Show simple item record

dc.contributor.authorPecyna, India
dc.date.accessioned2017-04-04T10:03:49Z
dc.date.available2017-04-04T10:03:49Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1643-0700
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21149
dc.description.abstractConstruction of the Polish Coal Trunk-Line was one of the largest Polish investments of the interwar period. It connected Upper Silesia with the Baltic Sea, with the newly built port of Gdynia, providing new opportunities for the export of Polish coal. Since then, the railway line remains one of the most important in the country. It was primarily designed for freight transport, but it served also some passenger connections. The Coal Trunk-Line crosses the central part of the country, including Szadek municipality and its surroundings. The article describes the changes that the construction of the railway line brought for the region of Szadek, and points out its present importance for the town.en_GB
dc.description.abstractBudowa magistrali węglowej była jedną z najważniejszych inwestycji okresu międzywojennego. Połączyła ona Górny Śląsk z Morzem Bałtyckim, z nowo wybudowanym portem w Gdyni, dając nowe możliwości dla eksportu polskiego węgla. Od tamtej pory, linia ta pozostaje jedną z ważniejszych w kraju. Została zaprojektowana głównie z myślą o transporcie towarowym, ale obsługiwała także połączenia pasażerskie. Magistrala węglowa przebiega przez centrum kraju, w tym gminę Szadek i jej okolice. Artykuł opisuje zmiany, jakie pociągnęła za sobą dla regionu szadkowskiego budowa tej linii, oraz wskazuje, jakie jest jej obecne znacznie.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja przygotowana przy współpracy Ośrodka Badawczego Europejskiej Polityki Przestrzennej i Rozwoju Lokalnego UŁpl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesBiuletyn Szadkowski;16
dc.subjectPolish Coal Trunk-Lineen_GB
dc.subjectthe region of Szadeken_GB
dc.subjectsmall railway stationsen_GB
dc.subjectthe railwaymen housing estateen_GB
dc.subjectmagistrala węglowapl_PL
dc.subjectregion szadkowskipl_PL
dc.subjectmałe stacje kolejowepl_PL
dc.subjectosiedle kolejarskiepl_PL
dc.titleMagistrala węglowa w regionie szadkowskimpl_PL
dc.title.alternativeThe polish coal trunk-line in the region of Szadeken_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[257]-273
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Katedra Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej
dc.identifier.eissn2449-8351
dc.referencesBrandt K.S., Dworce na małych stacjach Śląsk – Gdynia, „Inżynier Kolejowy” 1931, nr 7, s. 209–213.pl_PL
dc.referencesKącka A., Węzeł Kolejowy w Karsznicach, [w:] Znaczenie i skutki budowy wybranych elementów infrastruktury nowoczesnego transportu kolejowego, red. R. Kozłowski, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2012, s. 111–125.pl_PL
dc.referencesKotlarz G., Lokomotywownia Karsznice, „Świat Kolei” 2008, nr 10, s. 14–21.pl_PL
dc.referencesKotlarz G., Zduńska Wola Karsznice, „Świat Kolei” 2011, nr 6, s. 16–25.pl_PL
dc.referencesMarszał T., Szadek. Monografia miasta, Szadek 1995.pl_PL
dc.referencesMichalski P., Czarna magistrala, „Świat Kolei” 2002, nr 2, 10–12.pl_PL
dc.referencesPlan rozwoju Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Zduńska Wola – Karsznice na lata 2014–2020 (projekt, 2014 r.).pl_PL
dc.referencesŚmiałowski J., Zakład Taboru Polskich Kolei Państwowych w Zduńskiej Woli – Karsznicach (1933–1993), ZP POLGRAF, Zduńska Wola 1993.pl_PL
dc.referencesTaylor Z., Rozwój i regres sieci kolejowej w Polsce, PAN IGiPZ, t. 7, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesWiśniewski Sz., Dostępność transportowa Szadku, „Biuletyn Szadkowski” 2014, t. 14, s. 5–23.pl_PL
dc.referencesWoźniak K., „Francuską Koleją” przez Karsznice, „Ziemia Łódzka” 2009, nr 10, s. 20.pl_PL
dc.referencesWykaz obiektów wpisanych do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, http://www.wuoz.bip.lodz.pl/page/12,zabytki.html [dostęp 13.02.2016]pl_PL
dc.referenceshttp://www.cargowag.pl/o-firmie/mapa.html# [dostęp 13.02.2016].pl_PL
dc.referenceshttp://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/10930/magistrala-weglowa-bez-polaczen-pasazerskich.html [dostęp 21.02.2016].pl_PL
dc.referenceshttp://mapa.plk-sa.pl/ [dostęp 21.02.2016].pl_PL
dc.referenceshttp://muzeumzdunskawola.blogspot.com/p/skansen-lokomotyw-karsznice.html [dostęp 13.02.2016].pl_PL
dc.referenceshttp://pkpsa.pl/nieruchomosci/wynajem/nieruchomosc.html?id=6747 [dostęp 13.03.2016].pl_PL
dc.referenceshttp://semaforek.kolej.org.pl [dostęp 13.02.2016].pl_PL
dc.referenceshttp://www.skansen.zdunia.pl/ [dostęp 27.01.2016].pl_PL
dc.referenceshttp://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/lka-likwiduje-miejska-linie-w-zdunskiej-woli-50787.html [dostęp 21.02.2016].pl_PL
dc.contributor.authorEmailkurczynska@tlen.pl
dc.identifier.doi10.18778/1643-0700.16.13


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record