Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWrońska, Katarzyna
dc.date.accessioned2017-03-16T10:43:26Z
dc.date.available2017-03-16T10:43:26Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/20895
dc.description.abstractThe text presents thoughts of American philosopher of education Daniel R. DeNicola on liberal education contained in his book under the title „Learning to Flourishing. A Philosophical Exploration of Liberal Education”, published in 2012. He describes education realised in American Liberal Arts Colleges. Analysing paradigms in which liberal education developed and created its long and differentiated tradition, starting from the transmission of culture up to the skills of learning, DeNicola argues that none of them lost their validity. Building the thin (not thick) normative theory of liberal education aimed at the flourishing life, he states that we can still recall them all and rebuild the sense of that education. Its axiological distinctive features are freedom, autonomy, democracy and truth. DeNicola’s proposition is worth of discussing in Polish pedagogy where the prevalent equivalent of liberal education is general education. The main aims of the text are to strengthen the philosophical argument in favour of understanding general education more linked to liberal education because of its liberal elements, consequently to renew the sense of education as whole and finally to strengthen didactics philosophically.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;36
dc.subjectedukacja liberalnapl_PL
dc.subjectkształcenie ogólnepl_PL
dc.subjectparadygmaty edukacji liberalnejpl_PL
dc.subjectdobre życiepl_PL
dc.subjectrozkwit człowiekapl_PL
dc.subjectuczenie siępl_PL
dc.subjecttransmisja kulturypl_PL
dc.subjectliberal educationpl_PL
dc.subjectgeneral educationpl_PL
dc.subjectparadigms of liberal educationpl_PL
dc.subjectgood lifepl_PL
dc.subjecthuman flourishingpl_PL
dc.subjectlearningpl_PL
dc.subjecttransmission of culturepl_PL
dc.titleParadygmaty edukacji liberalnej w filozoficznej eksploracji Daniela DeNicolipl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2017pl_PL
dc.page.number73-93pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagiellońskipl_PL
dc.referencesBerlin, Isaiah, 2004, Pokrzywione drzewo człowieczeństwa, przeł. Magda Pietrzak–Merda, Maciej Tański, Warszawa: Prószyński i S–ka.pl_PL
dc.referencesDeNicola, Daniel, 2012, Learning to Flourish. A Philosophical Exploration of Liberal Education, New York London: Continuum International Publishing Group.pl_PL
dc.referencesDewey, John, 1997, Experience and Education, New York: Touchstone.pl_PL
dc.referencesElzenberg, Henryk, 2005, Wartość i człowiek, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.pl_PL
dc.referencesKohlberg, Lawrence, Mayer, Rochelle, 1993, Rozwój jako cel wychowania, [w:] Zbigniew Kwieciński, Lech Witkowski (red.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych, ss. 51– 95.pl_PL
dc.referencesKozłowski, Władysław, 1932, Co i jak czytać?: wykształcenie samego siebie i czytelnictwo metodyczne, Warszawa: Gebethner i Wolff.pl_PL
dc.referencesMarrou, Henri–Irénée, 1969, Historia wychowania w starożytności, przeł. Stanisław Łoś, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl_PL
dc.referencesMill, John Stuart, 1931, The Inaugural Address at St. Andrews, [w:] Francis Alexander Cavenagh (red.), James & John Stuart Mill on Education, Cambridge: University Press, ss. 132–208.pl_PL
dc.referencesNussbaum, Martha, 2008, W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reform kształcenia ogólnego, przeł. Astrid Męczkowska, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.pl_PL
dc.referencesOakeshott, Michael, 2001, The Voice of Liberal Learning, Indianapolis: Liberty Fund.pl_PL
dc.referencesPeters, Richard Stanley, 1964, Education as Initiation, London: Evans Bros., for University of London Institute of Education.pl_PL
dc.referencesSajdak, Anna, 2013, Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesWhitehead, Alfred North, 1967, The Aims of Education and Other Essays, New York: Free Press.pl_PL
dc.referencesWrońska, Katarzyna, 2014, „Liberal education” w Polsce. Między kształceniem ogólnym a edukacją liberalną, „Paedagogia Christiana”, 33, ss. 11–28.pl_PL
dc.referencesWrońska, Katarzyna (red.), 2014, Liberal Education, “Paedagogia Christiana”, 33.pl_PL
dc.relation.volume1pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord