dc.contributor.author | Braches-Chyrek, Rita | |
dc.date.accessioned | 2017-10-09T13:32:29Z | |
dc.date.available | 2017-10-09T13:32:29Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.issn | 2450-4491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/22828 | |
dc.description.abstract | Biography and formation of human beings are interrelated research perspectives in which relationships between generations are quite significant. In social work (Soziale Arbeit), theories of formation and theories of biography constitute the context for the understanding of cultural transmission in social relationships, the analysis of patterns of living and the description of problematic situations. Although life stories and formation stories are experienced as individual and unique, yet they reflect specific structures. The structures created in the course of life are closely linked to the concept of generation. The generation perspective is expressed in family relationships, but it also has a social context. The article discusses the relationship and importance of formation and biography in intergenerational relations, in the light of social change. | en_GB |
dc.description.abstract | Biografia i kształtowanie (się) człowieka stanowią powiązane ze sobą perspektywy badawcze, w których nie bez znaczenia są relacje między pokoleniami. W pracy społecznej (Soziale Arbeit) teorie kształtowania i teorie biografii tworzą kontekst dla ujmowania sposobów przekazu kulturowego w relacjach społecznych, dla analizy wzorów prowadzenia życia i opisywania sytuacji problemowych. Mimo że historie życia i historie kształtowania doświadczane są jako jednostkowe i niepowtarzalne, to jednak odzwierciedlają się w nich określone struktury. Struktury tworzące się w biegu życia są ściśle powiązane z koncepcją pokolenia. Perspektywa pokoleniowa wyraża się w powiązaniach rodzinnych, ale ma także kontekst społeczny. W artykule omawiany jest związek i znaczenie kształtowania i biografii w relacjach międzypokoleniowych, na tle dokonujących się zmian społecznych. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | |
dc.subject | biography | en_GB |
dc.subject | Bildung/education | en_GB |
dc.subject | integenerational relations | en_GB |
dc.subject | social work | en_GB |
dc.subject | biografia | pl_PL |
dc.subject | kształtowanie (Bildung) | pl_PL |
dc.subject | relacje międzypokoleniowe | pl_PL |
dc.subject | praca społeczna | pl_PL |
dc.title | Biografia i kształtowanie: relacje międzypokoleniowe | pl_PL |
dc.title.alternative | Biography and the Formation Process: Intergenerational Relations | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017 | pl_PL |
dc.page.number | [194]-203 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Otto-Friedrich Universität Bamberg | |
dc.identifier.eissn | - | |
dc.references | Blome A., Keck W., Alber J. (2008) Generationenbeziehung im Wohlfahrtsstaat, Wiesbaden, Springer VS. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu P. (1987) Die feinen Unterschiede, Frankfurt/M., Suhrkamp. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu P. (1993) Soziologische Fragen, Frankfurt/M., Suhrkamp. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu P. (1998) Praktische Vernunft. Zur Theorie des Handelns, Frankfurt/M., Suhrkamp. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu P. (2009) Rozum praktyczny. O teorii działania, tłum. J. Stryjczyk, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego | pl_PL |
dc.references | Braches-Chyrek R. (2011) Generationale Perspektiven in der Kindheitsforschung w: J. Baurmann, E. Neuland (red.), Jugendliche als Akteure. Sprachliche und kulturelle Aneignungs- und Ausdrucksformen von Kindern und Jugendlichen, Interdisziplinäre Beiträge, Frankfurt/M., Lang, s. 33–50. | pl_PL |
dc.references | Braches-Chyrek R. (2010) Generationenverhältnisse in modernen Gesellschaften, „Sozialwissenschaftliche Literaturrundschau“, R. 33, z. 61, s. 78–85. | pl_PL |
dc.references | Ecarius J. (2003) Biografie, Lernen und Familienthemen in Generationenbeziehungen, „Zeitschrift für Pädagogik“ 49, 4, s. 534–549. | pl_PL |
dc.references | Ecarius J. (2008) Generation, Erziehung und Bildung, Stuttgart, Kohlhammer. | pl_PL |
dc.references | Eisenstadt S. (1966) Von Generation zu Generation, München, Juventa. | pl_PL |
dc.references | Fend H. (2009) Was die Eltern ihren Kindern mitgeben – Generationen aus Sicht der Erziehungswissenschaft w: H. Künemund, M. Szydlik (red.), Generationen. Multidisziplinäre Perspektiven, Wiesbaden, Springer VS, s. 81–104. | pl_PL |
dc.references | Jancke-Leutzsch G. (1988) Weibliche Lebensentwürfe. Untersuchungen an Autobiographien des 20. Jahrhunderts Die Lebensgeschichte als Beziehungsarbeit w: U. Becher, J. Rüsen (red.), Weiblichkeit in geschichtlicher Perspektive, Frankfurt/M., Suhrkamp, s. 423–455. | pl_PL |
dc.references | Latscher B., Wiemann I. (2013) Mädchen und Jungen entdecken ihre Geschichte: Grundlagen und Praxis der Biografiearbeit, Weinheim, Beltz Juventa. | pl_PL |
dc.references | Mannheim K. (1964) Wissenssoziologie, Berlin und Neuwied, Luchterhand. | pl_PL |
dc.references | Miethe I. (2014) Biografiearbeit – Lehr- und Handbuch für Studium und Praxis, Weinheim, Beltz Juventa. | pl_PL |
dc.references | Nachtwey O. (2016) Die Abschstiegsgesellschaft. Über das Aufbegehren in der regressiven Moderne, Frankfurt/M., Suhrkamp. | pl_PL |
dc.references | Parnes O., Vedder U., Willer S. (2008) Das Konzept der Generationen, Frankfurt/M., Suhrkamp. | pl_PL |
dc.references | Schütze A. (1977) Zur Theorie sozialen Handelns, Frankfurt/M., Suhrkamp. | pl_PL |
dc.references | Tremmel J. (2012) Eine Theorie der Generationengerechtigkeit, Münster, Mentis Verlag. | pl_PL |
dc.references | Wehler H.-U. (2013) Die neue Umverteilung. Soziale Ungleichheit in Deutschland, München, C. H. Beck Verlag. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | rita.braches@uni-bamberg.de | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2450-4491.04.12 | |
dc.relation.volume | 4 | pl_PL |