Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGierczak-Korzeniowska, Beata
dc.date.accessioned2017-06-12T11:41:48Z
dc.date.available2017-06-12T11:41:48Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn0867-5856
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21943
dc.description.abstractCelem artykułu jest identyfikacja znaczenia benchmarkingu jako źródła innowacji w działalności przedsiębiorstw turystycznych na przykładzie Polskich Linii Lotniczych LOT. Uszczegółowieniem tego celu jest wskazanie działów firmy, które wykorzystały metodę w poszukiwaniu impulsów rozwojowych do stworzenia nowej lub ulepszenia dotychczasowej oferty. Podmiotem badań była linia lotnicza należąca do Star Alliance oraz pracownicy wybranych działów w liczbie 27. W ramach badań zastosowano metodę ankietową oraz – tylko w odniesieniu do kierowników wybranych działów – metodę wywiadu jawnego standaryzowanego. Przy analizie danych wykorzystano metody wnioskowania statystycznego, m.in. test niezależności chi-kwadrat. Mimo że wprowadzenie benchmarkingu w struktury przedsiębiorstwa pozwala na szybkie wyrwanie się z kręgu ograniczeń własnej kultury i standardowych zachowań, a zdobywanie wiedzy w trakcie tego procesu daje podstawę do nowych, innowacyjnych pomysłów, to znaczenie metody w działalności innowacyjnej omawianego przedsiębiorstwa nie znajduje odzwierciedlenia w jej praktycznym zastosowaniu. Zauważalny jest przede wszystkim brak wiedzy na temat benchmarkingu, a utożsamianie metody ze zwykłą analizą konkurencji jest skutkiem niepowodzeń i braku kreatywności w jej stosowaniu.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesTuryzm;2
dc.subjectbenchmarkingpl_PL
dc.subjectinnowacjepl_PL
dc.subjectprzedsiębiorstwo turystycznepl_PL
dc.subjectlinia lotniczapl_PL
dc.titleZnaczenie benchmarkingu w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw turystycznych na przykładzie Polskich Linii Lotniczych LOT SApl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holderTourismpl_PL
dc.page.number[39]-47
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Rzeszowski, Wydział Wychowania Fizycznego, Katedra Turystyki i Rekreacji
dc.identifier.eissn2080-6922
dc.referencesACZEL A.D., 2000, Statystyka w zarządzaniu, PWN, Warszawa, 735 s.pl_PL
dc.referencesBANK J., 1997, Zarządzanie przez jakość, Wyd. Gebethner Ska, Warszawa, 236 s.pl_PL
dc.referencesBEDNARCZYK M., NAJDA-JANOSZKA M., 2014, Innowacje w turystyce. Regionalna przestrzeń współpracy w makroregionie południowym Polski, Wyd. CeDeWu, Warszawa, 243 s.pl_PL
dc.referencesBOGAN CH.E., CALLAHAN D., 2001, Benchmarking in Rapid Time, „Industrial Management”, 43, 2, s. 28–33.pl_PL
dc.referencesBOGAN CH.E., ENGLISH M.J., 2006, Benchmarking jako klucz do najlepszych praktyk, Wyd. Helion, Gliwice, 416 s.pl_PL
dc.referencesBOXWELL R.J. Jr, 1994, Benchmarking for Competitive Advantage, McGraw-Hill, New York.pl_PL
dc.referencesBRACKENBURY M., 2004, Has innovation become a routine practice the enables companies to stay ahead of competition in the travel industry?, Paris, OECD Publishing, s. 1–8, http://www.oecd.org/industry/tourism/34267968.pdf; 17.02.2017.pl_PL
dc.referencesBRATNICKI M., STRUŻYNA J. (red.), 2001, Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 205 s.pl_PL
dc.referencesBRILMAN J., 2002, Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 262 s.pl_PL
dc.referencesCZEKAJ J., 1995, Benchmarking – metoda racjonalizacji organizacji, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, 9, s. 5–7.pl_PL
dc.referencesCZYŻ-GWIAZDA E., 2006, Rozwój controllingu procesów w małych i średnich przedsiębiorstwach z wykorzystaniem benchmarkingu, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, 1101, s. 23–33.pl_PL
dc.referencesFRANCUZ P., MACKIEWICZ R., 2007, Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce, Wyd. KUL, Lublin, 654 s.pl_PL
dc.referencesGABRUSEWICZ G., KAMELA-SOWIŃSKA A., POETSCHKE H., 1998, Rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa, 267 s.pl_PL
dc.referencesGADOMSKA-LILA K., 2011, Budowanie kultury innowacyjności w świetle badań empirycznych, „Współczesne Zarządzanie”, 1, s. 124–133.pl_PL
dc.referencesGARVIN D.A., 1993, Building a learning organization, „Harvard Business Review”, 71, 4, s. 78–91.pl_PL
dc.referencesGIERCZAK B., 2014, Ocena wykorzystania źródeł wiedzy w procesie benchmarkingu przez pracowników PLL LOT a poprawa jakości usług turystycznych, [w:] Turystyka wobec zmian współczesnego świata. Zmiany, bariery, innowacje, G. Gołembski, A. Niezgoda (red.), Wyd. UE w Poznaniu, Poznań, s. 110–126.pl_PL
dc.referencesGIERCZAK-KORZENIOWSKA B., 2016, Motywy i cele zastosowania benchmarkingu w transporcie lotniczym na przykładzie Polskich Linii Lotniczych LOT S.A., „Studia Oeconomica Posnaniensia”, 4, 7, s. 77–90, doi: 10.18559/SOEP.2016.7.4.pl_PL
dc.referencesGRUDZEWSKI W.M., HAJDUK I.K., 2000, Przedsiębiorstwo przyszłości, Difin, Warszawa, 332 s.pl_PL
dc.referencesHAFFER M., 1997, Proces benchmarkingu jako metoda doskonalenia zarządzania przedsiębiorstwem, Prace Naukowe AE Katowice, Katowice, s. 83–93.pl_PL
dc.referencesHJALAGER A.M., 2010, A review of innovation research in tourism, „Tourism Management”, 31, s. 1–12, doi: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.08.012.pl_PL
dc.referencesHOLLINS B., SHINKINS S., 2009, Zarządzanie usługami – projektowanie i wdrażanie, PWE, Warszawa, 285 s.pl_PL
dc.referencesJANUSZEWSKA M., NAWROCKA E., 2015, Innowacyjność przedsiębiorstw turystycznych jako czynnik rozwoju regionu turystycznego, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 393, s. 111–119, doi: https://doi.org/10.15611/pn.2015.393.11.pl_PL
dc.referencesKAMANDE A.G., 1997, Benchmarking of Performance Measure Used in UK Engine Plants. Msc Thesis, Cranfield University, Cranfield, 26 s.pl_PL
dc.referencesKARLÖF B., ÖSTBLOM S., 1995, Benchmarking – równaj do najlepszych, Wyd. „Zarządzanie i Finanse – Józef Śnieciński”, Warszawa, 246 s.pl_PL
dc.referencesKOSIŃSKI M., 2004, Benchmarking, czyli porównywanie się z najlepszymi, [w:] Jak budować przewagę konkurencyjną firmy?, K. Lisiecka (red.), RWTÜV Polska, Katowice, s. 69–74.pl_PL
dc.referencesKOWALCZYK L., 200 3, Benchmarking w zarządzaniu usługami publicznymi, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, „Zarządzanie i Marketing, 23, 964, s. 112–122.pl_PL
dc.referencesKOSTERA M., 2003, Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, PWN, Warszawa, 222 s.pl_PL
dc.referencesLISIECKA K., 2004, Jak budować przewagę konkurencyjną firmy, RW TÜV Polska, Katowice, 99 s.pl_PL
