Użycie konwencji. Instrumentarium grozy i jego misja w „Ciemno, prawie noc” Joanny Bator
Streszczenie
The article is an attempt at presenting Joanna Bator’s novel "Ciemno, prawie noc" as a book
belonging to engaged literature and using the popular convention to criticise society. The
first part contains examples and theoretical considerations about the changes in the convention
of the horror novel, which consists of a gothic novel with various genres such as
horror, thriller and detective story. The matter of their social dimension was touched on,
for instance, with reference to Noël Caroll’s theory, Scandinavian detective story or the
books by Alice Munro. The second part of article is composed of the review of conventional
implements used by Bator that are typical of gothic novel, detective story, horror
and fairytale. The use of specific implements, their accumulation and the disturbance of the
convention are interpreted as a way of getting the readers to loose the well-known schema
and drawing their attention to the relevant social problems. The convention of popular
literature in "Ciemno, prawie noc" is designed for something more than only entertainment. Artykuł stanowi próbę przedstawienia powieści Joanny Bator "Ciemno, prawie noc" jako
utworu należącego do literatury zaangażowanej i wykorzystującego popularną konwencję
w celu dokonania krytyki społeczeństwa. W części pierwszej znajdują się głównie poparte
przykładami teoretyczne rozważania na temat przeobrażeń konwencji powieści grozy.
Zalicza się do niej powieść gotycką z jej dalszymi odmianami gatunkowymi, takimi jak
horror, thriller i kryminał. Kwestia ich potencjalnego wymiaru społecznego zostaje poruszona
w nawiązaniu między innymi do teorii Noëla Carolla, kryminałów skandynawskich
czy utworów Alice Munro. Na część drugą tekstu składa się przegląd wykorzystanych
przez Bator konwencjonalnych narzędzi przynależnych do powieści gotyckiej, kryminału,
horroru i baśni. Użycie określonego instrumentarium, jego nagromadzenie i zaburzenie
konwencji jest zinterpretowane jako sposób na wytrącenie odbiorcy ze znanego schematu
i zwrócenie jego uwagi na istotne problemy społeczne. Konwencja literatury popularnej
służy w "Ciemno, prawie noc" czemuś więcej niż tylko rozrywce.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: