Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMoroz, Anna
dc.date.accessioned2017-04-19T12:31:16Z
dc.date.available2017-04-19T12:31:16Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn2300-0562
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21289
dc.description.abstractThis article is devoted to the presentation of different narratives associated with the figure of Romuald Rajs – a member of the armed underground, who is currently in the pantheon of “Cursed Soldiers”. However, he also participated in the murder of haulers and in the pacification of the few Belarusian villages during which women and children were also killed. The existence of two different “legends” about this character, which can be found on the Polish-Belarusian borderland is the main reason for tensions – related to the memory of the war and the days immediately after it – between Belarusians and Poles, and more broadly, Orthodox and Catholics. The figure of “Bury” is at the root of the conflict between the memories of the above-mentioned groups and we can assume that this may affect on worsening of Polish-Belarusian relations in Podlasie. In the article, except to explain what is the collective memory and a memories conflict, I describe the figure of Rajs – the most important facts of his life, especially those, that are the essence of the dispute for the sake of their different interpretation.en_GB
dc.description.abstractArtykuł ten jest poświęcony przedstawieniu różnych narracji związanych z postacią Romualda Rajsa – członka zbrojnego podziemia znajdującego się obecnie w panteonie Żołnierzy Wyklętych, któremu zarzuca się jednocześnie udział w zabójstwie furmanów oraz pacyfikację kilku białoruskich wsi, w czasie której śmierć poniosły m.in. kobiety i dzieci. Istnienie dwóch odmiennych „legend” o tej postaci, z którymi spotykamy się na pograniczu polsko-białoruskim, jest głównym powodem napięć – związanych z pamięcią o wojnie i czasów zaraz po niej – między Białorusinami i Polakami oraz szerzej, prawosławnymi i katolikami. Postać „Burego” leży u podstaw konfliktu pamięci między wyżej wymienionymi grupami i można przypuszczać, że przekłada się to również na pogorszenie stosunków polsko-białoruskich na Podlasiu. W artykule oprócz wyjaśnienia, czym jest pamięć zbiorowa i konflikt pamięci, autorka przybliża również postać Rajsa – najważniejsze fakty z jego życia, zwłaszcza te będące istotą sporu przez wzgląd na odmienną ich interpretację.pl_PL
dc.description.sponsorshipCzasopismo współfinansowane ze środków Wydziału Nauk Geograficznych Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesStudia z Geografii Politycznej i Historycznej;5
dc.subjectmemoryen_GB
dc.subjectcollective memoryen_GB
dc.subjectmemories conflictsen_GB
dc.subjectpamięćpl_PL
dc.subjectpamięć zbiorowapl_PL
dc.subjectkonflikty pamięcipl_PL
dc.titleKonflikt pamięci na pograniczu polsko-białoruskim na przykładzie działalności Romualda Rajsa ps. „Bury”pl_PL
dc.title.alternativeA memories conflict on the Polish-Belarusian borderland with reference to activity of Romuald Rajs aka “Bury”en_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[61]-91
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet w Białymstoku, Wydział Historyczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii, 15-403 Białystok, plac Uniwersytecki 1
dc.identifier.eissn2450-0127
dc.referencesAwramiuk A., 2011, Niematerialne aspekty krajobrazu kulturowego pogranicza na przykładzie wybranych tradycji mieszkańców Podlasia: http://krajobraz.kulturowy.us.edu.pl/publikacje.artykuly/niematerialne/awramiuk.pdfpl_PL
dc.referencesBołtryk M., 2007, Bury, Rekin, Głuszec... z wizytą w Bielsku, „Przegląd Prawosławny”, 4: http://przegladprawoslawny.pl/articles.php?id_n=1481id=8pl_PL
dc.referencesBołtryk M., 2008, Na co uczulony jest Przewoźnik, „Przegląd Prawosławny”, 8: http://www.przegladprawoslawny.pl/articles.php?id_n=1840id=8pl_PL
dc.referencesBołtryk M., 2012, Kaplica zbudowana, 5: http://www.przegladprawoslawny.pl/articles.php?id_n=2829id=2pl_PL
dc.referencesChoruży W., 2002, Jest już pomnik, „Czasopis”, 11: http://kamunikat.org/download.php?item=1291-5.htmlpubref=1291pl_PL
dc.referencesCzykwin E., 1997, Problemy małżeństw prawosławno-katolickich, [w:] Nikitorowicz J. (red.), Rodzina wobec wyzwań edukacji międzykulturowej, Białystok.pl_PL
dc.referencesCzykwin E., 2000, Białoruska mniejszość narodowa jako grupa stygmatyzowana, Białystok.pl_PL
dc.referencesGoss K., 2004, Wzajemne powiązania struktury wyznaniowej i narodowościowej, [w:] Sadowski A., Krzysztofek K. (red.), Pogranicza i multikulturalizm w warunkach Unii Europejskiej, t. 2, Białystok, s. 99–107.pl_PL
dc.referencesKalisz P., Łapiński P., 2005, Polskie podziemie niepodległościowe wobec ludności białoruskiej na Białostocczyźnie po 1944 roku (zarys problematyki), [w:] Milewski J.J., Pyżewska A. (red.), Stosunki polsko-białoruskie w województwie białostockim w latach 1939–1956, Warszawa, s. 86–96.pl_PL
dc.referencesKosowska E., 2012, Pamięć jako zjawisko kulturowe, [w:] Adamowski J., Wójcicka M. (red.), Pamięć jako kategoria rzeczywistości kulturowej, Lublin, s. 47–60.pl_PL
dc.referencesKubicki P., 2012, Pomiędzy pamięcią a historią. Polskie miasta wobec wielokulturowego dziedzictwa, „Pogranicze. Studia Socjologiczne”, t. 20, s. 53–66.pl_PL
dc.referencesKułak J., 2004, Rajs Romuald, [w:] Konspiracja i opór społeczny w Polsce 1944–1956. Słownik biograficzny, t. 2, Kraków–Warszawa–Wrocław.pl_PL
dc.referencesKurkowska-Budzan M., 2009, Antykomunistyczne podziemie zbrojne na Białostocczyźnie, Kraków.pl_PL
dc.referencesŁodziński S., 1999, Battles for monuments and memory: controversies about the national minorities places of commemoration in Poland after 1989, [w:] Mucha J. (red.), Dominant culture as a foreign culture: dominant groups in the eyes of minorities, New York.pl_PL
dc.referencesMilewski J.J., 2005, Wstęp, [w:] Milewski J.J., Pyżewska A. (red.), Stosunki polsko-białoruskie w województwie białostockim w latach 1939–1956, Warszawa, s. 7–13.pl_PL
dc.referencesMucha J., 1999a, Dominacja kulturowa i reakcje na nią, [w:] Mucha J. (red.), Kultura dominująca jako kultura obca, Warszawa, s. 26–53.pl_PL
dc.referencesMucha J., 1999b, Polska kultura narodowa jako kultura własna i jako kultura obca, [w:] Mucha J. (red.), Kultura dominująca jako kultura obca, Warszawa, s. 228–250.pl_PL
dc.referencesNijakowski L., 2009, Kiedy krwawa plama staje się białą. Polityka pamięci związana z masakrami w XX wieku, [w:] Szpociński A. (red.), Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów, Warszawa, s. 167–191.pl_PL
dc.referencesOlszewski D., 2005, Wątek stosunków polsko-białoruskich w śledztwach prowadzonych przez Oddziałową Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu w Białymstoku, [w:] Milewski J.J., Pyżewska A. (red.), Stosunki polsko-białoruskie w województwie białostockim w latach 1939–1956, Warszawa, s. 137–141.pl_PL
dc.referencesPilawski K., 2011, Kto zapłaci za zbrodnie podziemia, „Przegląd”, 9: http://www.tygodnikprzeglad.pl/kto-zaplaci-za-zbrodnie-podziemia/.pl_PL
dc.referencesPiskunowicz H., 2005, Polskie podziemie a kwestia białoruska w latach 1941–1944, [w:] Milewski J.J., Pyżewska A. (red.), Stosunki polsko-białoruskie w województwie białostockim w latach 1939–1956, Warszawa, s. 49–63.pl_PL
dc.referencesPoczykowski R., 2010, Lokalny wymiar pamięci. Pamięć społeczna i jej przemiany w północno-wschodniej Polsce, praca doktorska w zakresie socjologii, napisana pod kierunkiem prof. dr. hab. Andrzeja Sadowskiego, Białystok.pl_PL
dc.referencesSadowski A., 1995, Pogranicze polsko-białoruskie. Tożsamość mieszkańców, Białystok.pl_PL
dc.referencesSadowski. A, Tefelski M., Mironowicz F., 1999, Polacy i kultura polska w perspektywie mniejszości białoruskiej w Polsce, [w:] Mucha J. (red.), Kultura dominująca jako kultura obca, Warszawa, s. 54–91.pl_PL
dc.referencesSołub J., 2007, „Bury” – jaki to bohater?, „Kurier Poranny”, 7 III: http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070307/REGION06/70306033pl_PL
dc.referencesSzacka B., 2006, Czas przeszły, pamięć, mit, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzpociński A., 2004, Współczesne społeczeństwo polskie wobec przeszłości, [w:] Szpociński A. (red.), Różnorodność procesów zmian. Transformacja niejedno ma imię, Warszawa, s. 151–175.pl_PL
dc.referencesŻmijewska M., 2009, Nic nie jest jednoznaczne, „Gazeta Wyborcza”, 8 VI.pl_PL
dc.contributor.authorEmailanna.moroz@o2.pl
dc.identifier.doi10.18778/2300-0562.05.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord