem teorii?
Artykuł ilustruje dziwny paradoks, na jaki zwrócił uwagę John Dewey w wykładach
wygłoszonych w 1931 roku na Uniwersytecie Harvarda: „istnienie dzieł sztuki, stanowiące
podstawę formułowania teorii estetycznych, staje się przeszkodą dla teorii
tych dzieł” (Dewey 1975 [1958]: 5).
Sztuka dialogu – która w istocie jest dziełem jej oddanych – wymyka się teorii rozumianej
zgodnie z nowożytnym ideałem. Czy może być przedmiotem teorii rozumianej
za Sørenem Kierkegaardem jak troska? The theory of education is based on a dialog with the educated human beings. The
same refers to the theory of psychotherapy. Both owe their existence to a dialog
between persons. But the dialog? Could it – itself – be the subject of a theory?
The paper illustrates the surprising paradox highlighted by John Dewey in his
lectures given at Harvard University in 1931: “(...) the existence of works of art, constituting
the basis for the formulation of esthetic theories, becomes an obstacle to the
theory of these works” (Dewey 1975 [1958]: 5).
The art of dialog – which in fact is the work of those who take part in it – slips away
the theory conceived according to the modern ideal. However, could it be the subject
of the theory understood by Søren Kierkegaard as Sorge?
Collections