Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKafar, Marcin
dc.date.accessioned2017-10-09T13:32:33Z
dc.date.available2017-10-09T13:32:33Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22833
dc.description.abstractThe article is an attempt to present the reflexive approach in its auto/biographic form. In this context, two representative reflexive essays featured in Volume 4 of the periodical “Educational Sciences. Interdisciplinary Studies” (“NOWIS”) are interpreted. Additionally, the text shows the problem of distance and proximity appearing among different perspectives of conducting educational-biographic research.en_GB
dc.description.abstractArtykuł jest próbą przybliżenia podejścia refleksywnego w odmianie auto/biograficznej. W tym kontekście interpretacji poddane zostały dwie reprezentatywne dla tego podejścia wypowiedzi zamieszczone w tomie 4. czasopisma „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” („NOWIS”). Na innym poziomie tekst ukazuje problem dystansu i bliskości występujący między różnymi ujęciami stosowanymi w badaniach poświęconych edukacyjnym wymiarom biografii.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.subjectreflexivityen_GB
dc.subjectnarrativeen_GB
dc.subjectauto/biographic approachen_GB
dc.subjectethnography of lifeen_GB
dc.subjectcryptoautobiographyen_GB
dc.subjecteducational researchen_GB
dc.subjectrefleksywnośćpl_PL
dc.subjectnarracjapl_PL
dc.subjectpodejście auto/biograficznepl_PL
dc.subjectetnografia życiapl_PL
dc.subjectkryptoautobiografiapl_PL
dc.subjectbadania edukacyjnepl_PL
dc.subjectWojciech Józef Bursztapl_PL
dc.subjectIwona Kabzińskapl_PL
dc.titleZyskiwanie samowiedzy poznawczej jako proces edukacyjnypl_PL
dc.title.alternativeGaining Cognitional Self-Awareness as an Educational Processen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[270]-284
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Badań Edukacyjnych
dc.identifier.eissn-
dc.referencesBowen E. (1954) Return to laugher, New York, Doubleday.pl_PL
dc.referencesBenedyktowicz Z. (2000) Portrety „obcego”, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesBurszta W. (1994) Yes. Nostalgiczne strefy pamięci, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, nr 1–2, s. 54–57.pl_PL
dc.referencesCzaja D. (2002) Życie czyli nieprzejrzystość. Poza antropologię kultury, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, nr 3–4, s. 6–22.pl_PL
dc.referencesCzermińska M. (2000) Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Kraków, Wydawnictwo Universitas.pl_PL
dc.referencesCrapanzano V. (1977) On the writing of ethnography, „Dialectical Anthropology”, nr 1, s. 69–73.pl_PL
dc.referencesDubas E. (2009) Refleksja autobiograficzna jako aktywność edukacyjna w kontekście całożyciowego uczenia się w: Aktywność społeczna, kulturalna i oświatowa dorosłych, A. Fabiś, S. Kędziora (red.), Mysłowice–Zakopane, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, s. 41–53.pl_PL
dc.referencesDubas E. (2011) Jak opracowywać materiał narracyjno-biograficzny? (propozycja) w: Uczenie się z (własnej) biografii, E. Dubas, W. Świtalski (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 241–246.pl_PL
dc.referencesDubas E. (2014a) Edukacja w andragogicznych badaniach biograficznych – biografia edukacyjna w: Badanie biografii – źródła, metody, konteksty, R. Skrzyniarz, E. Krzewska, W. Zgłobicka-Gierut (red.), Lublin, Wydawnictwo Episteme, s. 17–31.pl_PL
dc.referencesDubas E. (2014b) Czas, biografia i badanie biograficzne – różnorodność kontekstów w andragogicznej perspektywie, „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 13–27.pl_PL
dc.referencesDubas E. (2015a) Andragogiczne badania biografii – zakresy, trudności, etyka badacza (wybrane aspekty) w: Biografie i uczenie się, E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 31–47.pl_PL
dc.referencesDubas E. (2015b) Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się w: Biografie i uczenie się, E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 11–29.pl_PL
dc.referencesDubas E., Świtalski W. (red.) (2011a) Uczenie się z (własnej) biografii, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesDubas E., Świtalski W. (red.) (2011b) Uczenie się z biografii innych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesEllis C., Bochner A. P. (1999) Bringing emotion and personal narrative into medical social science, „Health”, nr 3, s. 229–237.pl_PL
dc.referencesFleck L. (1986) Powstanie i rozwój faktu naukowego. Wprowadzenie do nauki o stylu myślowym i kolektywie myślowym, tłum. M. Tuszkiewicz, wstępem opatrzył Z. Cackowski, Lublin, Wydawnictwo Lubelskie.pl_PL
dc.referencesFoucault M. (1999) Sobąpisanie, tłum. M. P. Markowski w: M. Foucault, Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, Warszawa, Fundacja Aletheia, s. 303–319.pl_PL
dc.referencesFrank A. W. (1995) The wounded storyteller. Body, illness, and ethics, Chicago, The University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesFriedrich P. (1978) Poetry and anthropology, Chicago, Benjamin and Martha Waite Press.pl_PL
dc.referencesFriedrich P. (1979) Bastard moons, Chicago, Benjamin and Martha Waite Press.pl_PL
dc.referencesKabzińska I. (2007) Sąsiedztwo ciszy i hałasu, „Tematy z Szewskiej”, nr 1, s. 117–124.pl_PL
dc.referencesKabzińska I. (2012) Nadwrażliwi – marginalizowana mniejszość kulturowa w: Ciekawość świata, ludzi, kultury… Księga ofiarowana Profesorowi Ryszardowi Kantorowi z okazji czterdziestolecia pracy naukowej, R. Hołda, T. Paleczny (red.), Kraków, Księgarnia Akademia, s. 121–139.pl_PL
dc.referencesKafar M. (2004) Od spotkania do wspólnoty. Autobiograficzny raport z terenu w: Codzienne i niecodzienne. O wspólnotowości w realiach dzisiejszej Łodzi, G. E. Karpińska (red.), Łódź, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, s. 79–101.pl_PL
dc.referencesKafar M. (2010) Zwroty zapoznane – zwrot dokonany. Autobiografia w myśleniu etnograficznym i antropologicznym w: „Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne, Olsztyn, Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.pl_PL
dc.referencesKafar M. (red.) (2011) Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesKafar M. (red.) (2013a) Scientific biographies. Between the „professional” and „nonprofessional” dimensions of humanistic experiences, Łódź–Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesKafar M. (2013b) W świecie wygnańców, wdów i sierot. O pewnym wariancie antropologii zaangażowanej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesKafar M. (red.) (2016) Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesKapuściński R. (2006) Ten Inny, Kraków, Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesKlimaszewska J. (1976) Kazimierz Moszyński. Życie i twórczość, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.pl_PL
dc.referencesMacIntyre A. (1996) Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, tłum A. Chmielewski, Warszawa, PWN.pl_PL
dc.referencesMarynowicz-Hetka E. (2015) Pedagogizacja życia społecznego – spojrzenie z oddalenia, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1, s. 178–189.pl_PL
dc.referencesMead M. (1966) An anthropologist at work. Writings of Ruth Benedict, New York, Atherton Press.pl_PL
dc.referencesMyerhoff B., Ruby J. (1982) Introduction w: A crack in the mirror. Reflexive perspectives in anthropology, J. Ruby (red.), Philadelphia, University of Pennsylvania Press, s. 1–35.pl_PL
dc.referencesNowicka E. (2006) Świat człowieka – świat kultury, wydanie nowe, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesPowdermaker H. (1966) Stranger and friend, New York, Norton.pl_PL
dc.referencesRicoeur P. (2005) O sobie samym jako innym, tłum. B. Chełstowski, naukowo opracowała i wstępem opatrzyła M. Kowalska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesRose D. (1982) Occasions and forms of anthropological experience w: A crack in the mirror. Reflexive perspectives in anthropology, J. Ruby (red.), Philadelphia, University of Pennsylvania Press, s. 219–273.pl_PL
dc.referencesRose D. (1990) Living the ethnographic life, Newbury Park, Sage.pl_PL
dc.referencesTischner J. (2006) Filozofia dramatu, Kraków, Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2009) O znaczeniu teorii i metodyki w badaniach jakościowych (biograficznych) oraz o ich społecznym kontekście, „Pedagogika Kultury”, t. V, s. 43–57.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2011) Biograficzna perspektywa badawcza w: Uczenie się z (własnej) biografii, E. Dubas, W. Świtalski (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 11–27.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2014) Studia w doświadczeniu biograficznym absolwentów pedagogiki, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2, s. 91–106.pl_PL
dc.referencesWejland A. P. (2010a) Dyskurs i tożsamość. Opowieści we wspólnocie naukowej w: Okolice socjologicznej tożsamości. Księga poświęcona pamięci Wojciecha Sitka, I. Taranowicz (red.), Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 155–182.pl_PL
dc.referencesWejland A. P. (2010b) Latem w parku. Epifanie codzienności w: Lato w mieście. Różne oblicza kultury, R. Godula-Węcławowicz (red.), Kraków–Warszawa, Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk, s. 145–162.pl_PL
dc.referencesWejland A. P. (2016) Spojrzeć na świat jak antropolog. Wyzwanie autobiograficzne w: Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, M. Kafar (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 33–47.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmarcin.kafar1@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.04.17
dc.relation.volume4pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord