dc.contributor.author | Ryk, Andrzej | |
dc.date.accessioned | 2016-11-03T12:10:14Z | |
dc.date.available | 2016-11-03T12:10:14Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/20027 | |
dc.description.abstract | Artykuł przedstawia próbę rekonstrukcji kategorii codzienności w perspektywie
fenomenologii Edmunda Husserla. Prowadzone badania wskazały na możliwość wykorzystania
podstawowych idei fenomenologii Husserla do tworzenia teoretycznych
rusztowań dla omawianej kategorii. Podstawowe motywy, wokół których prowadzone
są analizy, to: świat otaczający, świat życia codziennego, doświadczenie, przeżycie,
horyzont. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article presents an attempt to reconstruct the category of everyday reality in the
perspective of phenomenology of Edmund Husserl. The research indicated the
possibility of using the basic ideas of Husserl’s phenomenology to create a theoretical
scaffolding for the discussed category. The main themes around which the analysis
revolved include the following items: the surrounding world, the world of everyday
life, experience, horizon. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja finansowana przez Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | |
dc.subject | codzienność | pl_PL |
dc.subject | fenomenologia | pl_PL |
dc.subject | pedagogika | pl_PL |
dc.subject | wiedza | pl_PL |
dc.subject | everyday reality | pl_PL |
dc.subject | phenomenology | pl_PL |
dc.subject | pedagogy | pl_PL |
dc.subject | knowledge | pl_PL |
dc.title | Świat jako fenomen. Kategoria codzienności w perspektywie fenomenologii Edmunda Husserla | pl_PL |
dc.title.alternative | The World as a Phenomenon. The Category of Everyday Reality in the Perspective of Phenomenology by Edmund Husserl | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 29-36 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Andrzej Ryk – doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Pedagogicznego im.
Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, kierownik Katedry Teorii Wychowania
i Pedagogiki Porównawczej w Instytucie Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Pedagogicznego
im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Zainteresowania naukowe:
filozofia wychowania, teoretyczne podstawy wychowania, pedagogika ogólna | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Andrzej Ryk – doctor habilitatus, professor of the Pedagogical University of
Cracow, Head of the Department of Education Theory and Comparative Pedagogy
at the Institute of Educational Sciences at the Pedagogical University in Kraków.
Research interests: philosophy of education, theoretical foundations of education,
general pedagogy. | pl_PL |
dc.references | Husserl E. (1975) Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Księga Pierwsza, tłum. D. Gierulanka, Warszawa, PWN. | pl_PL |
dc.references | Husserl E. (1982) Medytacje kartezjańskie z dodatkiem uwag krytycznych Romana Ingardena, tłum. A. Wajs, Warszawa, PWN. | pl_PL |
dc.references | Husserl E. (2013) Doświadczenie i sąd. Badania nad genealogią logiki, tłum. B. Baran, Warszawa, Aletheia. | pl_PL |
dc.references | Ingarden R. (1974) Wstęp do fenomenologii Husserla. Wykłady wygłoszone na Uniwersytecie w Oslo, Warszawa, PWN. | pl_PL |
dc.references | Ryk A. (2011) W poszukiwaniu podstaw pedagogiki humanistycznej. Od fenomenologii Edmunda Husserla do pedagogiki fenomenologicznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Ryk A. (2012) W poszukiwaniu pedagogicznego arche. Zarys systemów pedagogicznych, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. | pl_PL |
dc.references | Ryk A. (2013) Paradygmatyczne horror vacui w pedagogice, „Debata Edukacyjna. Wokół wyzwań współczesnej edukacji”, nr 6. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.5604/17339758.1198745 | |
dc.relation.volume | 2 | pl_PL |