Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJamnik, Tilka
dc.date.accessioned2017-09-18T10:16:17Z
dc.date.available2017-09-18T10:16:17Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0860-7435
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22580
dc.description.abstractIt is somehow traditional a grandma reads to small children and a grandpa tells stories, but in real life these are rare opportunities nowadays. There are some projects encouraging elder people to read to children in kindergartens and in public libraries. There are more and more examples that young people read to elder people in retirement homes. All intergenerational reading possibilities could deepen the enjoyment of loud interpersonal reading. The paper presents one of the Slovene projects of the intergenerational reading that tends to bring together young people and grown-up, elder people reading the same young adults literature. There is a growing number of «intergenerational» novels, picture-books, poetry etc. Dedicated  to readers of all ages, and on the other hand aging population is increasing (as everywhere in the developed world). We need to know and understand each other, so maybe books, reading and exchanging thoughts and opinions can build one of the bridges among us.en_GB
dc.description.abstractCzytająca wnukom babcia i dziadek opowiadający historie wydają się tradycyjnym obrazkiem, ale we współczesnym świecie takie sytuacje zdarzają się coraz rzadziej. Istnieją pewne projekty zachęcające starsze osoby do czytania dzieciom w przedszkolach i w bibliotekach publicznych, jednocześnie możemy obserwować coraz więcej przykładów, kiedy młodzi ludzie czytają starszym w domach późnej starości. Wszystkie międzypokoleniowe możliwości czytania mogłyby pogłębić radość z interpersonalnego czytania na głos. W artykule przedstawiono jeden ze słoweńskich projektów poświęcony międzypokoleniowemu czytaniu, którego celem jest zbliżenie młodych ludzi i dorosłych, starszych osób poprzez czytanie tej samej literatury młodzieżowej. Coraz większa liczba “międzypokoleniowych” powieści, książek obrazkowych, poezji itp. Poświęcana jest czytelnikom w każdym wieku, a z drugiej strony rośnie starzejąca się populacja obywateli (jak wszędzie w rozwiniętym świecie). Musimy poznać i zrozumieć siebie nawzajem, więc być może książki, czytanie oraz wymiana myśli i poglądów mogą wspierać budowę relacji między oboma grupami.pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;24
dc.subjectintergenerational readingen_GB
dc.subjectyoung peopleen_GB
dc.subjectadultsen_GB
dc.subject„cross-over” booksen_GB
dc.subjectmiędzypokoleniowe czytaniepl_PL
dc.subjectmłodzieżpl_PL
dc.subjectdoroślipl_PL
dc.subjectmiędzypokoleniowe książkipl_PL
dc.titleIntergenerational Readingen_GB
dc.title.alternativeMiędzypokoleniowe czytaniepl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017en_GB
dc.page.number[67]-75
dc.contributor.authorAffiliationThe Slovenian Reading Badge Society – ZPMS
dc.identifier.eissn2450-1336
dc.referencesPriporočilo evropskega parlamenta in sveta z dne 18. decembra 2006 o ključnih kompetencah za vseživljenjsko učenje (2006). Retrieved 18 April 2017, from: http://www.kulturnibazar.si/data/upload/Priporocilo.pdfpl_PL
dc.contributor.authorEmailtilka.jamnik@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0860-7435.24.05
dc.relation.volume1en_GB


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord