Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMazurek, Emilia
dc.date.accessioned2017-10-09T13:32:37Z
dc.date.available2017-10-09T13:32:37Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/22840
dc.description.abstractThe paper presents the main assumptions of the narrative learning theory developed by M. Carolyn Clark and Marsha Rossiter. The theory is based on the idea that people understand themselves as well as the changes over the course of their lives narratively. Narratives are a uniquely human way of giving meaning to life experience. According to the authors, narrative learning is a twofold concept: 1) learning through stories (listening to stories, telling stories, recognizing stories), 2) conceptualizing learning as a narrative process.en_GB
dc.description.abstractW tekście przedstawiono zarys teorii narracyjnego uczenia się opracowanej przez M. Carolyn Clark i Marshę Rossiter. Teoria oparta jest na założeniu, że ludzie rozumieją nie tylko siebie, ale także zmiany zachodzące w biegu ich życia w sposób narracyjny. Narracje są unikalnym sposobem nadawania znaczenia doświadczeniom życiowym. W ujęciu autorek narracyjne uczenie się stanowi ramę do rozważań w dwojakim sensie: 1) uczenie się poprzez historie (tj. słuchanie historii, opowiadanie historii i rozpoznawanie historii), 2) konceptualizacja uczenia się jako procesu narracyjnego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1
dc.subjectnarrativeen_GB
dc.subject(auto)biographical narrativeen_GB
dc.subjectbiographical researchen_GB
dc.subjectnarrative learning theoryen_GB
dc.subjectnarrative learningen_GB
dc.subjectnarracjapl_PL
dc.subjectnarracja (auto)biograficznapl_PL
dc.subjectbadania biograficznepl_PL
dc.subjectteoria narracyjnego uczenia siępl_PL
dc.subjectnarracyjne uczenie siępl_PL
dc.titleNarracyjne uczenie się człowieka dorosłego. Założenia teoretycznepl_PL
dc.title.alternativeTheoretical Assumptions of Narrative Learning in Adulthooden_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by WNoW, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[106]-117
dc.contributor.authorAffiliationPolitechnika Wrocławska, Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
dc.identifier.eissn-
dc.referencesBecker G. (1997) Disrupted Lives: How People Create Meaning in a Chaotic World, Berkeley and Los Angeles, University of California Press.pl_PL
dc.referencesBruner J. (1990) Acts of meaning, London, Harvard University Press.pl_PL
dc.referencesBruner J. (2004) Life as Narrative, „Social Research”, vol. 71, no 3, s. 691–710.pl_PL
dc.referencesClark C. M. (2010) Narrative Learning: Its Contours and Its Possibilities, “New Directions For Adult Continuing Education”, no 126, Special Issue “Narrative Perspectives on Adult Education”, s. 3–11.pl_PL
dc.referencesClark C. M., Rossiter M. (2008) Narrative Learning in Adulthood, “New Directions for Adult Continuing Education”, no 119, s. 61–70.pl_PL
dc.referencesCouser G. T. (1997) Recovering Bodies. Illness, Disability, and Life Writing, Madison, The University of Wisconsin Press.pl_PL
dc.referencesCzerniawska O. (2004) Od badań biograficznych do dydaktyki biograficznej, „Edukacja Dorosłych”, nr 3.pl_PL
dc.referencesde Medeiros K. (2014) Narrative Gerontology in Research and Practice, New York, Springer Publishing Company.pl_PL
dc.referencesDryll E. (2004) Homo narrans – wprowadzenie w: Narracja. Koncepcje i badania psychologiczne, E. Dryll, A. Cierpka (red.), Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, s. 7–20.pl_PL
dc.referencesDryll E. (2014) Narracje rodzinne w: Psychologia rodziny, I Janicka, H. Liberska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 76–93.pl_PL
dc.referencesDryll E., Cierpka A. (2011) Zagadnienia teoretyczne nurtujące polską psychologię narracyjną. Wprowadzenie w: Psychologia narracyjna. Tożsamość, dialogowość, pogranicza, E. Dryll, A. Cierpka (red.), Warszawa, Wydawnictwo Eneteia.pl_PL
dc.referencesDubas E. (2011) „Uczenie się z (własnej) biografii” – wprowadzenie w: Biografia i badanie biografii, t. 1, Uczenie się z (własnej) biografii, E. Dubas, W. Świtalski (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 5–9.pl_PL
dc.referencesDubas E. (2014) Czas, biografia i badania biograficzne – różnorodność kontekstów w andragogicznej perspektywie, Edukacja Dorosłych, Nr 2 (71), s. 13–27.pl_PL