dc.referencesMARCISZEWSKA B., 2014, Rola innowacyjności w procesie obsługi turysty, [w:] Turystyka wobec zmian współczesnego świata – zmiany, bariery, innowacje, G. Gołembski, A. Niezgoda (red.), Wyd. UE w Poznaniu, Poznań, s. 241–251.pl_PL
dc.referencesMICZYŃSKA-KOWALSKA M., 2005, Wykorzystanie nowoczesnych koncepcji zarządzania w działalności innowacyjnej przedsiębiorstwa, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, 1086, s. 183–191.pl_PL
dc.referencesNIEDZIELSKI P., RYCHLIK K., MARKIEWICZ J., 2008, Innowacyjne przedsiębiorstwo sektora usług – nowe ścieżki rozwoju, IV Konferencja Naukowa z cyklu „Wiedza i innowacje. Fundusze unijne i przedsiębiorstwa w rozwoju nauki i gospodarki”, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesOslo Manual. The Measurement of Scientific and Technological Activities. Proposed Guidelines for Collecting an Interpreting Technological Innovation Data, 2005, ODCE-EC-Eurostat.pl_PL
dc.referencesPAVITT K., 2005, Innovation processes, [w:] J. Fagerberg, D.C. Mowery, R.R. Nelson (eds.), The Oxford Handbook of Innovation, Oxford University, Oxford, s. 86–114.pl_PL
dc.referencesPORTER M., KETELS CH., DELGADO M., 2007, The Microeconomic Foundations of Prosperity: Findings from the Business Competitiveness Index, [w:] The Global Competitiveness Index 2007–2008, World Economic Forums, Geneve, s. 51–81.pl_PL
dc.referencesRAPACZ A., JAREMEN D.E., 2015, ICT a innowacje marketingowe w przedsiębiorstwach turystycznych, „Logistyka”, 2, s. 1346–1354.pl_PL
dc.referencesRYCHLEWSKI C., 1998, Wygrać mogą mądrzy i leniwi, „Prawo i Gospodarka”, 1, s. 2–4.pl_PL
dc.referencesSCHUMPETER J., 1960, Teoria rozwoju gospodarczego, Warszawa, 104 s.pl_PL
dc.referencesSIMATUPANG T.M., SRIDHARAN R., 2003, A Benchmarking Scheme for Supply Chain Collaboration, „Benchmarking: An International Journal”, 9, 6, s. 5–30, doi: https://doi.org/10.1108/14635770410520285.pl_PL
dc.referencesSOKOŁOWSKI A., 2010, Estymacja i testowanie hipotez, [w:] Statistica w badaniach naukowych i nauczaniu statystyki, Wyd. Stat Soft Polska, Kraków, s. 25–60.pl_PL
dc.referencesSTACHOWICZ-STANUSCH A., 2001, Kultura marketingowa przedsiębiorstw, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 121 s.pl_PL
dc.referencesSTANISZ A., 2001, Przystępny kurs statystyki w oparciu o program Statistica na przykładach z medycyny, Wyd. StatSoft Polska, Kraków, 532 s.pl_PL
dc.referencesSTAWASZ E., 1999, Innowacje a mała firma, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 270 s.pl_PL
dc.referencesSUSZYŃSKI C., 2003, Restrukturyzacja, konsolidacja, globalizacja przedsiębiorstw, PWE, Warszawa, 128 s.pl_PL
dc.referencesTIDD J., BESSANT J., PAVITT K., 2005, Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change, 3rd Ed., John Wiley, Hoboken, NJ, 602 s.pl_PL
dc.referencesWISZNIEWSKI W., 1999, Innowacyjność polskich przedsiębiorstw przemysłowych, Wyd. Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle „Orgmasz”, Warszawa, 140 s.pl_PL
dc.referencesWAWRZYNIAK B., 1999, Odnawianie przedsiębiorstwa na spotkanie XXI wieku, Warszawa, s. 126 s.pl_PL
dc.referencesWRIGHT J.N., RACE P., 2004, The Management of Service Operations, Thomson Learning, Pensylwania, 346 s.pl_PL
dc.contributor.authorEmailb.gierczak@interia.pl
dc.identifier.doi10.18778/0867-5856.26.2.05
dc.relation.volume26pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord