Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGarncarek, Tomasz
dc.date.accessioned2016-12-05T12:30:12Z
dc.date.available2016-12-05T12:30:12Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20123
dc.description.abstractJean Baudrillard and Pierre Bourdieu are two well known French social philosophers that have at least couple of things in common. They were born in the same social conditions, they grew up as rebels, and they participated in Revolution of 1968. They also participated in the very same formal problems of the research work. The problem is, what happens when one introduces same difficulties in one’s ideas as those, that he was searching to neutralize. Bourdieu criticizes the system of education, art, culture in general, because it contributes to reproduction and conservation of social hierarchy. However, he's doing it using quite similar kind of high developed concepts, that he had criticized before. Baudrillard also detests modern social habits. Most of all, so called hyperreality, that manifests itself as a lack of real connection between things and concepts or ideas related to them. Nonetheless Baudrillard seems to adore hyperreality also, as a dimension of game, seduction. Bourdieu, as well as Baudrillard, appears as an adept of pataphysics — according to the definition given to this notion by Baudrillard, based on novels of Alfred Jarry.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;34
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectPierre Bourdieupl_PL
dc.subjectJean Baudrillardpl_PL
dc.subjecthyperrealitypl_PL
dc.subjectpataphysicspl_PL
dc.subjectsocial philosophypl_PL
dc.subjectpatafizykapl_PL
dc.subjecthiperrzeczywistośćpl_PL
dc.subjectfilozofia społecznapl_PL
dc.titleRewolucje i reakcje społeczne Pierre’a Bourdieu i Jeana Baudrillardapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number138-156pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesBaudrillard, Jean, Społeczeństwo konsumpcyjne, jego mity i struktury, 2006, Warszawa: Wydawnictwo „Sic!”.pl_PL
dc.referencesBaudrillard, Jean, Pakt jasności, O inteligencji Zła, 2005, Warszawa: Wydawnictwo „Sic!”, ss. 29–31.pl_PL
dc.referencesBaudrillard, Jean, Symulakry i symulacja, 2005, Warszawa: Wydawnictwo „Sic!”.pl_PL
dc.referencesBaudrillard, Jean, Wymiana symboliczna i śmierć, 2007, Warszawa: Wydawnictwo „Sic!”.pl_PL
dc.referencesBaudrillard, Jean, O uwodzeniu, 2005, Warszawa: Wydawnictwo „Sic!”.pl_PL
dc.referencesBourdieu, Pierre, Dystynkcja, społeczna krytyka władzy sądzenia, 2005, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.pl_PL
dc.referencesBourdieu, Pierre, Medytacje Paskaliańskie, 2006, Warszawa: Oficyna Naukowa, ss. 8–42.pl_PL
dc.referencesBourdieu, Pierre, Homo academicus, „Praktyka Teoretyczna” nr 1(7)/2013, http://www.praktykateoretyczna.pl/PT_nr7_2013_NOU/03.Bo urdieu. pdf (dostęp 18. 08. 2015).pl_PL
dc.referencesBourdieu, Pierre, Jean-Claude Passeron, 2006, Reprodukcja, elementy teorii systemu nauczania, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesBourdieu, Pierre, 2007, Reguły sztuki, geneza i struktura pola literackiego, Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesBourdieu, Pierre, 1984, Homo academicus, Paris: Les Editions de Minuit.pl_PL
dc.referencesHorrocks, Christopher, 1999, Baudrillard adn the millenium, DuxfordNew York: Icon Books — Totem Books.pl_PL
dc.referencesJarry, Alfred, 2000, Czyny i myśli doktora Faustrolla Patafizyka: powieść neoscjentystyczna, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.pl_PL
dc.referencesZiętek, Agnieszka, 2013, Jean Baudrillard wobec współczesności; polityka, media, społeczeństwo, Kraków: Universitas.pl_PL
dc.relation.volume3pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska