Show simple item record

dc.contributor.authorNapierała, Tomasz
dc.date.accessioned2017-07-10T12:04:48Z
dc.date.available2017-07-10T12:04:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1508-1117
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22097
dc.description.abstractCritique of neoclassical (neoliberal) understanding of the phenomenon of competition enabled in the XX century arising numerous new economic theories which defined and interpreted the phenomenon of competition in a brand new manner. Rejecting of assumptions of neoliberal theory (particularly assumptions on the market equilibrium, and on access to the market information) had significant impact on redefining methodology of economic geography research on spatial contexts of the competition. Finally, changes observed in economic geography influenced back on development of economics. The main goal of this paper is to describe simultaneous and reciprocal methodological impacts between economics and economic geography. However, the author deliberately focused on economic and geographical studies on spatial contexts of the competition in the hotel industry.en_GB
dc.description.abstractKrytyka neoklasycznego (neoliberalnego) rozumienia procesu konkurencji doprowadziła w XX wieku do wykształcenia wielu nowych kierunków badawczych w ekonomii, definiujących i interpretujących na nowo zjawiska konkurencji. Odrzucenie założeń ekonomii neoliberalnej (szczególnie w odniesieniu do równowagi rynkowej czy dostępu do informacji rynkowej) skutkowało koniecznością redefiniowania metodyki geografii ekonomicznej w zakresie badania przestrzennych aspektów konkurencji. Wreszcie, procesy zachodzące na gruncie geografii ekonomicznej wtórnie oddziaływały na rozwój nauk ekonomicznych. Celem niniejszego artykułu jest próba prześledzenia wzajemnych oddziaływań metodologicznych na linii ekonomia – geografia ekonomiczna, w zakresie badania przestrzennych kontekstów konkurencji w sektorze usług hotelowych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica; 27
dc.subjectCompetitionen_GB
dc.subjecteconomicsen_GB
dc.subjecteconomic geographyen_GB
dc.subjecttourism geographyen_GB
dc.subjectgeography of hospitalityen_GB
dc.subjectKonkurencjapl_PL
dc.subjectekonomiapl_PL
dc.subjectgeografia ekonomicznapl_PL
dc.subjectgeografia turyzmupl_PL
dc.subjectgeografia hotelarstwapl_PL
dc.titlePrzestrzenne konteksty konkurencji w sektorze usług hotelowychpl_PL
dc.title.alternativeSpatial contexts of the competition in the hotel industryen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[153]-186
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Instytut Geografii Miast i Turyzmu, Zakład Geografii Hotelarstwa
dc.identifier.eissn2353-4826
dc.referencesAudretsch D.B. i Feldman M.P., 1996, R D Spillovers and the Geography of Innovation and Production, „The American Economic Review”, 86 (3), s. 630–640.pl_PL
dc.referencesBarney J., 1991, Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, „Journal of Management”, 17 (1), s. 99–120.pl_PL
dc.referencesBartkowiak P., 2014, Koncepcja współkreowania wartości dla klienta na przykładzie modelu DART, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, 136, SGH, s. 9–18.pl_PL
dc.referencesBaum J.A.C., Mezias S.J., 1992, Localized Competition and Organizational Failure in the Manhattan Hotel Industry, 1898–1990, „Administrative Science Quarterly”, 37 (4), s. 580–604.pl_PL
dc.referencesBégin S., 2000, The Geography of a Tourist Business: Hotel Distribution and Urban Development in Xiamen, China, „Tourism Geographies”, 2 (4), s. 448–471.pl_PL
dc.referencesBoschma R.A., Frenken K., 2006, Why is Economic Geography not an Evolutionary Science? Towards an Evolutionary Economic Geography, „Journal of Economic Geography,” 6 (3), s. 273–302.pl_PL
dc.referencesBoschma R.A., Lambooy J.G., 1999, Evolutionary Economics and Economic Geography, „Journal of Evolutionary Economics”, 9 (4), s. 411–429.pl_PL
dc.referencesBrouder P., 2014a, Evolutionary Economic Geography: A New Path for Tourism Studies?, „Tourism Geographies”, 16 (1), s. 2–7.pl_PL
dc.referencesBrouder P., 2014b, Evolutionary Economic Geography and Tourism Studies: Extant Studies and Future Research Directions, „Tourism Geographies”, 16 (4), s. 540–545.pl_PL
dc.referencesBrouder P., Eriksson R.H., 2012, Staying Power: What Influences Micro-firm Survival in Tourism?, „Tourism Geographies”, 15 (1), s. 125–144.pl_PL
dc.referencesBrouder P., Eriksson R.H., 2013, Tourism Evolution: On the Synergies of Tourism Studies and Evolutionary Economic Geography, „Annals of Tourism Research”, 43, s. 370–389.pl_PL
dc.referencesButler R.W., 1980, The Concept of a Tourist Area Cycle of Evolution: Implication for Management of Resources, „Canadian Geographer,” 24, s. 5–12.pl_PL
dc.referencesButler R.W., 2006, The Concept of a Tourist Area Cycle of Evolution: Implications for Management of Resources, [w:] Butler R.W. (red.), The Tourism Area Life Cycle: Applications and Modifications, Channel View Publications, Clevedon–Buffalo–Toronto, s. 3–12.pl_PL
dc.referencesChamberlin E., 1933, The Theory of Monopolistic Competition, Harvard University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesClark J.M., 1955, Competition: Static Models and Dynamic Aspects, „The American Economic Review”, 45 (2), s. 450–462.pl_PL
dc.referencesConner K.R., 1991, A Historical Comparison of Resource-Based Theory and Five Schools of Thought within Industrial Organization Economics: Do We Have a New Theory of the Firm?, „Journal of Management”, 17 (1), s. 121–154.pl_PL
dc.referencesCzerniachowicz B., 2012, Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w podejściu zasobowym na podstawie firmy „a”, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, 25, s. 287–302.pl_PL
dc.referencesDierickx I., Cool K., 1989, Asset Stock Accumulation and Sustainability of Competitive Advantage, „Management Science”, 35, s. 1504–1511.pl_PL
dc.referencesDökmeci V., Balta N., 1999, The Evolution and Distribution of Hotels in Istanbul, „European Planning Studies”, 7 (1), s. 99–109.pl_PL
dc.referencesDunning J.H., 2001, The Eclectic (OLI) Paradigm of International Production: Past, Present and Future, „International Journal of the Economics of Business”, 8 (2), s. 173–190.pl_PL
dc.referencesGlapiński A., 2013, Kwestie metodologiczne podejścia ewolucyjnego w ekonomii, „Gospodarka Narodowa”, 261–262 (5–6), s. 5–17.pl_PL
dc.referencesGołembski G. i in., 2010, Investment decisions in the early stages of the tourism area life cycle, „Tourism: An International Interdisciplinary Journal”, 58 (4), s. 361–377.pl_PL
dc.referencesGranovetter M., 1985, Economic Action and Social Structure: The Problem of Embeddedness, „American Journal of Sociology”, 91 (3), s. 481–510.pl_PL
dc.referencesHaggett P., 1975, Geography: A Modern Synthesis, Harper International Edition, New York–Evanston–San Francisco–London.pl_PL
dc.referencesHamel G., Doz Y.L., Prahalad C.K., 1989, Collaborate with Your Competitors – and Win, Harvard Business Review, Jan–Feb, s. 133–139.pl_PL
dc.referencesHelmers C.G. i in., 2009, Entry Size, Ownership Form, and Spatial Location: An Analysis of the Hotel Industry, [w:] Agricultural Applied Economics Associations 2009 Joint Annual Meeting, Milwaukee, s. 1–20.pl_PL
dc.referencesHowells J., Bessant J., 2012, Introduction: Innovation and Economic Geography: A Review and Analysis, „Journal of Economic Geography”, 12 (5), s. 929–942.pl_PL
dc.referencesHunt S.D., 2000, A General Theory of Competition: Resources, Competences, Productivity, Economic Growth, Sage Publications Inc., Thousand Oaks–London–New Delhi.pl_PL
dc.referencesHunt S.D., 2011, The Theory of Monopolistic Competition, Marketing’s Intellectual History, and the Product Differentiation Versus Market Segmentation Controversy, „Journal of Macromarketing”, 31 (1), s. 73–84.pl_PL
dc.referencesJohnson C., Vanetti M., 2005, Locational Strategies of International Hotel Chains, „Annals of Tourism Research”, 32 (4), s. 1077–1099.pl_PL
dc.referencesKalnins A., Chung W., 2004, Resource-Seeking Agglomeration: A Study of Market Entry in the Lodging Industry, „Strategic Management Journal”, 25 (7), s. 689–699.pl_PL
dc.referencesKirzner I., 2010, Konkurencja i przedsiębiorczość, Fijorr Publishing Company, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKomppula R., 2014, The Role of Individual Entrepreneurs in the Development of Competitiveness for a Rural Tourism Destination – A Case Study, „Tourism Management”, 40, s. 361–371.pl_PL
dc.referencesKowalczyk A., 2001, Geografia hotelarstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesKoźmiński A.K., Latusek-Jurczak D., 2011, Rozwój teorii organizacji, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKrugman P., 1997, Development, Geography and Economic Theory, The MIT Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesKrzesiwo K., Mika M., 2011, Ocena atrakcyjności turystycznej stacji narciarskich w świetle zagadnienia ich konkurencyjności – studium porównawcze Szczyrku i Białki Tatrzańskiej, „Prace Geograficzne”, 125, s. 95–110.pl_PL
dc.referencesLisowski A., 2003, Koncepcje przestrzeni w geografii człowieka, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLösch A., 1961, Gospodarka przestrzenna: Teoria lokalizacji, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMa M., Hassink R., 2013, An Evolutionary Perspective on Tourism Area Development, „Annals of Tourism Research”, 41, s. 89–109.pl_PL
dc.referencesMarkiewicz E., Niezgoda A., 2015, Zmiany w zachowaniach konsumentów na rynku turystycznym w erze społeczeństwa twórczego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 38, s. 37–45.pl_PL
dc.referencesMaskell P., 2001, The Concept of the Firm in Economic Geography, „Economic Geography”, 77 (4), s. 329–344.pl_PL
dc.referencesMatczak A., Napierała T., 2014, Zmiany w lokalizacji hoteli w Budapeszcie, [w:] Gołembski G., Niezgoda A. (red.), Turystyka wobec zmian współczesnego świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, s. 127–139.pl_PL
dc.referencesMcCarthy J.E., 1968, Basic Marketing: A Managerial Approach, R.D. Irwin, Homewood.pl_PL
dc.referencesMises L. von, 2007, Ludzkie działanie. Traktat o ekonomii, Fundacja Instytut Edukacji Ekonomicznej im. Ludwiga von Misesa, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMorrill R.L., 1974, The Spatial Organization of Society, Duxbury Press, Pacific Grove.pl_PL
dc.referencesNapierała T., 2013, Przestrzenne zróżnicowanie cen usług hotelowych w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesNiewiadomski P., 2013, Towards an Economic-Geographical Approach to the Globalisation of the Hotel Industry, „Tourism Geographies: An International Journal of Tourism Space, Place and Environment”, 16 (1), s. 48–67.pl_PL
dc.referencesNiezgoda A., 2013, Prosument na rynku turystycznym – próba zdefiniowania, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 304, s. 203–210.pl_PL
dc.referencesPapatheodorou A., 2004, Exploring the Evolution of Tourism Resorts, „Annals of Tourism Research”, 31 (1), s. 219–237.pl_PL
dc.referencesPenrose E., 2011, The Theory of the Growth of the Firm, Oxford University Press, Oxford.pl_PL
dc.referencesPorter M.E., 2006, Strategia konkurencji: Metody analizy sektorów i konkurentów, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPorter M.E., Millar V.E., 2001, W jaki sposób informacja wpływa na przewagę konkurencyjną?, [Porter M.E. (red.)], Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPrahalad C.K., Hamel G., 1990, The Core Competence of the Corporation, Harvard Business Review, May–Jun, s. 79–90.pl_PL
dc.referencesRogerson J.M., 2012, The Changing Location of Hotels in South Africa’s Coastal Cities, 1990–2010, „Urban Forum”, 23 (1), s. 73–91.pl_PL
dc.referencesRogerson J.M., 2013, The Economic Geography of South Africa’s Hotel Industry 1990–2010, „Urban Forum”, 24 (3), s. 425–446.pl_PL
dc.referencesRumelt R.P., 1997, Towards a Strategic Theory of the Firm, [w:] Foss N.J. (red.), Resources, Firms, and Strategies: A Reader in the Resource-based Perspective, Oxford University Press, Oxford, s. 131–145.pl_PL
dc.referencesSanz-Ibáñez C., Clavé S.A., 2014, The Evolution of Destinations: Towards an Evolutionary and Relational Economic Geography Approach, „Tourism Geographies”, 16 (4), s. 563–579.pl_PL
dc.referencesSchumpeter J.A., 2009, Kapitalizm, socjalizm, demokracja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSuliborski A., 2010, Funkcjonalizm w polskiej geografii miast: Studia nad genezą i pojęciem funkcji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesSwedberg R., 2003, Principles of Economic Sociology, Princeton University Press, Princeton.pl_PL
dc.referencesSzutowski D., 2016, Innovation and Market Value: The Case of Tourism Enterprises, Difin, Warsaw.pl_PL
dc.referencesToffler A., 1997, Trzecia fala, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUrtasun A., Gutiérrez I., 2006, Hotel Location in Tourism Cities: Madrid 1936–1998, „Annals of Tourism Research”, 33 (2), s. 382–402.pl_PL
dc.referencesUzzi B., 1996, The Sources and Consequences of Embeddedness for the Economic Performance of Organizations: The Network Effect, „American Sociological Review”, 61 (4), s. 674–698.pl_PL
dc.referencesVargo S.L., Lusch R.F., 2004, Evolving to a New Dominant Logic for Marketing, „Journal of Marketing”, 68 (1), s. 1–17.pl_PL
dc.referencesWeber M., 2015, Etyka protestancka i duch kapitalizmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWłodarczyk B., 2015, Hotele w przestrzeni miejskiej Łodzi, „Turyzm”, 25 (2), s. 63–75.pl_PL
dc.contributor.authorEmailtomasz.napierala@poczta.fm
dc.identifier.doi10.18778/1508-1117.27.11


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record