dc.referencesFrank A. W. (1995) The wounded storyteller. Body, illness, and ethics, Chicago–London, The University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesGarro L., Mattingly Ch. (2000) Narrative as Construct and Construction w: Narrative and the Cultural Construction of Illness and Healing, Ch. Mattingly, L. Garro (red.), Berkeley and Los Angeles, University of California Press.pl_PL
dc.referencesGolonka-Legut J. (2012) Indywidualne doświadczenie życiowe obszarem uczenia się człowieka dorosłego w: Kultura jako przestrzeń edukacyjna. Współczesne obszary uczenia się osób dorosłych, W. Jakubowski (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 45–62.pl_PL
dc.referencesHawkins A. (1999) Pathography: patient narratives of illness, “Culture and Medicine”, no 171, s. 127–129.pl_PL
dc.referencesJurgiel-Aleksander A. (2015) Jaka edukacja i dla kogo? Biografie edukacyjne dorosłych i ich społeczny wymiar, „Rocznik Andragogiczny”, s. 79–100.pl_PL
dc.referencesKarpiak I. (2000) Writing Our Life: Adult Learning and Teaching Through Autobiography, “Canadian Journal of University Continuing Education”, vol. 26, no 1, s. 31–50.pl_PL
dc.referencesKnowles M. (1980) The Modern Practice of Adult Education. From Pedagogy to Andragogy, wyd. 2, Englewood Cliffs: Prentice Hall Regents/Cambridge.pl_PL
dc.referencesMazurek E. (2015) Illness Narratives – Between Personal Experience, Medical Discourse, and Cultural Practice, “Croatian Review of Rehabilitation Research”, vol. 51, no 1, s. 48–58.pl_PL
dc.referencesMazurek E. (2017) Biograficzne uczenie się i narracyjne uczenie się – ramy teoretyczne, „Edukacja Dorosłych”, nr 1(76), s. 51–65.pl_PL
dc.referencesMaruszewski T. (2005) Pamięć autobiograficzna, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesNowak-Dziemianowicz M. (2014) Narracja w pedagogice – znaczenie, badania, interpretacje, „Kultura i Edukacja”, nr 2 (102), s. 7–44.pl_PL
dc.referencesNowak-Dziemianowicz M. (2016) Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSW.pl_PL
dc.referencesPolkinghorne D. E. (1988) Narrative Knowing and the Human Sciences, SUNY Press.pl_PL
dc.referencesRicoeur P. (1992) Filozofia osoby, tłum. M. Frankiewicz, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej.pl_PL
dc.referencesRiessman C. K. (2002) Illness Narratives: Positioned Identities, Invited annual lecture, Health Communication Research Centre, Cardiff University, Wales.pl_PL
dc.referencesRiessman C. K. (2005) Narrative Analysis w: Narrative, Memory Everyday Life, N. Kelly, Ch. Horrocks, K. Milnes, B. Roberts, D. Robinson (red.), Huddersfield, University of Huddersfield, s. 1–7.pl_PL
dc.referencesRiessman C. K. (2008) Narrative Methods for the Human Sciences, Thousand Oaks, California: Sage.pl_PL
dc.referencesRosenthal G. (1993) Reconstruction of Life Stories: principles of selection in generating stories for narrative biographical interviews, “The Narrative Study of Lives”, no 1 (1), s. 59–91.pl_PL
dc.referencesRosenthal G. (2003) The Healing Effects of Storytelling: On the Conditions of Curative Storytelling in the Context of Research and Counseling, “Qualitative Inquiry”, vol. 9, no 6, s. 915–933.pl_PL
dc.referencesRossiter M. (2002) Narrative and Stories in Adult Teaching and Learning, „ERIC Digest”, No. 241.pl_PL
dc.referencesSkibińska E. (2009) Dydaktyka biograficzna: nowy obszar poznawczy andragogiki czy nowa utopia?, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2 (46), s. 51–70.pl_PL
dc.referencesTedder M., Biesta G. (2009) Uczenie się bez nauczania? Potencjał i ograniczenia biograficznego uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2 (46), s. 19–35.pl_PL
dc.referencesTembeck T. (2009) Performative Autopathographies: Self-Representations of Physical Illness in Contemporary Art, Montreal, McGill University.pl_PL
dc.referencesTrzebiński J. (2001) Narracja jako sposób rozumienia świata w: Praktyki opowiadania, B. Owczarek, Z. Mitosek, W. Grajewski (red.), Kraków, Wydawnictwo Universitas, s. 87–126.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D. (2011) Biograficzna perspektywa badawcza w: Biografia i badanie biografii, t. 1, Uczenie się z (własnej) biografii, E. Dubas, W. Świtalski (red.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 11–27.pl_PL
dc.referencesvan Langenhove L., Hareé R. (1993) Positioning and Autobiography. Telling Your Life w: Discourse and Lifespan Identity, N. Coupland, J. F. Nussbaum (red.), London, Sage Publications, s. 81–99.pl_PL
dc.contributor.authorEmailemilia.mazurek@pwr.wroc.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.04.07
dc.relation.volume4pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord