dc.contributor.author | Pecyna, India | |
dc.date.accessioned | 2017-04-04T10:03:49Z | |
dc.date.available | 2017-04-04T10:03:49Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.issn | 1643-0700 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/21149 | |
dc.description.abstract | Construction of the Polish Coal Trunk-Line was one of the largest Polish investments of the interwar period. It connected Upper Silesia with the Baltic Sea, with the newly built port of Gdynia, providing new opportunities for the export of Polish coal. Since then, the railway line remains one of the most important in the country. It was primarily designed for freight transport, but it served also some passenger connections. The Coal Trunk-Line crosses the central part of the country, including Szadek municipality and its surroundings. The article describes the changes that the construction of the railway line brought for the region of Szadek, and points out its present importance for the town. | en_GB |
dc.description.abstract | Budowa magistrali węglowej była jedną z najważniejszych inwestycji okresu międzywojennego. Połączyła ona Górny Śląsk z Morzem Bałtyckim, z nowo wybudowanym portem w Gdyni, dając nowe możliwości dla eksportu polskiego węgla. Od tamtej pory, linia ta pozostaje jedną z ważniejszych w kraju. Została zaprojektowana głównie z myślą o transporcie towarowym, ale obsługiwała także połączenia pasażerskie. Magistrala węglowa przebiega przez centrum kraju, w tym gminę Szadek i jej okolice. Artykuł opisuje zmiany, jakie pociągnęła za sobą dla regionu szadkowskiego budowa tej linii, oraz wskazuje, jakie jest jej obecne znacznie. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja przygotowana przy współpracy Ośrodka Badawczego Europejskiej Polityki Przestrzennej i Rozwoju Lokalnego UŁ | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Biuletyn Szadkowski;16 | |
dc.subject | Polish Coal Trunk-Line | en_GB |
dc.subject | the region of Szadek | en_GB |
dc.subject | small railway stations | en_GB |
dc.subject | the railwaymen housing estate | en_GB |
dc.subject | magistrala węglowa | pl_PL |
dc.subject | region szadkowski | pl_PL |
dc.subject | małe stacje kolejowe | pl_PL |
dc.subject | osiedle kolejarskie | pl_PL |
dc.title | Magistrala węglowa w regionie szadkowskim | pl_PL |
dc.title.alternative | The polish coal trunk-line in the region of Szadek | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | [257]-273 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Katedra Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej | |
dc.identifier.eissn | 2449-8351 | |
dc.references | Brandt K.S., Dworce na małych stacjach Śląsk – Gdynia, „Inżynier Kolejowy” 1931, nr 7, s. 209–213. | pl_PL |
dc.references | Kącka A., Węzeł Kolejowy w Karsznicach, [w:] Znaczenie i skutki budowy wybranych elementów infrastruktury nowoczesnego transportu kolejowego, red. R. Kozłowski, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2012, s. 111–125. | pl_PL |
dc.references | Kotlarz G., Lokomotywownia Karsznice, „Świat Kolei” 2008, nr 10, s. 14–21. | pl_PL |
dc.references | Kotlarz G., Zduńska Wola Karsznice, „Świat Kolei” 2011, nr 6, s. 16–25. | pl_PL |
dc.references | Marszał T., Szadek. Monografia miasta, Szadek 1995. | pl_PL |
dc.references | Michalski P., Czarna magistrala, „Świat Kolei” 2002, nr 2, 10–12. | pl_PL |
dc.references | Plan rozwoju Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zduńska Wola – Karsznice na lata 2014–2020 (projekt, 2014 r.). | pl_PL |
dc.references | Śmiałowski J., Zakład Taboru Polskich Kolei Państwowych w Zduńskiej Woli – Karsznicach (1933–1993), ZP POLGRAF, Zduńska Wola 1993. | pl_PL |
dc.references | Taylor Z., Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce, PAN IGiPZ, t. 7, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Wiśniewski Sz., Dostępność transportowa Szadku, „Biuletyn Szadkowski” 2014, t. 14, s. 5–23. | pl_PL |
dc.references | Woźniak K., „Francuską Koleją” przez Karsznice, „Ziemia Łódzka” 2009, nr 10, s. 20. | pl_PL |
dc.references | Wykaz obiektów wpisanych do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, http://www.wuoz.bip.lodz.pl/page/12,zabytki.html [dostęp 13.02.2016] | pl_PL |
dc.references | http://www.cargowag.pl/o-firmie/mapa.html# [dostęp 13.02.2016]. | pl_PL |
dc.references | http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/10930/magistrala-weglowa-bez-polaczen-pasazerskich.html [dostęp 21.02.2016]. | pl_PL |
dc.references | http://mapa.plk-sa.pl/ [dostęp 21.02.2016]. | pl_PL |
dc.references | http://muzeumzdunskawola.blogspot.com/p/skansen-lokomotyw-karsznice.html [dostęp 13.02.2016]. | pl_PL |
dc.references | http://pkpsa.pl/nieruchomosci/wynajem/nieruchomosc.html?id=6747 [dostęp 13.03.2016]. | pl_PL |
dc.references | http://semaforek.kolej.org.pl [dostęp 13.02.2016]. | pl_PL |
dc.references | http://www.skansen.zdunia.pl/ [dostęp 27.01.2016]. | pl_PL |
dc.references | http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/lka-likwiduje-miejska-linie-w-zdunskiej-woli-50787.html [dostęp 21.02.2016]. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | kurczynska@tlen.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1643-0700.16.13 | |