Show simple item record

dc.contributor.authorBraches-Chyrek, Rita
dc.date.accessioned2017-10-09T13:32:29Z
dc.date.available2017-10-09T13:32:29Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22828
dc.description.abstractBiography and formation of human beings are interrelated research perspectives in which relationships between generations are quite significant. In social work (Soziale Arbeit), theories of formation and theories of biography constitute the context for the understanding of cultural transmission in social relationships, the analysis of patterns of living and the description of problematic situations. Although life stories and formation stories are experienced as individual and unique, yet they reflect specific structures. The structures created in the course of life are closely linked to the concept of generation. The generation perspective is expressed in family relationships, but it also has a social context. The article discusses the relationship and importance of formation and biography in intergenerational relations, in the light of social change.en_GB
dc.description.abstractBiografia i kształtowanie (się) człowieka stanowią powiązane ze sobą perspektywy badawcze, w których nie bez znaczenia są relacje między pokoleniami. W pracy społecznej (Soziale Arbeit) teorie kształtowania i teorie biografii tworzą kontekst dla ujmowania sposobów przekazu kulturowego w relacjach społecznych, dla analizy wzorów prowadzenia życia i opisywania sytuacji problemowych. Mimo że historie życia i historie kształtowania doświadczane są jako jednostkowe i niepowtarzalne, to jednak odzwierciedlają się w nich określone struktury. Struktury tworzące się w biegu życia są ściśle powiązane z koncepcją pokolenia. Perspektywa pokoleniowa wyraża się w powiązaniach rodzinnych, ale ma także kontekst społeczny. W artykule omawiany jest związek i znaczenie kształtowania i biografii w relacjach międzypokoleniowych, na tle dokonujących się zmian społecznych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.subjectbiographyen_GB
dc.subjectBildung/educationen_GB
dc.subjectintegenerational relationsen_GB
dc.subjectsocial worken_GB
dc.subjectbiografiapl_PL
dc.subjectkształtowanie (Bildung)pl_PL
dc.subjectrelacje międzypokoleniowepl_PL
dc.subjectpraca społecznapl_PL
dc.titleBiografia i kształtowanie: relacje międzypokoleniowepl_PL
dc.title.alternativeBiography and the Formation Process: Intergenerational Relationsen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[194]-203
dc.contributor.authorAffiliationOtto-Friedrich Universität Bamberg
dc.identifier.eissn-
dc.referencesBlome A., Keck W., Alber J. (2008) Generationenbeziehung im Wohlfahrtsstaat, Wiesbaden, Springer VS.pl_PL
dc.referencesBourdieu P. (1987) Die feinen Unterschiede, Frankfurt/M., Suhrkamp.pl_PL
dc.referencesBourdieu P. (1993) Soziologische Fragen, Frankfurt/M., Suhrkamp.pl_PL
dc.referencesBourdieu P. (1998) Praktische Vernunft. Zur Theorie des Handelns, Frankfurt/M., Suhrkamp.pl_PL
dc.referencesBourdieu P. (2009) Rozum praktyczny. O teorii działania, tłum. J. Stryjczyk, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiegopl_PL
dc.referencesBraches-Chyrek R. (2011) Generationale Perspektiven in der Kindheitsforschung w: J. Baurmann, E. Neuland (red.), Jugendliche als Akteure. Sprachliche und kulturelle Aneignungs- und Ausdrucksformen von Kindern und Jugendlichen, Interdisziplinäre Beiträge, Frankfurt/M., Lang, s. 33–50.pl_PL
dc.referencesBraches-Chyrek R. (2010) Generationenverhältnisse in modernen Gesellschaften, „Sozialwissenschaftliche Literaturrundschau“, R. 33, z. 61, s. 78–85.pl_PL
dc.referencesEcarius J. (2003) Biografie, Lernen und Familienthemen in Generationenbeziehungen, „Zeitschrift für Pädagogik“ 49, 4, s. 534–549.pl_PL
dc.referencesEcarius J. (2008) Generation, Erziehung und Bildung, Stuttgart, Kohlhammer.pl_PL
dc.referencesEisenstadt S. (1966) Von Generation zu Generation, München, Juventa.pl_PL
dc.referencesFend H. (2009) Was die Eltern ihren Kindern mitgeben – Generationen aus Sicht der Erziehungswissenschaft w: H. Künemund, M. Szydlik (red.), Generationen. Multidisziplinäre Perspektiven, Wiesbaden, Springer VS, s. 81–104.pl_PL
dc.referencesJancke-Leutzsch G. (1988) Weibliche Lebensentwürfe. Untersuchungen an Autobiographien des 20. Jahrhunderts Die Lebensgeschichte als Beziehungsarbeit w: U. Becher, J. Rüsen (red.), Weiblichkeit in geschichtlicher Perspektive, Frankfurt/M., Suhrkamp, s. 423–455.pl_PL
dc.referencesLatscher B., Wiemann I. (2013) Mädchen und Jungen entdecken ihre Geschichte: Grundlagen und Praxis der Biografiearbeit, Weinheim, Beltz Juventa.pl_PL
dc.referencesMannheim K. (1964) Wissenssoziologie, Berlin und Neuwied, Luchterhand.pl_PL
dc.referencesMiethe I. (2014) Biografiearbeit – Lehr- und Handbuch für Studium und Praxis, Weinheim, Beltz Juventa.pl_PL
dc.referencesNachtwey O. (2016) Die Abschstiegsgesellschaft. Über das Aufbegehren in der regressiven Moderne, Frankfurt/M., Suhrkamp.pl_PL
dc.referencesParnes O., Vedder U., Willer S. (2008) Das Konzept der Generationen, Frankfurt/M., Suhrkamp.pl_PL
dc.referencesSchütze A. (1977) Zur Theorie sozialen Handelns, Frankfurt/M., Suhrkamp.pl_PL
dc.referencesTremmel J. (2012) Eine Theorie der Generationengerechtigkeit, Münster, Mentis Verlag.pl_PL
dc.referencesWehler H.-U. (2013) Die neue Umverteilung. Soziale Ungleichheit in Deutschland, München, C. H. Beck Verlag.pl_PL
dc.contributor.authorEmailrita.braches@uni-bamberg.de
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.04.12
dc.relation.volume4pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record