Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSieczkowski, Tomasz
dc.date.accessioned2017-01-03T08:23:10Z
dc.date.available2017-01-03T08:23:10Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20275
dc.descriptionNumer został przygotowany przy wsparciu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (1222/P-DUN/2015).pl_PL
dc.description.abstractThe paper aims to analyze the concept of habit in Hume and its operations in two theoretical dimensions: theory of knowledge and theory of religion. Hume considers habit as an instinctual basis for all judgments (beliefs) about the external world and also about the supposed existence of the supernatural. Hume’s thought, both in the domain of epistemology and philosophy of religion can thus be viewed as naturalized, claiming that the biological, instinctual traits of human nature are responsible for our beliefforming operations. Especially, Hume’s naturalization of religion seems to be ahead of its time and his methodological approach is now being developed by many leading anthropologists, biologists and philosophers.pl_PL
dc.description.sponsorshipMinistry of Science and Higher Education Republic of Poland (1222/P-DUN/2015)pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;31
dc.subjectHumepl_PL
dc.subjectreligionpl_PL
dc.subjecthabitpl_PL
dc.subjectbeliefpl_PL
dc.subjectnaturalizationpl_PL
dc.subjectreligiapl_PL
dc.subjectnawykpl_PL
dc.subjectprzeświadczeniepl_PL
dc.subjectnaturalizacjapl_PL
dc.titleSuma wszystkich instynktów. Hume, nawyk i naturalizacja religiipl_PL
dc.title.alternativeThe Sum of all Instincts. Hume, Habit, and Naturalization of Religionpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2015pl_PL
dc.page.number37-57pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesAllison, Henry E., 2008, Custom and Reason in Hume, Oxford: OUP.pl_PL
dc.referencesBailey, Alan and Dan O'Brien, 2014, Hume's Critique of Religion. 'Sick Men's Dreams', Dordrecht: Springer.pl_PL
dc.referencesBoyer, Pascal, 1994, The Naturalness of Religious Ideas. A Cognitive Theory of Religion, Berkeley: University of California Press.pl_PL
dc.referencesBoyer, Pascal, 2001, Religion Explained. The Evolutionary Origins of Religious Thought, New York.pl_PL
dc.referencesCoyne, Jerry, 2009, Why Evolution Is True, Oxford: OUP.pl_PL
dc.referencesDawkins, Richard, 2006, The God Delusion, London: Bantam.pl_PL
dc.referencesDennett, Daniel, 1989, The Intentional Stance, Cambridge-London: MIT Press.pl_PL
dc.referencesDennett, Daniel C., 2007, Breaking the Spell. Religion as a Natural Phenomenon, London: Penguin Books.pl_PL
dc.referencesGrzeliński, Adam, 2005, Kategorie „podmiotu” i „przedmiotu” w Dawida Hume’a nauce o naturze ludzkiej, Toruń: Wydawnictwo UMK.pl_PL
dc.referencesHume, David, 1962, Dialogi o religii naturalnej. Naturalna historia religii, przeł. Anna Hochfeldowa, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesHume, David, 1963, Traktat o naturze ludzkiej, t. I-II, przeł. Czesław Znamierowski, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesHume, David, 2004, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, przeł. Dawid Misztal i Tomasz Sieczkowski, Kraków: Zielona Sowa.pl_PL
dc.referencesHuntley, William B., 1972, David Hume and Charles Darwin, “Journal of the History of Ideas”, Vol. 33, No. 3, ss. 457-470pl_PL
dc.referencesHochfeldowa, Anna, 1962, Dawida Hume’a „Dialogi o religii naturalnej”, [wstęp do:] [Hume 1962].pl_PL
dc.referencesHuxley, Thomas, 1968, Hume with Helps to the Study of Berkeley, New York: Greenwood Presspl_PL
dc.referencesLaursen, John Christian, 2011, David Hume on custom and habit and living with skepticism. “Daímon. Revista Internacional de Filosofía”, 52, ss. 87-99.pl_PL
dc.referencesMichaud, Yves, 1987, Hume’s Naturalized Philosophy, “Hume Studies”, XIII, 2, ss. 360 -380.pl_PL
dc.referencesQuine, Willard Van Orman, 1986, Epistemologia znaturalizowana, [w:] Granice wiedzy i inne eseje, Warszawa: PIW.pl_PL
dc.referencesRutkowski, Mirosław, 2001, Rola rozumu w decyzjach moralnych, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl_PL
dc.referencesRussell, Paul, 2003, The Material World and Natural Religion in Hume’s Treatise, “Archiv für Geschichte der Philosophie”, 85, ss. 269-303.pl_PL
dc.referencesRussell, Paul, 2008, The Riddle of Hume’s Treatise, Oxford: OUPpl_PL
dc.referencesSieczkowski, Tomasz, 2006, Poznanie i jego przedmiot w kontekście episteologicznym, „Przegląd Filozoficzny”, 59, ss. 187-202.pl_PL
dc.referencesSieczkowski, Tomasz, 2007a, Aprioryczne źródła poznania i ich rola w episteologicznym schemacie wiedzy, „Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris”, 6.pl_PL
dc.referencesSieczkowski, Tomasz, 2007b, Podmioty poznania w myśleniu episteologicznym, „Edukacja Filozoficzna”, 44, ss. 201-216pl_PL
dc.referencesSieczkowski, Tomasz, 2008, Qui pro quo Dialogów, czyli pytanie o status teologii naturalnej, „Nowa Krytyka”, nr 20-21, ss. 265-301.pl_PL
dc.referencesSieczkowski, Tomasz, 2012, Episteologiczny ideał wiedzy i jego odrzucenie, „Folia Philosophica”, nr 25, ss. 151-170.pl_PL
dc.referencesSieczkowski, Tomasz, 2016, David Hume i krytyka episteologii, w druku.pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord