Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKöhler, Sina-Mareen
dc.date.accessioned2017-10-09T13:32:31Z
dc.date.available2017-10-09T13:32:31Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22830
dc.description.abstractThis contribution presents results of a longitudinal qualitative study of young adults with different career plans and transition pathways. The central question of this study focuses on the relevance of vocational orientation programs at regular schools for young people’s career plans and transitions. The first part deals with the organization and research about vocational orientation programs. The second part begins by giving an insight into the empirical design of the longitudinal study. It then proceeds to discuss how the methodological perspective of reconstructive research can provide deeper understanding of student’s perspective. Narrative interviews are used as the basis to investigate how the socialization contexts are relevant and interconnected. Through the deeper understanding of student’s perspectives and the role of different socialization agents, it is possible to highlight the relevance of vocational orientation programs at schools. The findings could prove useful for improving vocational orientation programs at schools. Currently, such programs are disconnected from students’ everyday life and show little regard for their perspectives.en_GB
dc.description.abstractArtykuł przedstawia wyniki podłużnego badania jakościowego młodych dorosłych mających różne plany związane z karierą i ścieżki przejścia. Głównym problemem poruszanym w badaniu jest znaczenie programów orientacji zawodowej w szkołach ogólnokształcących dla planów zawodowych i ścieżek przejścia młodzieży. Pierwsza część artykułu dotyczy organizacji i badań nad programami orientacji zawodowej. Drugą część rozpoczyna omówienie empirycznego projektu badań podłużnych. Dalsze rozważania dotyczą tego, w jaki sposób perspektywa metodologiczna badań rekonstrukcyjnych może zapewnić lepsze zrozumienie punktu widzenia ucznia. Wykorzystano wywiady narracyjne jako podstawę do zbadania, w jaki sposób konteksty socjalizacyjne są istotne i wzajemnie połączone. Poprzez głębsze zrozumienie perspektywy uczniów i roli różnych czynników socjalizacyjnych można uwypuklić znaczenie programów orientacji zawodowej w szkołach. Przedstawione wnioski mogą okazać się przydatne dla podniesienia jakości programów orientacji zawodowej w szkołach. Obecnie, istniejące programy są oderwane od codziennego życia uczniów i nie uwzględniają ich perspektywy.pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.subjectvocational educationen_GB
dc.subjectschool-to-work transitionen_GB
dc.subjectsocial inequalityen_GB
dc.subjectschool careersen_GB
dc.subjectlongitudinal studyen_GB
dc.subjectkształcenie zawodowepl_PL
dc.subjectprzejście ze szkoły do pracypl_PL
dc.subjectnierówność społecznapl_PL
dc.subjectkariera w szkolepl_PL
dc.subjectbadanie podłużnepl_PL
dc.titleDoes Vocational Education at Regular Schools Matter? – A Longitudinal Case Study of Students’ Experiences with Vocational Orientation Programsen_GB
dc.title.alternativeCzy przygotowanie zawodowe w szkołach ogólnokształcących jest ważne? Podłużne badania przypadku uczniów biorących udział w programach orientacji zawodowejpl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017en_GB
dc.page.number[218]-237
dc.contributor.authorAffiliationRWTH Aachen University
dc.identifier.eissn-
dc.referencesAhrens D. (2007) Anspruch und Wirklichkeit von Betriebspraktika als Instrument schulischer Berufsorientierung in: Bildung und Berufsorientierung, H. Kahlert, J. Mansel (eds.), Weinheim u.a., Juventa: 185–203.pl_PL
dc.referencesBeinke L. (2013) Das Betriebspraktikum als Instrument der Berufsorientierung in: Berufsorientierung, T. Brüggemann, S. Rahn (eds.), Münster u.a., Waxman: 262–270.pl_PL
dc.referencesBergmann L., Eccles J., Salmela-Aro K., Schneider B., Silbereisen R. K., Trautwein U. (eds.), Pathways To Adulthood. Annual Report 10/11, http://www.pathwaystoadulthood.org/docs/PATHWAYSAnnualReport1011.pdf [last access: 01.30.2015].pl_PL
dc.referencesBiggart A., Kovacheva S. (2006) Social Change, Family Support and Young Adults in Europe, “New Directions For Child And Adolescent Development”, 113: 49–61.pl_PL
dc.referencesBBB 2014, http://www.bmbf.de/pub/bbb_2014.pdf [last access: 01.29.2015].pl_PL
dc.referencesBohnsack R. (2010) The Interpretation of Pictures and the Documentary Method in: Qualitative Analysis and Documentary Method in International Educational Research, R. Bohnsack, N. Pfaff, V. Weller (eds.), Opladen, Farmington Hills, Barbara Budrich Publishers: 267–292.pl_PL
dc.referencesBohnsack R., Pfaff N., Weller V. (2010) (eds.) Qualitative Analysis and Documentary Method in International Educational Research, Opladen, Farmington Hills, Barbara Publishers.pl_PL
dc.referencesBryman A. (2012) Social Research Methods, Oxford, Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesDecCop 2010, Declaration of Copenhagen, http://www.bmbf.de/pubRD/copenhagen_declaration_eng_final.pdf [last access: 08.19.2014].pl_PL
