Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBrzuska-Kępa, Alina
dc.contributor.authorKępa, Rafał
dc.date.accessioned2017-03-02T15:48:05Z
dc.date.available2017-03-02T15:48:05Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0860-7435
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20719
dc.description.abstractIn the last few years on the book market there are more and more philosophical books intended for children, or at least ‘philosophising’. A large part of the publication of this type are picturebooks, using an image as the main carrier of information. In this article we will try to answer the question whether the adoption of such a convention – it is constructing content based not only on the text, but also as a significant image (sometimes made by the same person) can be helpful with these ‘unspeakable’ concepts. How authors and illustrators are trying to present the most general and the most difficult is-sues? Whether the use of the image would be helpful in this case, or what ‘un-speakable’ is also ‘unillustrateable’?pl_PL
dc.description.abstractW ostatnich latach na rynku księgarskim pojawia się coraz więcej przeznaczonych dla dzieci książek filozoficznych, bądź przynajm-niej „filozofujących”. Duża część publikacji tego typu to picturebooki, posługujące się obrazem jako głównym nośnikiem informacji. W niniej-szym artykule spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy konstruowanie treści w oparciu nie tylko o tekst, ale i o równie istotny obraz może być pomocne w przedstawieniu pojęć abstrakcyjnych. W jaki sposób autorzy i ilustratorzy próbują prezentować najbardziej ogólne, a zarazem naj-trudniejsze zagadnienia filozoficzne? Czy posługiwanie się obrazem jest w tym przypadku ułatwieniem, czy też może to, co „niewysławialne”, jest zarazem „nieilustrowalne”?pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;22-23
dc.rightsUznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pl/*
dc.subjectpicturebookpl_PL
dc.subjectksiążka filozoficzna dla dziecipl_PL
dc.subjectobrazpl_PL
dc.subjectilustracjapl_PL
dc.subjectprzekład intersemiotycznypl_PL
dc.subjectphilosophical book for childrenpl_PL
dc.subjectpicturepl_PL
dc.subjectillustrationpl_PL
dc.subjectintersemiotic translationpl_PL
dc.title„Zilustrować niewysławialne” – o obrazach w filozoficznych picturebookach dla dziecipl_PL
dc.title.alternative‘To Illustrate the Unspeakable’. Images in a philosophical picturebooks for childrenpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number45-64pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Informatologii i Bibliologii, Uniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesBrzuska-Kępa, Alina. (2013). Czytanie obrazu. O myślących książkach Iwony Chmielewskiej. W: M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska (red. nauk.), Media a czytel-nicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia (s. 303–328). Łódź: Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesCali, Davide & Bloch, Serge. (2013). A ja czekam…. Warszawa: Wydaw. Hokus–Pokus.pl_PL
dc.referencesChmielewska, Iwona. (2008). Half full or half empty. Seoul: Nonjang Publishing Co.pl_PL
dc.referencesChmielewska, Iwona. (2013). O tych, którzy się rozwijali. Poznań: Media Rodzina.pl_PL
dc.referencesCirlot, Juan Eduardo. (2006). Słownik symboli. Kraków: Wydaw. Znak.pl_PL
dc.referencesGaarder, Jostein. (1995). Świat Zofii. Warszawa: Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza.pl_PL
dc.referencesGibert, Bruno. (2011). Niebo. Warszawa: Wytwórnia.pl_PL
dc.referencesErlbruch, Wolf. (2006). Wielkie pytanie. Warszawa: Wydaw. Hokus–Pokus.pl_PL
dc.referencesErlbruch, Wolf. (2008). Gęś, śmierć i tulipan. Warszawa: Wydaw. Hokus–Pokus.pl_PL
dc.referencesHalling, Thomas & Eriksson, Eva. (2010). Co za szczęście!/Co za pech! Katowice: Wydaw. Ene Due Rabe.pl_PL
dc.referencesJakobson, Roman. (1963). Essais de linguistique générale. Paris: Les éditions de Minuit.pl_PL
dc.referencesKępa, Rafał. (2013). Wielkie pytania małych ludzi. O książkach filozoficznych dla dzieci. W: M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska (red. nauk.), Media a czytel-nicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia (s. 345–379). Łódź: Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesKiefer, Barbara. (2008). What is a picturebook, anyway? The evolution of form and substance through the postmodern era and beyond. W: L. R. Sipe, S. Pantaleo (red.), Postmodern Pic-turebooks. Play, Parody, and Self–Referentiality (pp. 9–21). New York–London: Routledge Taylor & Francis Group.pl_PL
dc.referencesLurker, Manfred (1994). Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach. Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesMarjańska-Czernik, Maria & Lipka-Sztarbałło, Krystyna (2008). Nic. Warszawa: Stentor.pl_PL
dc.referencesMoyeart, Bart, Erlbruch, Wolf. (2005). Stworzenie. Warszawa: Wydaw. Hokus–Pokus.pl_PL
dc.referencesMurawski, Roman. (2001). Filozofia matematyki: zarys dziejów. Warszawa: Wydaw. Naukowe UAM.pl_PL
dc.referencesNikolajeva, Maria & Scott, Carole. (2006). How picturebooks work. New York – London: Routledge Taylor & Francis Group.pl_PL
dc.referencesNodelman, Perry. (1988). Words about pictures: The narrative art of children’s picture books. Athens, Georgia: The University of Georgia Press.pl_PL
dc.referencesOesterreicher-Mollwo, Marianne. (1992). Leksykon symboli. Warszawa: Wydaw. ROK Corporations SA.pl_PL
dc.referencesSchuster, Eva. (2002). Taniec śmierci od późnego średniowiecza do końca XX wieku. Szczecin: Zamek Książąt Pomorskich.pl_PL
dc.referencesTomaszkiewicz, Teresa. (2009). Tłumaczenie piktogramów i ikon. W: A. Kwiatkowska, J. Jarniewicz (red.), Między obrazem a tekstem (s. 49–64). Łódź: Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesWittgenstein, Ludwig. (2016). Traktat logiczno-filozoficzny. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/0860-7435.22.23.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 Polska