dc.referencesDestatis 2014; graduates 2013, https://www.destatis.de/EN/FactsFigures/SocietyState/EducationResearchCulture/Schools/Tables/GraduatesSchoolLeaversTypeQualification.html [last access: 01.29.2015].pl_PL
dc.referencesDormeier Freire A., Giang Hong Trinh (2012) The role of family in vocational education and training choices, “International Studies in Sociology of Education”, 3: 237–257.pl_PL
dc.referencesET 2020 benchmarks 2014, http://ec.europa.eu/education/policy/strategicframework/index_en.htm [last access: 08.19.2014].pl_PL
dc.referencesET Monitor 2014, http://ec.europa.eu/education/tools/docs/2014/monitor2014-de_en.pdf [last access: 01.29.2015].pl_PL
dc.referencesEurostat 2015; youth unemployment rate, http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do;jsessionid=Lvg1jGaQZgZz_g06JMrlTxw1GNC92Y6YrqYoI1jbNP2guvU-YfZb!1724044053 [last access: 01.29.2015].pl_PL
dc.referencesHeinrichs K., Wuttke E. (2013) Occupational Exploration in German Secondary Schools in: Transitions in Vocational Education, J. Seifried, E. Wuttke (eds.), Opladen, Berlin, Toronto, Barbara Budrich Publishers: 37–55.pl_PL
dc.referencesHeublein U., Richter J., Schmelzer R., Sommer D. (2014) Die Entwicklung der Studienabbruchquoten an den deutschen Hochschulen, „Forum Hochschule“, 4: 1–20.pl_PL
dc.referencesHerzog W., Neuenschwander M. P., Wannack E. (2006) Berufswahlprozess, Bern, Stuttgart, Berlin,Haupt Verlag.pl_PL
dc.referencesKrüger H.-H., Köhler S.-M., Pfaff N., Zschach M. (2011) Peer Group, Educational Distinction and School Career, “Childhood a Journal of Global Child Research”, 4: 477–490.pl_PL
dc.referencesKrüger H.-H., Köhler S.-M., Zschach M. (2008) Peer groups and selection processes within the educational system in: H.-H. Krüger, W. Helsper, G. Foljanty-Jost, R. T. Kramer, M. Hummrich (eds.), Family, School, Youth Culture. International Perspectives of Pupil Research, Frankfurt a.M. et al., Peter Lang Publishers: 199–217.pl_PL
dc.referencesLeuze K., Ludwig-Mayerhofer W., Solga H. (2011) The German National Educational Panel Study, “Longitudinal and Life Course Studies”, 3: 346–355.pl_PL
dc.referencesMasdonati J. (2010) The transition from school to vocational education and training, “Journal of Employment Counseling”, 3: 20–29.pl_PL
dc.referencesNiemeyer B., Frey-Huppert C. (2009) Berufsorientierung an allgemeinbildenden Schulen in Deutschland, http://www.boeckler.de/pdf/mbf_pers_bild_ berufsorientierung_sek_1.pdf [last access: 08.19.2014].pl_PL
dc.referencesNoack P., Kracke B., Gniewosz B., Dietrich J. (2010) Parental and school effects on students ´occupational exploration, “Journal of Vocational Behavior”, 1: 50–57.pl_PL
dc.referencesRahn S., Brüggemann T., Hartkopf E. (2011) Von der diffusen zur konkreten Berufsorientierung, „Die Deutsche Schule“, 4: 297–311.pl_PL
dc.referencesRauner F., Smith E., Hauschildt U., Zelloth H. (2010) (eds.) Innovative Apprenticeships, Berlin, Transaction Publishers.pl_PL
dc.referencesReißig B., Mahl F. (2013) Berufsorientierung im regionalen Übergangsmanagement in: Der Übergang Schule-Beruf. Beratung als pädagogische Intervention, U. Sauer-Schiffer, T. Brüggemann (eds.), Münster u.a., Waxmann: 348–356.pl_PL
dc.referencesSchittenhelm K. (2010) School-to-Work Transitions of Young Women in: Qualitative Analysis and Documentary Method in International Educational Research, R. Bohnsack, N. Pfaff, V. Weller (eds.), Opladen, Farmington Hills, Barbara Budrich Publishers: 125–142.pl_PL
dc.referencesSchneider S. L., Tieben N. (2011) A healthy sorting machine? Social inequality in the transition to upper secondary education in Germany, “Oxford Review of Education”, 2: 139–166.pl_PL
dc.referencesStauber B. (2006) Biography and gender in youth transitions, “New Directions For Child and Adolescent Development”, 4: 63–75.pl_PL
dc.referencesThiessen V., Blasius J. (2002) The social Distribution of Youth’s Images of Work, “Canadian Review of Sociology”, 1: 49–78.pl_PL
dc.referencesUle M., Svab A., Walther A., Litau J. (2014) Far From Frozen. Creative Strategies of Young People in Disadvantaged Circumstances, http://ec.europa.eu/research/socialsciences/pdf/policy_reviews/KINA26192ENN.pdf [last access: 01.27.2015].pl_PL
dc.referencesWalther A., du Bois-Reymond M., Biggart A. (2006) Learning, Motivation and Participation in Youth Transitions in: Participation in Transition, A. Walther, M. du Bois-Reymond, A. Biggart (eds.), Frankfurt a.M. et al., Peter Lang Publishers: 21–42.pl_PL
dc.referencesWalther A., Plug Wim (2006) Transitions from School to Work in Europe: Destandardization and Policy Trends, “New Directions For Child and Adolescent Development”, 4: 77–90.pl_PL
dc.referencesWensierski H.-J. (2008) Berufsorientierende Jugendbildung – Jugendbildung zwischen Sozialpädagogik, Schule und Arbeitswelt, „Diskurs Kindheits- und Jugendforschung“, 2: 149–166.pl_PL
dc.referencesWensierski H.-J., Schützler C., Schütt S. (2005) Berufsorientierende Jugendbildung. Grundlagen, empirische Befunde, Konzepte, Weinheim, München, Juventa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailsina.koehler@rwth-aachen.de
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.04.14
dc.relation.volume4en_GB


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord